ОСОБЛИВОСТІ САМООЦІНКИ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ЮНАКІВ І ДІВЧАТ СТАРШИХ КЛАСІВ ІЗ РІЗНОЮ ГЕНДЕРНОЮ ІДЕНТИЧНІСТЮ
Анотація
У статті розглянуто особливості самооцінки фізичного розвитку серед хлопців та дівчат старших класів з урахуванням типу їх гендерної ідентичності (маскулінної, фемінної, андрогінної). Старший шкільний вік визначено як критичний етап формування тілесної самосвідомості та самооцінки фізичного розвитку, де гендерна ідентичність постала одним із ключових чинників у сприйнятті підлітками власних фізичних якостей. Метою статті є визначення особливостей самооцінки фізичного розвитку юнаків і дівчат старших класів із різною гендерною ідентичністю. Дослідження проведено серед 150 учнів (75 хлопців і 75 дівчат) 10–11-х класів трьох київських ліцеїв. За допомогою методики Сандри Бем «Маскулінність – фемінінність» установлено домінування андрогінного типу серед обох статей (89,3% хлопців і 88,0% дівчат), що свідчить про тенденцію до інтеграції маскулінних і фемінних рис. Маскулінний тип ідентичності був зафіксований у 10,7% хлопців і 5,3% дівчат, а фемінний – лише серед дівчат (6,7%). За результатами модифікованого тесту «Самоопис фізичного розвитку» маскулінні хлопці найвище самооцінили силу та витривалість, тоді як андрогінні мали вищі показники загальної самооцінки та глобального фізичного «Я». Серед дівчат фемінні респондентки найвище самооцінили зовнішність, стрункість і координацію рухів, андрогінні – стан здоров’я і фізичну активність, а маскулінні – силу, витривалість і загальну самооцінку. Результати аналізу засвідчили наявність статистично значущих відмінностей у самооцінці фізичного розвитку між представниками різних типів гендерної ідентичності, що має ураховуватися у шкільному вихованні. Обґрунтовано необхідність розроблення гендерно чутливих програм і методик із фізичного виховання, які враховують особливості тілесного самосприйняття підлітків із різною гендерною ідентичністю.
Посилання
2. Базилюк Д. С., Долженко Л. П. Гендерний підхід на заняттях із фізичної культури учнів старших класів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2024. № 11(184). С. 31–34.
3. Безверхня Г. В. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5–11 класів : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.02. Львів, 2004. 24 с.
4. Дєдух М. О. Гендерний підхід до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді у процесі фізичного виховання : дис. … д-ра філос. : 017. Київ. 2021. 280 с.
5. Дєдух М. О. Сформованість цінностей індивідуальної фізичної культури юнаків та дівчат. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018. № 6(25). С. 47–54.
6. Дутчак М. В., Бричук М. С., Холодова О. С. Особливості самооцінки фізичної підготовленості, здоров’я сільських та міських підлітків. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія «Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини». 2024. Вип. 29. № 3. С. 145–152.
7. Круцевич Т. Ю. Урахування гендерного підходу в процесі занять із фізичного виховання учнівської молоді. Молодий вчений. 2017. № 3.1. С. 180–183.
8. Круцевич Т. Ю., Бакіко І. В. Адекватність самооцінки фізичного розвитку за показниками фізичної підготовленості школярів 5-х та 11-х класів. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 10. С. 30–37.
9. Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Гендерні особливості самоопису фізичного розвитку школярів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 12. С. 56–60.
10. Круцевич Т., Марченко О., Імас Т. Проблема гендеру у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 3(31). С. 144–146.
11. Марченко О.Ю., Холодова О.С., Заєць К. Особливості самооцінки рівня фізичного розвитку юнаків і дівчат різних вікових груп. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2021. № 1(129). С. 55–64.
12. Фащук О. В. Гендерні особливості фізичного виховання підлітків : автореферат. Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника, 2011. 24 с.
13. Bem S. L. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender – schematic chidren in a gender – schematic society. Journal of women in culture and society. 1983. Vol. 8(4). P. 65–78.
14. Slater A., Tiggemann M. «Uncool to do sport»: A focus group study of adolescent girls' reasons for withdrawing from physical activity. Psychology of Sport and Exercise. 2010. Vol. 11(6). P. 619–626.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 





