ВПЛИВ ЗАСОБІВ КАРАТЕ НА ПСИХОФІЗИЧНИЙ ТА ДУХОВНО-МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ПІДЛІТКІВ

Ключові слова: фізична культура і виховання, карате, духовно-моральний розвиток підлітків, соціально-психологічний розвиток, духовно-вольове «зростання».

Анотація

Модернізація системи фізичного виховання на основі впровадження особистісно орієнтованого змісту фізкультурно-спортивної підготовки, що відповідає способу життя дітей, соціально-психологічному та морфофункціональному статусу, актуалізує необхідність пошуку й обґрунтування інноваційних технологій і методик, заснованих на спортивно орієнтованих формах організації фізичного виховання, розширенні застосування нетрадиційних засобів фізичної культури в цілісному процесі освіти та розвитку учня-підлітка. У статті стверджується, що ефективним засобом вирішення даної проблеми є впровадження елементів карате у зміст шкільної програми з фізичного виховання. Наголошено, що підлітковий вік характеризується неабияким навантаженням на емоційну сферу, що може спричинити дезадаптивні емоційні зриви та кризи. Водночас саме через такі внутрішні конфлікти формується особистість. Своєю чергою, оздоровчий, духовно-вольовий, духовно-моральний розвиток особистості, що здійснюється засобами карате під час занять учнів-підлітків у єдності та нерозривному взаємозв’язку, сприятиме усуненню даної суперечності та формуванню кращих індивідуальних якостей кожного учня. Інноваційна здоров’язбережувальна технологія, заснована на реалізації засобів традиційного карате на уроках фізичної культури, вирізняється конкретним змістом і тренувальним ефектом, що суттєво підвищує рівень здоров’я, покращує показники загальної працездатності та сприяє актуалізації цінностей фізичної культури. Стверджується, що системне застосування засобів традиційного карате під час уроків фізичної культури значно поліпшить рівень психічного і соматичного здоров’я підлітків, сприятиме розвитку фізичних якостей. Звернення до таких нетрадиційних видів спорту, як карате, може забезпечити гармонізацію тілесного (фізичного) та духовного (культурного) в особистості; виступає як мотиваційна складова частина самовиховання особистості.

Посилання

1. Грин М. Окинавский кула. Нью-Йорк : Пейпер Вей, 1998. 180 с.
2. Дрожалкин В.А. Роль психолого-педагогического потенциала каратэ киокусинкай в формировании личности в подростковом возрасте. Молодой ученый. 2016. № 21 (125). С. 808–810.
3. Кириченко Т.В. Психологічні механізми саморегуляції поведінки підлітків : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Київ, 2001. 20 с.
4. Коваль В.В. Вікові особливості фізичного виховання дітей старшого шкільного віку у процесі формування здорового способу життя. Наука і освіта. 2013. № 6. С. 149–153.
5. Накаяма М. Динамика каратэ / пер. с англ. : А. Куликова, М. Накаяма. Москва : Фаир-Пресс, 2001. 245 с
6. Немеш В.І. Емоційна трансформація підліткового віку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2022. № 3. С. 93–95.
7. Ояма М. Это – каратэ / пер. с англ. А. Куликова. Москва : Фаир-Пресс, 2005. 320 с.
8. Павелків Р.В. Вікова психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Кондор, 2011. С. 231–234.
9. Піроженко Т.О. Психологічна характеристика міжособистісних стосунків сучасних підлітків. Українська психологія: сучасний потенціал. Київ : ДОК, 2006. Т. 2. С. 332–338.
10. Саенко В.Г. Система киокушинкай каратэ: основы научного познания спортивного мастерства, воинского ремесла, воинского искусства : монография. Украинская ассоциация киокушинкай каратэ. Луганск : СПД Резников В.С., 2010. 300 с.
11. Саєнко В.Г., Лисиця Д.Г. Роль карате-до у формуванні морально-вольових якостей підростаючого покоління. Матеріали Науково-практичної конференції. Луганськ : СПД Рєзников В.С., 2011. С. 313–318.
Опубліковано
2023-01-09
Як цитувати
Єланська, О. О. (2023). ВПЛИВ ЗАСОБІВ КАРАТЕ НА ПСИХОФІЗИЧНИЙ ТА ДУХОВНО-МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ПІДЛІТКІВ. Фізичне виховання та спорт, (3), 16-22. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-3-02
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ