ОБҐРУНТУВАННЯ ЗМІСТУ СУЧАСНИХ ВИДІВ ОЗДОРОВЧОЇ АЕРОБІКИ ТА МЕНТАЛЬНОГО ФІТНЕСУ ДЛЯ ЖІНОК ПЕРШОГО ЗРІЛОГО ВІКУ
Анотація
На сьогодні є багато засобів залучення населення до здорового способу життя, зокрема до регулярних фізкультурно-оздоровчих занять. Одним із найпопу- лярніших видів рухової активності жінок є заняття з аеробіки. Цей вид рухової активності стрімко розвивається й має значну кількість прихильників серед людей різного віку від дошкільників до осіб похилого віку. Також користу- ється популярністю порівняно новий вид – ментальний фітнес. Цей вид фіт- несу ґрунтується на досягненні психічної гармонії під час виконання вправ. До нього відносять заняття з пілатесу, стретчингу, фітнес-йоги, у-шу тощо. Ураховуючи те, що оздоровча аеробіка та ментальний фітнес охоплює багато видів занять, для встановлення найпопулярніших із них було проведено анкетування. Результати опитування жінок першого зрілого віку показали, що найбільш популярними видами оздоровчої аеробіки є заняття з вико- ристанням обладнання (27,2%), дещо менше прихильників у видах силової аеробіки (21,5%), танцювальної аеробіки (17,1%) та ментального фітнесу (14,8%). Решта, 19,4% респондентів, розподілили свої уподобання між кла- сичною, аеробікою у водному середовищі, з елементами бойових мистецтв та циклічними видами аеробіки. Ураховуючи результати анкетування, досвід учених та дані методичних напрацювань, було розроблено комплексну програму з оздоровчої аеробіки та ментального фітнесу, яка охоплювала понад 15 видів оздоровчої аеробіки та 4 види ментального фітнесу. У програмі використовувались заняття двох видів: монозаняття з окремих видів оздоровчої аеробіки або ментального фітнесу та комбіновані, які поєднували декілька видів оздоровчої аеробіки та ментального фітнесу на одному занятті. Комбіновані заняття були загальноприйняті, тобто такі, які вже сформовані (мікс 20/20/20, фітбол-аеробіка, Кік-СВ та аква-формінг), а також ті, які буду- вались з урахуванням популярності видів оздоровчої аеробіки та аналізу їх впливу на різні системи організму й фізичні якості тих, хто тренується. У процесі занять за комплексною програмою з оздоровчої аеробіки та мен- тального фітнесу проводились дослідження рівня фізичної підготовленості жінок, які підтвердили її ефективність.
Посилання
2. Теоретико-методические основы организации и проведения физкультурно-оздоровительной деятельности с населением Республики Молдова. Стратегическое направление: восстановление человеческого, природного ресурса, информации об устойчивом развитии : монография / О.Е. Афтимичук, И.Д. Мруц, А.Г. Полевая-Секэряну. Кишинев : Valinex SRL, 2013. 206 с.
3. Бибик Р.В. Анализ современных оздоровительных технологий используемых в процессе физического воспитания женщин первого зрелого возраста. Физическое воспитание студентов творческих специальностей. Харьков. гос. акад. дизайна и искусств. Харьков, 2008. № 4. С. 16–27.
4. Глоба Г.В. Інноваційна система фізичного виховання школярів з використанням аеробних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Харків, 2007. 20 с.
5. Губарєва О.С. Розвиток педагогічної технології в оздоровчих видах гімнастики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Київ, 2001. 21 с.
6. Новые фитнес-системы (новые направления, методики, оборудование и инвентарь) : учеб. пособ. / В.Ю. Давыдов, А.И. Шамардин, Г.О. Краснова. Волгоград : Издательство ВолГУ, 2005. 284 с.
7. Дуліба О.Б. Оцінка і оптимізація розумової і фізичної працездатності студенток засобами ритмічної гімнастики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. біологічних наук : спец. 03.00.13 «Фізіологія людини і тварин». Львів, 2000. 17 с.
8. Козій Т.П., Тарасова О.О. Вплив фізичних навантажень під час занять аквааеробікою та шейпінгом на динаміку антропометричних показників жінок. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2012. С. 96–101.
9. Лядська О.Ю. Організаційно-методичні основи оздоровчого тренування з фітболом жінок першого зрілого віку гімнастики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Дніпропетровськ, 2011. 20 с.
10. Мороз О.О. Корекція маси та складу тіла жінок 21–35 років засобами оздоровчого фітнесу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Київ, 2011. 21 с.
11. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : навч. посіб. / С.В. Синиця, Л.Є. Шестерова, Т.О. Синиця. Львів, 2018. 236 с.
12. Зміни фізичної підготовленості жінок першого зрілого віку під впливом занять з оздоровчої аеробіки / Т.О. Синиця, С.В. Синиця, Л.Є. Шестерова. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2015. С. 176–180.
13. Вплив занять фітнес-аеробіки на функціональні показники жінок / О.М. Шишкіна, І.О. Бейгул. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. 2014. № 2(26). С. 53–56.
14. Ядвіга Ю.П. Фізичне виховання студентів вищого навчального закладу економічного профілю в період трансформації вищої освіти України в європейський простір : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Київ, 2011. 22 с.
15. The popular activities of health aerobics among women of Ukraine / Т. Synytsa, L. Shesterova, S. Synytsa. Stiinta Culturii Fizice : Chisinau : Editura USEFS, 2014. № 19/3. S. 101–107.