ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ АКТОРІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Ключові слова: полікультурне виховання, полікультурна освіта, когнітивна компетентність, комунікативна компетентність, емоційний інтелект, толерантність, рефлексія

Анотація

Статтю присвячено виявленню значення та впливу полікультурного виховання на формування професійних та особистісних якостей майбутніх акторів. Зазначено, що, оскільки полікультурне виховання є невід’ємним складником полікультурної освіти та виходить за межі простого ознайомлення з різноманіттям культур, то однією із цілей та завдань полікультурного виховання майбутніх акторів є формування та розвиток особливого набору компетентностей у сфері міжкультурного діалогу. Актор не просто взаємодіє з представниками інших культур, але вживається в образи, переносить смисли, формує емоційний відгук у глядача незалежно від культурного тла. Таким чином, полікультурне виховання передбачає формування у студентів-акторів спеціальних компетентностей, необхідних для повноцінної участі в міжкультурному діалозі, що сприяє побудові толерантного суспільства. Під спеціальними компетентностями у сфері міжкультурного діалогу розуміється сукупність знань, умінь, навичок та особистісних якостей, що дають змогу ефективно та відповідально взаємодіяти з представниками різних культур у творчій діяльності, приймати обґрунтовані рішення в нестандартних ситуаціях, ураховуючи особливості міжнародної комунікації та соціокультурних відмінностей.До основних спеціальних компетенцій, які зазначені у статті, належать: когнітивна компетентність, комунікативна компетентність, емпатія та емоційний інтелект, толерантність і прийняття інакшості, рефлексивні здібності. У статті розкривається зміст спеціальних компетентностей. Особливо звертається увага на методи і прийоми формування спеціальних компетентностей. У висновку підкреслено, що полікультурне виховання майбутнього актора є не факультативом, а основою професійної спроможності. Формування перелічених компетентностей вимагає упровадження активних, дослідницьких та рефлексивних методів навчання, таких як проєктна робота, етюди, культурний аналіз ролей, робота з акцентами, культурне самоспостереження та міжкультурний театр. Ці форми забезпечують цілісний розвиток актора як медіатора культурних смислів.

Посилання

1. Султанова Л. Полікультурна освіта майбутнього викладача закладу вищої освіти: теоретичний аспект : монографія. Івано-Франківськ : ЯРИНА, 2018. 352 с.
2. Токменко О.Н. Мовні тенденції Ради Європи в контексті глобалізації. Іноземні мови в навчальних закладах, 2004. № 3. С. 112–115.
3. Хоменко Т. Людина культури у мультикультурному світі сучасності: комунікативний аспект. Вісник Львівського університету. Серія «Журналістика». № 34. Ч. 2. С. 209–2016.
4. Bullen Chr. AI for drama teachers: Curtain up, code in. URL: https://www.dramaandtheatre.co.uk/content/features/ai-for-drama-teachers-curtain-up-code-in (дата звернення: 19.05.2025).
5. Cozart D., Dotts B., Gurney J., Walker T., Ingall A. & Castle J. Critical and Contemporary Issues in Education. URL: https://open.online.uga.edu/critical-contemporary-education/ (дата звернення: 22.04.2025).
6. Karacsony P., Pásztóová V., Vinichenko M., Huszka P. The Impact of the Multicultural Education on Stu- dents’ Attitudes in Business Higher Education Institutions. URL: file:///C:/Users/jinac/Downloads/education-12-00173-v2.pdf (дата звернення: 07.05.2025).
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Іванова, Л. С., Козич, І. В., & Тіщенко, О. Л. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ АКТОРІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 189-194. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-25
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають