ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОГРАМИ СПЕЦІАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗІ СПРЯМОВАНИМ РОЗВИТКОМ ПСИХОФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ
Анотація
У статті розглянуто проблему підвищення ефективності психофізичної підготовленості курсантів академії внутрішніх справ та подано програму з удосконалення спеціальної фізичної підготовки зі спрямованим розвитком психофізичних якостей майбутніх поліцейських. Мета: охарактеризувати програму спеціальної фізичної підготовки зі спрямованим розвитком психофізичних якостей майбутніх поліцейських. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури; педагогічне спостереження; визначення функціонального стану; педагогічне тестування; психологічне та психофізичне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Результати. Встановлено оптимальне співвідношення засобів психофізичної підготовки та СФП: на І курсі – 20–25% засобів психофізичної підготовки на ІІ курсі – 30–35%; на ІІІ курсі – 50–55% від загального обсягу засобів СФП та на IV курсі – 60–65%. Ефективність програми з удосконалення спеціальної фізичної підготовки зі спрямованим розвитком психофізичних якостей курсантів закладів МВС, підтверджена в експерименті із вірогідністю отриманих результатів: показники життєвого та силового індексів, реакція ЧСС на фізичне навантаження та індекс Робінсона; позитивні зміни відбулися із фізичної підготовленості; статистично достовірними є показники агресивності, стресостійкості, на координацію та рухову пам’ять за тестом Копилова, розподілу і переключення уваги, розумову працездатність, рухливість нервових процесів, оперативну та довільну пам’ять. Висновки. Розроблено педагогічні умови реалізації програми: впровадження національних традицій фізичного тіловиховання пов’язаних із військовою справою та професійною діяльністю; сприяння формуванню інтересів і мотивів курсантів в оволодінні професією; акцентування уваги курсантів на безпосередньому та опосередкованому впливі занять на професійне формування майбутнього поліцейського; оцінка ефективності процесу спеціальної фізичної підготовленості курсантів академії внутрішніх справ з метою вдосконалення її змісту; сприяти самостійному фізичному тренуванню курсантів у позаурочний час з метою професійного становлення.
Посилання
2. Бондаренко В.В. Професійна підготовка працівників патрульної поліції:зміст і перспективні напрями: монографія. Київ : ФОН Кандиба Т.П., 2018. 524 с.
3. Камаєв О.І., Ярещенко О.А., Филиппенко П.I. Фізична підготовленість як фактор професіоналізму співпрацівника міліції (проблеми та шляхи розвитку). Теорія та практика виховної роботи в органах внутрішніх справ України: наук.-практ. конф. Харків, 2004. С. 308–311.
4. Пивовар О. Адаптація курсантів до фізичних навантажень на початковому етапі навчання у військовому ВНЗ. Фізична підготовка військовослужбовців: матеріал. наук.-метод. конф., Київ, 2003. С. 163–165.
5. Дідковський В.А., Бондаренко В.В., Кузенков О.В. Фізична підготовка працівників Національної поліції України : навч. посіб. Київ. 2019. 98 с.
6. Лещеня С.В., Орленко І.П., Мелешко А.О. Керівництво з організації фізичної підготовки і спорту у внутрішніх військах МВС України. О.Н. Мальцев (ред.). Київ : ГУВВ МВСУ, 2017. 251 с.
7. Моргунов О.А., Хацаюк О.В., Ковальов І.М., Соколов О.А., Лозовий Є.А. Удосконалення нормативної бази навчальної дисципліни «Спеціальна фізична підготовка» майбутніх офіцерів Національної поліції України та поліцейських різних категорій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75. С. 38–45.
8. Безпалий С.М. Ефективність проведення фізичної підготовки з викладацьким складом вищих навчальних закладів МВС України. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 9. С. 19–24.
9. Вереньга Ю.В. Стан фізичної підготовки працівників МВС України на етапі професійного становлення. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2014. № 3. С. 31–35.
10. Шиян Б., Римик Р. Прикладна фізична підготовка учнів технічних училищ за профілем радіотехніка. Вісник Прикарпатського університету. Серія: фізична культура. Івано-Франківськ, 2006. Вип. ІІІ. С. 50–58.
11. Анісімов Д., Антіпова А. Фізична підготовка курсантів як необхідна складова нормальної діяльності правоохоронних органів. Молодий вчений. 2022. № 7(107). С. 5–8.
12. Петрушин Д., Креніков Є. Актуальні напрями підвищення фізичної підготовки курсантів системи МВС України в сучасних умовах. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023, (1). С. 26–29.
13. Ярещенко О.А. Обґрунтування змісту і організації спеціальної фізичної підготовки курсантів вищих навчальних закладів МВС України : автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання та спорту: [спец.] 24.00.02. Харків, 2008. 20 с.
14. Доброскок І.І., Коцур В.П., Нікітчіна С.О. Інноваційні педагогічні технології: теорія та практика використання у вищій школі : монографія. Переяслав-Хмельницький : Вид-во С. В. Карпук, 2008. 284 с.
15. Базилевич Н.О., Тонконог О.С. Особливості використання нового виду спорту «Сrossfit» у самостійній фізкультурно-оздоровчій роботі студентів. Гуманітарний Вісник ДВНЗ «Переяслав-Хм. ДПУ ім. Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький, 2016. С. 136–142.
16. Бондаренко Я.Г. Котелюх М.О., Петленко О.В. Формування психологічної готовності працівників ОВС до дій в екстремальних умовах. Право і Безпека. 2015. № 1. С. 91–96.
17. Крайнюк В.М. Психологія стресостійкості особистості : монографія. Київ : Ніка-Центр, 2007. 432 с.
18. Леоненко А.В. Психологічна підготовка допризивної молоді засобами фізичної культури та спорту. Сучасні технології в галузі фізичного виховання, спорту, фізичної терапії та ерготерапії: зб. наук. праць за матеріалами ХІ міжнарод. наук.-метод. конф. Харків, 2021. С. 94–96.
19. Сергієнко Ю.П. Спеціальна фізична підготовка в системі професійного навчання працівників поліції. Південноукраїнський правничий часопис. 2017. № 1. С. 2–4.
20. Тьорло О.І. Організація фізичної підготовки з особовим складом підрозділів Національної поліції України : метод. реком. для самостійної роботи. Львів : ЛьвДУВС, 2021. 35 с.