ВПЛИВ ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧИХ ЗАНЯТЬ З ЕЛЕМЕНТАМИ АКТИВНОГО ДОЗВІЛЛЯ НА ФІЗИЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ УЧНІВ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Анотація
Актуальність теми зумовлена пошуком ефективних шляхів підвищення рухової активності старшокласників та поліпшення їхньої фізичної підготовленості за рахунок упровадження сучасних фізкультурно-оздоровчих технологій, які б сприяли розвитку позитивної мотивації до занять фізичною культурою, формували основи самостійної оздоровчої діяльності як у системі шкільної освіти, так і у вільний від навчання час. Фізкультурно-оздоровчі заняття в умовах дозвілля є одним із популярних масових видів рухової активності та оздоровлення, володіє значним рекреаційним та оздоровчим потенціалом. Роботу присвячено оцінці фізичної підготовленості учнів старшого шкільного віку в результаті фізкультурно-оздоровчих занять. Установлено, що 33,3% хлопців мають низький рівень розвитку бистроти, 40% – середній, а ще 26,7% – достатній; серед дівчат 50% притаманний достатній рівень розвитку бистроти, 28,6% – середній та 21,4% – високий. Виконання тесту «біг на 1 500 м» показало, що низький рівень розвитку витривалості мають 57,1% дівчат та 53,3% хлопців, 42,9% дівчат та 46,7% хлопців мають середній рівень розвитку витривалості. Серед дівчат достатній рівень розвитку швидкісно-силових якостей виявлено у 71,4%, середній – у 21,4% та високий – у 7,2%; у хлопців, які взяли участь у дослідженні, низький рівень швидкісно-силових якостей мають 13,3%, середній – 26,7%, достатній – 53,3% та високий – 6,7%. Оцінка силових здібностей показала, що 71,4% дівчат мають середній рівень розвитку сили, а ще 28,6% – достатній; серед хлопців 60% мають достатній рівень розвитку сили, 20% – середній та ще 20% – високий. Експеримент показав, що залучення учнів 15–16 років до фізкультурно-оздоровчих занять з елементами активного дозвілля сприяло покращенню показників фізичної підготовленості, було виявлено статистично достовірні зміни у розвитку таких фізичних якостей, як сила та швидкісно-силові здібності, а також відзначено тенденцію до покращення бистроти, витривалості, динамічної витривалості м’язів тулуба та координаційних здібностей.
Посилання
2. Андрєєва О. В., Ковальова Н. В. Характеристика чинників, що лімітують упровадження позакласної роботи у старшій школі. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2013. № 2. С. 45–53.
3. Базилевич Н., Юрченко І., Тонконог О. Вплив занять боксом на фізичну підготовленість учнів старшої школи. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2023. (3K(162). С. 48–54. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.3K(162).08
4. Грибан Г. П., Ткаченко П. П., Скорий О. С., Пилипчук П. Б. Фізкульурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні : методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів. Житомир : Рута, 2023. 30 с.
5. Дудіцька С.П. Програмування фізкультурно-оздоровчих занять : навчальний посібник / уклад. С. П. Дудіцька. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2021. 218 с.
6. Умови реалізації програми позакласних занять із використанням засобів екологічного туризму / Т. Ю. Круцевич та ін. Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму : монографія. Переяслав : Домбровська Я. М., 2020. С. 157–167.
7. Дєдух М. О., Бричук М. С., Іванік О. Б., Д’яченко О. М. Вплив позашкільних занять волейболом на фізичну підготовленість хлопців 13 років з урахуванням медичної групи. Фізична активність, здоров'я і спорт. 2025. № 1(37). С. 91–95 https://doi.org/10.32782/2221-1217-2025-1-13
8. Підгайна В., Кунашенко М. Ефективність застосування фізкультурно-оздоровчої програми з елементами акварекреації на показники фізичної підготовленості юнаків старших класів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 86–89. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.2.86–89
9. Рухова активність здобувачів вищої освіти за протоколом міжнародного опитувальника рухової активності (IPAQ) / С. В. Трачук та ін. Фізичне виховання та спорт. 2025. № 1. С. 178–185. https://www.journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/4596
10. Andrieieva O., Kashuba V., Carp I., Blystiv T., Palchuk M., Kovalova N., Khrypko I. Assessment of emotional state and mental activity of 15–16 years-old boys and girls who had a low level of physical activity. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19(147). P. 1022–1029.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 





