МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ НА ПРИКЛАДІ ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ МАЙСТЕРНІ ТЕАТРАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ (ЕКМАТЕДОС)

Ключові слова: театр, акторська майстерність, сценічне мистецтво, театральна педагогіка

Анотація

У статті досліджується методика викладання акторської майстерності крізь призму багаторічного практичного досвіду Експериментальної майстерні театральних досліджень (ЕКМАТЕДОС), що функціонує на базі факультету сценічного мистецтва Харківської державної академії культури (ХДАК). Центральним об’єктом аналізу виступають ключові концепції нереалістичного театру як домінуючого художньо-естетичного напряму дослідницької діяльності майстерні та безпосередній вплив театру парадоксу і нереалістичного спрямування на процес формування фундаментальних і специфічних акторських навичок. Розглядаються деталі педагогічної моделі, що практикується в ЕКМАТЕДОС, акцентуючи увагу на її спрямованості на інтенсивний розвиток у майбутніх акторів здатності до глибокого емоційного переживання, свідомого опанування різноманітних технічних прийомів нереалістичної сценічної виразності, а також на поглибленому розумінні філософських засад абсурдистської та екзистенціальної драматургії, що є визначальними для цього театрального напряму.Окрему увагу приділено дослідженню практичних викликів, що неминуче виникають у складному та багатогранному процесі режисури, акторської майстерності та сценографії у специфічному контексті нереалістичного театру. Ці виклики ілюструються конкретними прикладами успішних театральних досліджень та постановок, здійснених майстернею за час існування. Підкреслено особливий експериментальний характер творчої роботи ЕКМАТЕДОС, постійний пошук інноваційних форм сценічної виразності в експериментальній майстерні, що виходять за межі традиційних театральних канонів. Обґрунтовано значний внесок унікального досвіду майстерні у загальний розвиток напряму нереалістичного театру в Україні, його збагачення новими ідеями та практичними знахідками. Також аналізуються конкретні методи, що використовуються для розвитку в акторів навичок імпровізації, здатності до креативного створення альтернативних сценічних реальностей, а також розширення потенційних меж сучасної театральної форми.

Посилання

1. Арто А. Театр і його Двійник. Львів : Літопис, 1996. 208 с.
2. Беккет С. Уот. Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2016. 296 с
3. Борис І. Таїнство творіння актора та режисера : науково-дослідницька монографія. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 224 с.
4. Брук П. Жодних секретів: думки про акторську майстерність і театр. Львів : Сучасність, 2005. 160 с.
5. Васильєв Є. «Театр абсурду» та «театр парадоксу»: проблеми термінології. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. 2005. Вип. 22. С. 186–189.
6. Ведмедєв В.М. Екзистенціальна сутність абсурдного. Гілея. 2012. № 60. С. 311–316.
7. Йонеско Е. Антологія театру: вибрані п’єси. Київ : Дух і Літера, 2019. 544 с.
8. Кішмєрєшкіна М. Експериментальна майстерня театральних досліджень (пошуки новітніх технологій у роботі актора) : кваліфікац. робота здобувача вищ. освіти другого (магістер.) : 026. Харків, 2022. 58 с.
9. Крег Г. Про мистецтво театру. Київ : Мистецтво, 1974. 320 с.
10. Любченко О. Поняття «екзистенціалізм». Сучасна школа виховання актора у драматургії театру абсурду. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матеріали Між- нар. наук. конф., 22–23 листопада 2023 р. : у 2-х ч. Харків : ХДАК, 2023. Ч. 2. С. 16–18.
11. Любченко О. Поняття «театр абсурду»: особливості, парадокси, філософія. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку. Харків : ХДАК, 2023. С. 190–198.
12. Holmberg A. The Theatre of Robert Wilson. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. 260 p.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Борис, І. О., & Фєвральова, С. В. (2025). МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ НА ПРИКЛАДІ ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ МАЙСТЕРНІ ТЕАТРАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ (ЕКМАТЕДОС). Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 182-188. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-24
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ