ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ ДО ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В РИНКОВИХ УМОВАХ
Анотація
У статті досліджуються теоретичні та практичні аспекти професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до здійснення фізкультурно-оздоровчої діяльності в умовах ринкової економіки. Проаналізовано сучасні вимоги ринку праці до спеціалістів галузі фізичної культури, акцентовано увагу на необхідності формування у студентів не лише професійних знань і вмінь, а й підприємницьких, комунікативних, управлінських компетентностей, що є ключовими для успішного функціонування у сфері надання фізкультурно-оздоровчих послуг. Здійснено аналіз чинних освітніх програм та виявлено недоліки в їхній практичній спрямованості. Обґрунтовано доцільність впровадження інноваційних педагогічних умов і технологій підготовки фахівців, зокрема використання інтерактивних методів навчання, залучення студентів до проєктної та волонтерської діяльності, розширення баз практики за участю закладів оздоровчої індустрії. Метою статті є визначення особливостей професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до фізкультурно-оздоровчої діяльності в умовах ринкової економіки та обґрунтування шляхів удосконалення цього процесу відповідно до сучасних вимог. Представлено результати емпіричного дослідження, що засвідчують позитивний вплив запропонованих змін на рівень професійної готовності студентів до фізкультурно-оздоровчої роботи. Матеріали статті можуть бути використані для модернізації змісту вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт», а також для підвищення ефективності взаємодії між закладами освіти та роботодавцями у галузі охорони здоров’я населення засобами фізичної культури. Результати анкетування підтверджують актуальність перегляду освітніх програм та необхідність формування нової моделі професійної підготовки фахівців фізичної культури і спорту, адаптованої до умов сучасного ринку праці. Доведено, що ефективна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до фізкультурно-оздоровчої діяльності в ринкових умовах передбачає оновлення змісту та структури освітніх програм, впровадження інноваційних педагогічних технологій, активну співпрацю зі стейкхолдерами, а також створення умов для формування висококваліфікованого, конкурентоспроможного спеціаліста, здатного реалізовувати фізкультурно-оздоровчі ініціативи на професійному рівні.
Посилання
2. Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. Теорія і методика фізичного виховання. Київ : Олімпійська література, 2019. 391 с.
3. Оржеховська В. І. Формування професійної готовності майбутніх фахівців фізичної культури до оздоровчої діяльності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 4(98). С. 313–321.
4. Гончаренко С. У. Педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої діяльності. Київ : Наук. світ, 2019. С. 34.
5. Стельмах Л. М. Професійна підготовка фахівців фізичної культури в умовах нової української школи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 74–81.
6. Пітін І. П. Професійна підготовка фахівців з фізичної культури: сучасні підходи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2020. № 3(51). С. 112–117.
7. Мірза Н. М. Особливості організації фізкультурно-оздоровчої діяльності в сучасних умовах. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. № 1(50). С. 72–76.
8. Сисоєва С. О. Професійна освіта в умовах євроінтеграції: виклики і перспективи. Професійна освіта: педагогіка і психологія. 2018. № 2. С. 5–13.
9. Ільїн В. І. Освітні технології в підготовці фахівців фізичної культури. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2020. № 4. С. 90–94.
10. Маланюк Г. П. Сучасні аспекти оздоровчої фізичної культури. Збірник наукових праць молодих учених і аспірантів НАПН України. 2021. Вип. 18. С. 145–150.
11. Чеботарьов Ю. І. Ринок фізкультурно-оздоровчих послуг в Україні: стан та перспективи розвитку. Економіка та держава. 2020. № 11. С. 89–92.