ТЕОРЕТИЧНА ПІДГОТОВКА КУРСАНТІВ ЯК ФАКТОР, ЩО ВПЛИВАЄ НА РІВЕНЬ СКЛАДНИКІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ
Анотація
Нині основною складовою частиною професійної діяльності працівників правоохоронних органів є високий рівень компетентності і рівень спеціальної фізичної підготовленості. Незважаючи на це, рівень теоретичної підготовки курсантів і здобувачів вищої освіти та їхні теоретичні знання не завжди відповідають вимогам, які сприяють підвищенню мотивації до занять зі спеціальної фізичної підготовки і вдосконаленню їх рівня. Тому проблемою нашого дослідження є визначити рівень теоретичної підготовки курсантів та її вплив на розвиток складників спеціальної фізичної підготовки протягом навчального процесу. Мета – визначити вплив теоретичної підготовки курсантів на їх рівень складників спеціальної фізичної підготовленості під час навчального процесу. Матеріал і методи: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури та нормативних документів, анкетування, педагогічне спостереження, методи тестування спеціальної фізичної підготовленості, послідовний педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Стимулюючими факторами успішного навчання в університеті є оволодіння професією (72,6 %), набуття знань (70,3 %), наявність бажання навчатися (93,4 %). Отримують задоволення від дисципліни «Спеціальна фізична підготовка» 28,3 %, мають бажання займатися додатково фізичними вправами 58,1 %. Із форми заняття обрали лекції в поєднанні з практичними заняттями 89,2 %, лекції в поєднанні із самостійною роботою – 60,3 %, лекції в поєднанні із семінарськими заняттями і консультаціями –61,8 %. 55,0 % задоволені змістом лекцій і практичних занять, 31,6 % достатньо зрозумілі поняття і терміни під час лекцій, 13,3 % відчували інтерес до проблем, що розглядалися під час лекції. 19,1 % вважають рівень власної підготовленості високим, 41,6 % – середнім і 34,4 % – нижчим за середній. Достовірно (р<0,05) покращились показники швидкісно-силових здібностей (на 3,1%), спритності (на 3,2 %), сили (на 25,4 %) та витривалості (на 3,6 %). Професійні мотивації першокурсників («оволодіння професією», «отримання диплома», «набуття знань») прямо пов’язані з формуванням професійних вмінь та навичок та набуттям теоретичних знань із дисципліни «Спеціальна фізична підготовка». Набуті теоретичні знання відіграють важливу роль у підвищенні рівня спеціальної фізичної підготовленості курсантів і здобувачів.
Посилання
2. Павленко В.В. Проблемні ситуації: поняття і типи. Нові технології навчання / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. 2014. Вип. 83. С. 196–202.
3. Про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах: Положення. URL: http://www.minagro.gоv.uа/раgе/?4943 (дата звернення: 27.11.2011 р.)
4. Ягупов В.В. Теорія і методика військового навчання : монографія. Київ : Тандем, 2000.
5. Москаленко Н., Откидач В., Корчагін М., Хліманцов Т., Куришко Є. Вплив занять військово-спортивним багатоборством на стан здоров’я курсантів ВВНЗ. Спортивний вісник Придніпров’я. 2020. № 1. С. 345–351.
6. Методичні рекомендації щодо організації навчального процесу за кредитно-модульною системою у Львівському державному університеті внутрішніх справ / укладачі : В.К. Грищук, Ю.Ц. Жидецький, Н.І. Мачинська, С.Б. Романов. Львів : ЛьвДУВС, 2008.
7. Бородін Ю.А. Фізична підготовка курсантів у вищих військових навчальних закладах інженерно-о-ператорського профілю : монографія. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. 417 с.
8. Грибан Г.П. Фізичне виховання студентів аграрних вищих навчальних закладів : монографія. Житомир : Вид-во «Рута», 2012. 514 с.
9. Волков В.Л. Формування комплексної оцінки успішності студентів з предмету «фізичне виховання» на різних етапах навчання у вищому навчальному закладі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2014. Вип. 118 (1). С. 64–69.
10. Гуменний В.С. Визначення взаємозв’язку фізичної підготовленості та якості професійного навчання студентів вищих навчальних закладів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2011. № 2. С. 12–15.
11. Довгань Н.Ю. Фізичне виховання студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи. Педагогічні науки : збірник наукових праць. 2016. Випуск LXXI. Том 2. С. 53–58.
12. Фіногенов Ю.С. Заходи щодо підвищення ефективності організаційних основ фізичної підготовки військовослужбовців. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2011. Вип. 27. С. 314–321.
13. Лошицька Т.І. Модельно-цільові характеристики фізичної підготовленості юнаків призовного віку в системі фізичного виховання : автореф. дис.... канд. наук із фіз. вих. та спорту. Київ, 2007. 22 с.
14. Буздов А.Ю. Технология формирования физической культуры личности курсантов военного вуза. Москва, 2008. С. 24–26.
15. Захаренко Л.М., Юрченко-Шеховцова Т.І. Дослідження особливостей мотивації до навчання курсантів-першокурсників. Технології розвитку інтелекту. Відкритий наукометричний електронний журнал. 2018. Т. 592. № 10(21). URL: http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/issue/current
16. Барко В.І., Остапович В.П., Барко В.В. Шляхи оптимізації професійного психологічного відбору кандидатів на службу до Національної поліції України. Право і безпека. 2017. № 1(64). С. 12–19.
17. Краус Н.М. Методологія та організація наукових досліджень : навчально-методичний посібник. Полтава : Оріяна, 2012. 183 с.