ЗАСОБИ ФУТБОЛУ В РІШЕННІ СУЧАСНИХ ПРОБЛЕМ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: проблеми фізичного виховання, засоби футболу, здобувачі вищої освіти, мотивація.

Анотація

Дослідження вказують, що у сфері вищої освіти в Україні щодо реформування фізичної культури за стандартами Європейської клубної спортивної діяльності впродовж фактично десяти років не тільки не покращилися результати цих реформ, а в деяких випадках відбулося навіть скорочення кафедр фізичного виховання у ЗВО. Відчутні наслідки «реформування» проявилися в довоєнних проблемах, таких як знецінення фізичної культури в суспільстві, фінансування, недостатнє регулювання мотивації молодого покоління. Наказ Міністерства освіти i науки України від 15.02.21 р. «Про затвердження Рекомендацій щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді на період до 2025 року» стверджує, що «незважаючи на революційні зміни в суспільстві, інтеграцію до світової спільноти, сучасна система фізичного виховання студентів перебуває в кризовому стані». За результатами оцінювання у 1260-ти закладах вищої освіти, відповідний рівень стану фізичної підготовленості мають: високий – 7,8%; достатній – 14,8%; середній – 16,1%; низький – 8,4%; не допущено до оцінювання – 52,9%. Отже 77,4% здобувачів вищої освіти у 2018/2019 навчальному році мали недостатній рівень фізичної підготовленості. Протягом 2019/2020 навчального року спостерігалося зниження рухової активності молоді. У 2020 році ситуація ускладнилась через введення карантинних заходів, спричинених значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID–19. Стан війни в Україні суттєво вплинув на психологічне та емоційне здоров’я спортивної молоді. Спортсмени обмежені в можливості брати участь у тренуваннях або змаганнях через військові обов’язки, вважаючи, що захист Батьківщини є важливішим, ніж участь у спортивних заходах. З питання мотивації здобувачів вищої освіти до занять фізичним вихованням засобами футболу було проведено соціологічне дослідження у НУВГП (Національний університет водного господарства та природокористування) – опитано 194 здобувачі вищої освіти. Ключовими питаннями були: «Чи достатньо Ви свідомі для занять фізичним вихованням без засобів контролю»? Аналіз відповідей на нього здобувачів вищої освіти І курсу показав, що майже 80% опитаних юнаків і дівчат не мають бажання систематично займатися фізичними вправами. А щодо запитання: «Якби Вам запропонували заняття фізичним вихованням засобами футболу?» показник зменшився на 15%, але 65% юнаків і дівчат все ж таки не бажають займатися спортом, що свідчить – у більшості першокурсників не сформовано потребу щодо регулярних занять фізичними вправами, а це, зі свого боку, вказує на їх недостатню активність у роботі над собою, відсутність бажання контролювати власний фізичний розвиток й удосконалюватися.

Посилання

1. Бутенко Н. І., Спринь О. Б., Стрелкова Я. І. (2023). Профілактика виникнення гіподинамії у молоді. Scholarly Publisher ICSSH. Bratislava, Slovakia. 50–51.
2. Годлевський П. М. (2013). Формування у студентів потреби фізичного удосконалення засобами самозахисту. Педагогічні науки. Фізичне виховання і спорт. Чернігів : ЧДПУ. 135–137.
3. Годлевський П. М., Саратовський О. В., Спринь О. Б. (2021) Забезпечення готовності психофізичного стану фахівців водного транспорту засобами фізичних вправ. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. Київ. 25–29.
4. Голяка С. К., Спринь О. Б., Левченчук О. А. (2023) Дослідження впливу секційних занять футболом на фізичну підготовленість учнів середнього шкільного віку. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 77–85. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1
5. Закон «Про вищу освіту» (від 1 липня 2014 р. № 37–38).
6. Костюкевич В. М, Перепелиця О. А., Гудима С. А., Поліщук В. М. (2017). Теорія і методика викладання футболу: навч.-метод. посіб. 2-е вид. перероб. та доп. Київ: КНТ; 310.
7. Макаренко М. В. (1999) Методика проведення обстежень та оцінки індивідуальних нейродинамічних властивостей вищої нервової діяльності людини. Фізіологічний журнал. 125–131.
8. Наконечний Р. Б., Хіменес Х. Р., Антонов С. В., Свістельник І. Р. (2022). Тактична підготовка в командних ігрових видах спорту на ранніх етапах багаторічного удосконалення спортсменів: постановка проблеми. Український журнал медицини, біології та спорту. 7 (2): 286–95. DOI: 10.26693/
jmbs 07.02.286
9. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки.
10. Наказ Міністерства освіти i науки України від 15.02.21 р. «Про затвердження Рекомендацій щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді на період до 2025 року».
11. Степанюк С. І., Левін І. Л. (2019). Рівень фізичного розвитку і фізичної підготовленості юних футболістів. Стратегічне управління розвитком фізичної культури і спорту: зб. матеріалів VIІ регіональної наук.-практ. інтер.-конф. з міжнародною участю. Харків : ХДАФК. 136–139.
12. Степанюк С. І., Ткачук В. П., Цесько М. В. Левін І. Л. (2019). Вплив ігрового методу на формування у хлопчиків 8–10 років знань про техніку виконання прийомів гри у футбол. Фізичне виховання, спорт та фізична реабілітація: проблеми і перспективи розвитку: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Київ. 50–53.
13. Grygus I., Kuczer T. (2013). Optymalizacja sprawności fizycznej studentów z różnymi rodzajami autonomicznego układu nerwowego. Journal of Health Sciences. 3(10): 583–604.
14. Diachenko-Bohun, M., Hrytsai, N., Grynova, M., Grygus, I., Skaliy, A., Hagner-Derengowska, M., Napierała, M., Muszkieta, R., Zukow, W. (2020). Historical Retrospective of the Development of Scientific Approaches to Health-Saving Activity in Society. International Journal of Applied Exercise Physiology. 9(1):31–38. URL: http://www.ijaep.com/index.php/IJAE/article/view/692
Опубліковано
2024-06-13
Як цитувати
Годлевський, П. М., Зубрицький, Б. Д., Кособуцький, Ю. Ф., Пасевич, А. М., & Шолопак, П. В. (2024). ЗАСОБИ ФУТБОЛУ В РІШЕННІ СУЧАСНИХ ПРОБЛЕМ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Фізичне виховання та спорт, (1), 28-35. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-04
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають