ОГЛЯД СУЧАСНИХ ЗАСОБІВ ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ ІЗ ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ
Анотація
У статті висвітлено досвід застосування засобів фізичної реабілітації (терапії) для дітей, хворих на церебральний параліч. Зроблена спроба науково обґрунтувати, розкрити й оцінити ефективність засобів фізичної терапії в разі дитячого церебрального паралічу. В основу статті покладено аналіз літературних джерел про засоби для реабілітації дітей із дитячим церебральним паралічем, наукову літературу, лікарсько-педагогічні спостереження, засоби фізичної терапії (кінезіотерапія, фізіотерапія, тейпування та масаж), клініко- інструментальні методи дослідження (огляд, пальпація, гоніометрія, мануально-м’язове тестування). Проаналізовано частоту виявлення дитячого церебрального паралічу різних форм в Україні і світі. Узагальнено досвід застосування засобів реабілітації: методи Б. і К. Бобатів, М. Єфименка, В. Козявкіна, Г. Кебота, В. Феліса, К. Семенової. Узагальнення публікацій виявило, що найбільш часто використовується метод Б. і К. Бобатів і М. Єфименка. Викладено особливості застосування різних програм реабілітації для дітей із різними симптомами прояву дитячого церебрального паралічу (від ледь помітної недолугості до суттєвого ускладнення рухів однієї або декількох кінцівок, паралічу і тугорухливості суглобів, поведінкові проблеми, проблеми із зором або слухом і / або судомні розлади). Серед програм відзначено такі: методи лікувальної фізкультури, масажу, фізіотерапії і рефлексотерапії – уважаються досить ефективними на всіх етапах реабілітаційного процесу з урахуванням тяжкості функціональних порушень і загальних протипоказань. Для вибору методів реабілітації корисно вивчити закономірності рухового розвитку здорової дитини і механізмів формування рухової патології в дітей із дитячим церебральним паралічем. У статті зроблено висновки, що кінезіотерапія, фізіотерапія, кінезіотей- пування, масаж та використання методів Б. і К. Бобатів і М. Єфименка сприяють позитивній динаміці клінічних проявів захворювання, норма- лізації функціонального стану нервової системи дитини.
Посилання
2. Белова А. Нейрореабилитация : руководство для врачей. Москва : Антидор, 2003. 568 с.
3. Статистичний бюлетень: заклади охорони здоров’я та захворюваність населення України у 2007 р. Держкомстат України. Київ, 2008. 96 с.
4. Meberg A., Broch H. Achanging pattern of cerebral palsy. Declining trend for incidence of cerebral palsy in the 20-year period 1970–1989. J. Perinatal. Med. 1995. Vol. 23. № 6. P. 395–402.
5. Yeargin-Allsopp M., Van Naarden Braun K. Prevalence of cerebral palcy in 8-year-old children in three areas of the Uneted States in 2002. P. a multisite collaboration Pediatrics. 2008. Vol. 121. P. 547–554.
6. Детский церебральный паралич. Хрестоматия : учебное пособие для студентов высших и средних педагогических, психологических и медицинских учебных заведений / сост. : Л. Шипицына, И. Мамайчук. Санкт-Петербург : Дидактика Плюс, 2003. 520 с.
7. Фізична реабілітація дітей з порушеннями функцій опорно-рухового апарату / за ред. Н. Гросс. 2000.
8. Семенова К.А. Медична реабілітація і соціальна адаптація хворих дитячим церебральним паралічем. 1979.
9. Федеральное руководство по детской неврологии / под ред. В. Гузева. Москва : ООО «МК», 2016. 656 с.
10. Лувсан Гаваа. Традиционные и современные аспекты восточной рефлексотерапии. 2-е изд, перераб. Москва : Наука, 1990. 576 с.
11. Современные технологии реабилитации в педиатрии. Москва : Московия, 2003. Т. II / под ред. Е. Лильин. С. 134.
12. Система интенсивной нейрофизиологической реабилитации – метод Козявкина : пособие реабилитолога / В. Козявкин и др. Львов : Дизайн-студия «Папуга», 2012. 240 с.