ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МОРФОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ 12-ТИ ТА 13-ТИ РОКІВ ІЗ ДЕПРИВАЦІЄЮ ЗОРУ

Ключові слова: депривація зору, фізичний розвиток, зріст, вага тіла, екскурсія.

Анотація

Унаслідок депривації зору в дітей знижується рухова активність, яка є біологічною потребою організму людини. Саме завдяки руховій активності забезпечується нормальний фізичний розвиток і діяльність різних функцій та систем у дітей різного віку. Малорухливий спосіб життя є причиною зниження фізіологічних темпів фізичного розвитку дітей із зоровою депривацією. Мета статті – порівняльний аналіз антропометричних показників дітей 12-ти та 13-ти років із зоровою депривацією. Досягнення поставленої мети здійснювалося шляхом розв’язання основних завдань дослідження. З метою виконання поставлених завдань було використано такі методи дослідження: аналіз та узагальнення літературних джерел з представленої теми дослідження; стандартну антропометрію за показниками: маси та довжини тіла, обводу грудної клітки й екскурсії грудної клітки за стандартною методикою; методи статистичного оброблення даних. З огляду на етичні принципи та на основі інформованої згоди було проведено педагогічне дослідження, в якому взяли участь 24 дитини із депривацією зору, з яких 13 дітей було віком 12 років та 11 дітей – у віці 13 років. Результати порівняльного аналізу засвідчили, що всі показники фізичного розвитку, які представлені в абсолютних значеннях, у дітей 13-ти років є вищими за дітей 12-ти років. Таке перевищення підтверджується статистично на рівні р<0,01, принаймні за показниками зросту та обводу грудної клітки на вдиху та на видиху. Водночас важливо звернути увагу й на те, що за похідним показником екскурсії грудної клітки медіана та квартилі розподілу є вищими саме в групі 12-річних дітей. Так саме за сигмальними оцінками маси й довжини тіла досліджувана на даному етапі група має нижчі значення, ніж група дітей, які є на рік молодшими. І хоча статистично значущих відмінностей за цими показниками не виявлено, є підстава зробити попередній висновок про те, що різниця у зрості та обводі грудної клітки цих двох груп дітей має напрям, який відповідає загальній віковій динаміці фізичного розвитку.

Посилання

1. Буховець Б. О., Прокоф’єва Л. О. До питання прояву моторних порушень у дітей із зоровою депривацією. Rehabilitation & Recreation. 2023. № 17. С. 160–170. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.17.20
2. Буховець Б. О., Романенко С. С., Покропивний О. М. Особливості фізичного розвитку у дітей з депривацією зору. Rehabilitation & Recreation. 2023. № 14. С. 186–192. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.22
3. Буховець Б., Дишель Г. Специфіка показників фізичного розвитку дітей шкільного віку з порушенням зору. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2023. № 1 (61). С. 23–28. DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2023-01-23-27
4. Буховець Б. О., Підгірний О. В. Функціональний стан рівноваги дітей 10 років із депривацією зору. OLYMPICUS. 2023. № 3. С. 28–34. DOI: https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.5
5. Кашуба В., Савлюк С. Біологічні передумови розробки концепції формування просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією зору. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. 2017. № 7 (7). С. 1095–1112.
6. Рядова Л. О. Кореляційний зв’язок показників стійкості вестибулярного аналізатора та диференціювання просторових і часових параметрів рухів у слабозорих учнів основної школи. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 41–48. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-06
7. Коваленко Ю., Голець В. Особливості застосування оздоровчих систем у фізичному вихованні школярів. Фізичне виховання та спорт. 2019. № 2. С. 42–47.
8. Чиженок Т. М., Коваленко Ю. О. Динаміка збереження гнучкості в підлітків середнього шкільного віку. Фізичне виховання та спорт. 2020. № 1. С. 68–75.
9. Savluyk S. Conceptual basis of the concept of spatial organization of body of children 6–10 years with sensor systems deprivation in the process of physical education. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017. № 3 (39). С. 180–185.
10. Kirk T. N., Haegele J. A., Zhu X. Developing physical education skills in individuals with visual impairments: An exploratory study. Physics Educator. 2023. № 80 (3). С. 278–294. DOI: https://doi.org/10.18666/TPE-2023-V80-I3-11582
11. A scoping review of longitudinal studies of children with vision impairment. British Journal of Visual Impairment / C. Veldhors et al. 2023. № 41 (3). Р. 587–609. DOI: https://doi.org/10.1177/02646196211072432
Опубліковано
2024-06-13
Як цитувати
Буховець, Б. О., Кашуба, В. О., & Підгірний, О. В. (2024). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МОРФОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ 12-ТИ ТА 13-ТИ РОКІВ ІЗ ДЕПРИВАЦІЄЮ ЗОРУ. Фізичне виховання та спорт, (1), 9-14. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ