ОЗДОРОВЧІ АСПЕКТИ ЗАНЯТЬ ПЛАВАННЯМ У ДІТЕЙ 7–9 РОКІВ
Анотація
У статті з’ясовано, що виконання систематизованих рухових дій та комплексів вправ розвивальної спрямованості, пов’язаних з подоланням опору води, дає можливість покращувати функціональні можливості серцево-судинної, дихальної, вегетативної системи, опорно-рухового апарату тощо. Мета – визначення оздоровчих аспектів занять плаванням у дітей 7–9 років. Методи роботи. У роботі були застосовані методи теоретичного рівня дослідження: аналіз, порівняння, індукція, дедукція, систематизація та узагальнення науково-методичної літератури, документів й інформаційних ресурсів Інтернету з досліджуваної проблеми. Результати. Систематичні заняття плаванням сприяють розвитку здатності центральної нервової системи формувати нові умовно-рефлекторні зв’язки в ускладнених умовах (відсутність твердої опори, інерції, зниження маси тіла), завдяки яким формуються нові координаційні рухи, виникають нові тимчасові нервові зв’язки, нормалізації когнітивних функцій. У дітей нормалізується функціональний стан центральної нервової системи, усувається зайва збудливість та дратівливість, з’являється впевненість у своїх силах, що є наслідком благотворної дії водного середовища та фізичних вправ на організм дитини. Застосування плавання та фізичних вправ у воді для дітей молодшого шкільного віку сприяє достовірному підвищенню рівня фізичного розвитку організму дитини за антропометричними та функціональними показниками (частоти серцевих скорочень, артеріального тиску, життєвої ємності легень). Висновки. Теоретичний аналіз сучасних науково-методичних джерел засвідчив, що плавання є важливим засобом зміцнення здоров’я дітей та поліпшення їхньої фізичної і функціональної підготовленості, а вік 7–9 років є найбільш сприятливим для початкового навчання плавання та оптимальним для швидкого та якісного освоєння техніки. Наявність негативних емоцій та надмірного напруження негативно позначаються на процесі освоєння початкових навичок плавання.
Посилання
2. Бетехтин Ю.О., Ермаков В.А. Обучение плаванию детей с признаками водобоязни : монография. Тула : Тульский государственный университет 2021. 150 с.
3. Бужина І.В., Дікалова О.О., Гричик Д.В. Використання ігрового методу при початковому навчанні плавання. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт». 2013. Вип. 112 (3). С. 105–107.
4. Введенский О.В., Кирьенко А.А., Пилипенко М.А. Применение поддерживающих поясов в обучении плаванию. Альманах мировой науки. 2020. № 5 (41). С. 36–45.
5. Ганчар О.І. Плавання: теорія і практика навчання та вдосконалення : монографія. Одеса : Сімекспрінт, 2020. 341 с.
6. Даджани Д. Влияние занятий оздоровительным плаванием на физическое развитие младших школьников Республики Кипр. Физическое воспитание студентов. 2010. Т. 2. С. 43–47.
7. Калиниченко І.А., Колесник А.С., Щапова А.Ю. Стан здоров’я дітей 6–10 років у динаміці навчання у початковій школі. Український журнал медицини, біології та спорту. 2020. Том 5. № 1 (23). С. 250–255.
8. Коняшкина С. Развитие выносливости у детей 9–10 лет, занимающихся плаванием на начальном этапе обучения. Студенческая наука и XXI век. 2011. № 8. С. 253–257.
9. Копилов П.І. Аналіз методик здоров’яформувального навчання плавання молодших школярів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2016. №. 10. С. 55–57.
10. Косьяненко Д.А. Методика обучения плаванию девочек 7–10 лет в условиях глубокого открытого плавательного бассейна : автор. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Волгоград, 2005 25 с.
11. Коштур Я. Шляхи оптимізації навчання плавання дітей 6-річного віку в умовах глибокого плавального басейну. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 4. С. 293–303.
12. Лаврентьева Д.А. Методика начального обучения плаванию детей младшего школьного возраста с учетом моторных асимметрий. Ученые записки университета Лесгафта. 2015. № 6 (124). С. 114–117.
13. Мосунова М.Д. Стратегия и тактика педагогической гидрореабилитации. Ученые записки университета Лесгафта. 2015. № 3 (121). С. 77–81.
14. Усачов Ю. Фізкультурно-оздоровчий потенціал засобів в аквафітнесу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2006. № 1. С. 76–78.
15. Шейко Л.В. Вплив ігрового методу на якість плавальної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, які займаються оздоровчим плаванням. Спортивні ігри. 2021. № 1. С. 84–94.
16. Baum G. Aquatic working out in water the natural fitness program. London, 1991. 243 p.
17. Geiger K.R., Henschke N. Swimming for children and adolescents with asthma. Br J Sports Med. 2015. Vol. 49 (12). P. 835–836.
18. Moreno M.A., Furtner F., Rivara F.P. Water safety and swimming lessons for children. Arch Pediatr Adolesc Med. 2009. Vol. 163(3). P. 288–291.
19. Pan C.Y. Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism. 2010. Vol. 14 (1). P. 9–28.
20. World Health Organization. Preventing Drowning: An Implementation Guide. World Health Organization; Geneva, Switzerland. 2017.