СИНЕРГІЯ ФІЗІОЛОГІЇ, ПСИХОЛОГІЇ І ТАКТИКИ: КЛЮЧ ДО УСПІХУ В ГАНДБОЛІ

Ключові слова: фізична готовність, адаптація, психофізіологічний стрес, когнітивні функції, гормональний баланс, тактична гнучкість, стратегії відновлення, моторне навчання.

Анотація

У статті висвітлюється унікальний досвід розвитку гандболу в Австралії. Дослідження фокусується на участі команди Sydney Uni Handball Club у турі Europe Tour 2024, що є важливим кроком на шляху до міжнародного визнання. Мета дослідження – оцінити взаємозв’язок між фізіологічною підготовкою, психологічною стійкістю, тактичною гнучкістю та їх внеском у спортивну продуктивність команди. Об’єкт дослідження – процес підготовки у гандболі на професійному рівні. Предмет дослідження – фізіологічні аспекти підготовки в контексті специфіки тренувального процесу в гандболі. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичних джерел за темою дослідження, педагогічні спостереження. Результати дослідження. Автори аналізують ключові аспекти, що впливають на результати виступів команди, включно з проблематикою адаптації до нових умов, тактичною гнучкістю, управлінням втомою та відновленням, а також ефективністю завершальних атак. Особлива увага приділяється впливу джетлага на фізичну та когнітивну функціональність спортсменів, наголошується на необхідності розробки стратегій адаптації до перельотів і зміни часових поясів. Запропоновані заходи спрямовані на мінімізацію негативного впливу джетлага та підвищення конкурентоспроможності спортсменів на міжнародних змаганнях. Акцентується увага на тому, наскільки важливо для спортсменів і тренерських штабів не тільки розробляти різноманітні тактичні плани, а й швидко переоцінювати ігрову ситуацію та адаптуватися до стратегій противника в реальному часі, що вимагає від гравців не лише високого рівня фізичної підготовленості, а й розвинених когнітивних здібностей, таких як увага, концентрація в умовах стресу, тиску та невизначеності. Висновки. Успіх у міжнародних змаганнях вимагає не лише високого рівня техніко-тактичної та фізичної підготовки, а й розробки ефективних стратегій відновлення, адаптації до різних умов змагань та управління психофізіологічним стресом. Дослідження робить внесок у розуміння того, як маловідомі види спорту можуть розвиватися та досягати значних успіхів на міжнародній арені, наголошуючи на важливості міжкультурного та спортивного обміну в глобалізованому світі. Таким чином, для досягнення оптимальних результатів командам потрібно впроваджувати тренувальні програми, які стимулюють розвиток як фізичних, так і ментальних здібностей гандболістів, готуючи їх до високих вимог змагальної діяльності. Результати роботи становлять інтерес не лише для фахівців у галузі спортивної науки, але й для тренерів, спортивних психологів та управлінців, які займаються розвитком гандболу й інших видів спорту в умовах обмеженої популярності та ресурсів.

Посилання

1. Дяченко М., Тищенко В. О. Характеристика психічного та емоційно-вольового стану гандболісток у підготовчому періоді етапу максимальної реалізації індивідуальних можливостей. Olympicus. 2023. № 3. C. 63–69.
2. Тищенко В. О., Лочман В., Мордвинов К., Бєлоус М. А., Тищенко Д. Г. Застосування інноваційних засобів у навчально-тренувальному процесі в гандболі. Фізичне виховання та спорт. 2021. Т. 2. C. 57–64.
3. Abălaşei, B.A. Handball ideomotor training. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series IX, Sciences of Human Kinetics. 2017. Vol. 10 (1).
4. Ceballos-Laita, L., Medrano-de-la-Fuente, R., Estébanez-De-Miguel, E., Moreno-Cerviño, J., Mingo-Gómez, M.T., Hernando-Garijo, I., & Jiménez-del-Barrio, S. Effects of dry needling in teres major muscle in elite handball athletes. A randomised controlled trial. Journal of Clinical Medicine. 2021. Vol. 10 (18). P. 4260.
5. Ferrari, S.F., Borges, P.H., Teixeira, D., & Marques, P.G. Impact of verbal instruction and demonstration methods on self-efficacy and motor learning in inexperienced handball players. Journal of Physical Education and Sport. 2018. Vol. 18 (2). P. 816–820.
6. Foretić, N., Nikolovski, Z., Marić, D., Gabrilo, G., Sekulić, D., Jaksić, D., & Drid, P. Stress levels in handball coaching–case study: preliminary analysis of the differences between training and match. International journal of environmental research and public health. 2022. Vol. 19 (16). P. 10251.
7. Hopwood, H.J., Bellinger, P.M., Compton, H.R., Bourne, M.N., & Minahan, C. The relevance of muscle fiber type to physical characteristics and performance in team-sport athletes. International Journal of Sports Physiology and Performance. 2023. Vol. 18 (3). P. 223–230.
8. Mariscal, G., Vera, P., Platero, J.L., Bodí, F., de la Rubia Ortí, J.E., & Barrios, C. Changes in different salivary biomarkers related to physiologic stress in elite handball players: the case of females. Scientific report. 2019. Vol. 9 (1). P. 19554.
9. Nishida, M., Yamamoto, K., Murata, Y., Ichinose, A., & Shioda, K. Exploring the effect of long naps on handball performance and heart rate variability. Sports Medicine International Open. 2021. Vol. 5 (03) P. E73–E80.
10. Suárez, H.V. The effects of a high intensity resistance and eccentric strength training program on the performance of handball players. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 2023. Vol. (50). P. 1333–1339.
11. Tyshchenko, V., Lisenchuk, G., Odynets, T., Pyptiuk, P., Bessarabova, O., Galchenko, L., & Dyadechko, I. The psychophysiological status of the handball players in pre-competitive period correlated with the reactions of autonomic nervous system. Advances in Rehabilitation. 2020. Vol. 34 (1). P. 40–46.
12. Unvanli, Y., Ilhan, E.L., & Válková, H. Creativity and Tactical Skill Profiles of Handball Players. Studia sportiv. 2022. Vol. 16 (2). P. 305–316.
13. Walker, A., Dwyer, D.B., Young, C.M., & Bruce, L. Factors that affect handball execution in Australian Football. Journal of Sports Sciences. 2024. P. 1–6.
Опубліковано
2024-06-17
Як цитувати
Тищенко, Д. Г., Нікулічев, Д. С., & Plummer, S. (2024). СИНЕРГІЯ ФІЗІОЛОГІЇ, ПСИХОЛОГІЇ І ТАКТИКИ: КЛЮЧ ДО УСПІХУ В ГАНДБОЛІ. Фізичне виховання та спорт, (1), 316-323. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-43
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ