ТЕХНІКО-ТАКТИЧНА ПІДГОТОВКА ЮНІОРОК У БОКСІ З УРАХУВАННЯМ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТИПУ
Анотація
У статті розглянуто вплив психологічного типу на навчання та вдосконалення техніко-тактичної підготовки в юніорок у боксі та пріоритетні напрями у тренуванні цієї вікової групи жіночого боксу. Мета – визначити особливості психологічного типу юніорок та їхній вплив на техніко-тактичну підготовку в боксі. Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь члени збірної команди України з боксу серед юніорок віком 14–16 років. Усього було опитано 22 юніорки, серед яких було 7 представниць віком 14 років, 14 представниць віком 15 років та 1 представниця віком 16 років. Використані методи дослідження: методика С. Бем «Маскулінність – фемінність»; методика з визначення маскулінності Фрайбурзького особистісного опитувальника (FPI); анкетування за допомогою розроблених власних анкет; аналіз та узагальнення літературних джерел; аналіз витягів із протоколів змагань та перегляд відео півфінальних, фінальних двобоїв двох чемпіонатів України протягом 2019 року серед юніорок на початку і наприкінці року; метод математичної статистики. Результати: було визначено, що всі юніорки (n = 22) з показниками індексу (IS) у діапазоні від −0,6966 (±0,05) до 0,2322 (±0,05) належать до андрогінного типу згідно із класифікацією С. Бем. Визначення ознак маскулінності за допомогою тесту Фрайбурзького особистісного опитувальника показали кількість набраних балів від 3 до 9 (±2) із 14 можливих. Опитування за власними анкетами допомогло визначити пріоритети у тренуванні юніорок, а також встановити певний зв’язок з особистим та командним психофізичним кондиційним станом, який буде сприяти більш продуктивному тренувальному процесу юніорок у боксі. Виявлено, що 50% респонденток віддають перевагу ігровим тренуванням, найменший пріоритет у тренуванні мають бігові вправи та тривала розминка. Спростована думка деяких учених про боязнь представниць жіночої статі отримати травму обличчя, що ніби змушує вести двобій переважно на дальній дистанції. За результатами опитування визначено, що дівчата (15 респонденток) не бояться отримати таку травму, а за певної мотивації під час двобою кількість зростає до 17 осіб. Доповнено дані провідних науковців щодо домінування андрогенного типу жіночої статі в цих вікових групах в єдиноборствах. Висновки. Установлено зв’язок психологічного типу юніорок із вибором тренувальної моделі та проявом у тактичній підготовці. Для вдосконалення тренувального процесу потрібно визначити більше індивідуальних особливостей психологічного типу юніорок, що також допоможе у прогнозуванні змагальної діяльності.
Посилання
2. Дівочий бокс / М. Радько та ін. Чернівці : Буковинська державна медична академія, 2003. 388 с.
3. Лисицын В. Специфика технико-тактической подготовки женщин-боксеров высокого класса. Москва : Ленанд, 2014. 352 с.
4. Сактаганова Т. Специальная психологическая подготовка высококвалифицированных женщин-боксеров : на примере сборной команды Казахстана : дис. ... канд. псих. наук: 13.00.04. Санкт-Петербург, 2018. 162 с.
5. Соболева Т., Соболев Д. Гиперандрогения как основа высоких результатов в женском спорте. Наука в олимпийском спорте. 2013. № 3. С. 44–50.
6. Тарасевич Е. Гендерные отличия спортсменов в различных классификационных группах видов спорта и спортивных дисциплин. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2016. № 2 (52). С. 117–120.
7. Ткачук М. Полозависимые характеристики высококвалифицированных спортсменок : на примере спортивной аэробики. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. Санкт-Петербург, 2015. № 3 (121). С. 157–160. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/polo-zavisimye-harakteristikivysokokvalifitsirovannyh-sportsmenok-na-primere-sportivnoy-aerobiki (дата звернення: 06.03.2020).
8. Бугаевский К. Изменение показателей гендерной идентификации у девушек-спортсменок. Наука 2020. 2017. С. 144–153. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/izuchenie-pokazateley-gendernoyidentifikatsii-u-devushek-sportcmenok (дата звернення: 07.03.2020).
9. Усольцева А. Представления о гендерной идентичности профессиональных спортсменок и девушек, профессионально не занимающихся спортом. Современные исследования социальных проблем. 2014. № 9 (41). С. 76–86. URL: http://sisp.nkras.ru (дата звернення: 10.03.2020).
10. Тарасевич О. Особливості ґендерної ідентичності у спортсменів, що спеціалізуються у швидкісно-силових видах спорту. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2020. № 1 (75). С. 69–74.
11. Палий В. Гендерное проявления особенностей личности юных прыгунов в воду в зависимости от успешности в спорте. Известия Тульского государственного университета. Спорт. 2019. № 3. С. 64–69. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-proyavleniya-osobennostey-lichnosti-yunyhprygunov-v-vodu-v-zavisimosti-ot-uspeshnosti-v-sporte (дата звернення: 07.03.2020).
12. Burdzicka-Wolowik Joanna. Psychological gender of women taking uptypically masculine sports activity. Biomedical Human Kinetics. 2012. № 4. P. 24–28. DOI: 10.2478/v101001-012-0005-1.
13. Бугаевский К. Исследование ряда психологических показателей у спортсменок, занимающихся атлетизмом. Наука 2020. 2017. С. 176–179. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanieryada-psihologicheskih-pokazateley-u-sportsmenok-zanimayuschihsya-atletizmom (дата звернення: 20.03.2020).
14. Burdzicka-Wolowik Joanna, Goral-Radziszewska Katrzyna. Selected personality trains of women training combat sports. Pol. j. Sport Tourism. 2014. № 21. Р. 3–7. DOI: 10.2478/pjst-2014-0001.
15. Воронцов А.І. Використання ігрового методу у тренуваннях з боксу дівчат у групах базової підготовки. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту різних груп населення : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених : у 2-х т. / відп. ред. Я. Копитіна ; наук. ред. О. Томенко. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2019. Т. 1. С. 221–224.
16. Шахлина Л.Я.-Г., Ковальчук Н.В. Современное представление об особенностях спортивной подготовки женщин. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2018. № 1. С. 3–14.
17. Предельская Р. Гендерные различия ценностного мотивационной направленности личности боксеров в организации процесса спортивной подготовки : дис. … канд. псих. наук: 19.00.01. Москва, 2015. 300 с.