ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД БАСКЕТБОЛІСТІВ ГРУПИ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті розглядаються особливості психологічного супроводу юних баскетболістів на етапі початкової підготовки. Проаналізовано основні методи розвитку психологічної стійкості, мотивації та впевненості в собі, що є ключовими факторами успішної спортивної діяльності. Окрема увага приділяється ролі тренера у створенні сприятливого психологічного клімату, застосуванню методів саморегуляції, розвитку концентрації уваги та стресостійкості в юних спортсменів.Аналіз наукової літератури щодо психологічного супроводу баскетболістів першого року навчання свідчить про важливість спеціально організованих тренувальних ситуацій, які моделюють реальні ігрові умови, з метою підвищення адаптації спортсменів до тренувальної та змагальної діяльності.В експериментальному дослідженні вивчався вплив психологічних особливостей на командну взаємодію, визначення лідерів та розвитку мотивації в команді юних баскетболістів віком 7–8 років. Для аналізу використано психогеометричний тест Сьюзен Деллінгер та методика «Мотивація успіху і страх невдач», які дали змогу виявити домінантні психологічні типи гравців, рівень мотивації та їхню динаміку змін під впливом психологічного супроводу.Дослідження проводили на вибірці з 26 спортсменів, поділених на дві рівні групи по 13 осіб. Результати експерименту показали, що в експериментальній групі спостерігалося збільшення кількості лідерів та стабілізація ролевого розподілу в команді. Зафіксовано зменшення кількості гравців із гнучкою, нестабільною ідентифікацією ролей та розвиток більш виражених лідерських якостей. Водночас у контрольній групі суттєвих змін у гравців не відбулося.Отримані дані підтверджують значущість психологічного супроводу для формування ефективної командної взаємодії, розвитку лідерських здібностей та підвищення загальної мотивації на ранніх етапах спортивної підготовки. Формування навичок управління емоціями сприяють кращій реалізації потенціалу юнаків молодшого шкільного віку під час тренування.Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення підходів до тренувального процесу в юнацькому баскетболі.
Посилання
2. Воронова В. І. Психологія спорту : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2007. 298 с.
3. Волошок О. В. Психологічний аналіз проблеми тривожності особистості. Проблеми сучасної психології: зб. наук. пр. Кам’янець Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. 2010. № 10. С. 120–128.
4. Гейтенко В. В., Сорокін Ю. С. Вплив аеробіки на розвиток координаційних здібностей баскетболістів групи початкової підготовки. Фізичне виховання і спорт. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. № 1. С. 190–196.
5. Калошин В. Ф. Конформізм: сутність, причини, наслідки, шляхи подолання. Практична психологія та соціальна робота. Науково-практичний та освітньо-методичний журнал. Київ, 2007. № 3. С. 58–62.
6. Калюжна Є. М. Психологічні механізми особистісної тривожності у підліткового віці : автореф. дис. … канд. псих. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2008. 29 с.
7. Петренко В. Є. Психологічні чинники формування тривожності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів нового типу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Психологічні науки. 2014. № 44. С. 175–180.
8. Савченко О. В. Рефлексивна компетентність особистості : Монографія. Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. 596 с.
9. Сергієнко Л. П. Спортивний відбір: теорія та практика. У 2-х кн. Кн. 2. Відбір у різні види спорту. Тернопіль : навч. кн. Богдан, 2010. 784 с.
10. Халік О. О. Тривожність на початкових етапах професійного становлення особистості. Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. К-ПНУ ім. Івана Огієнка, Ін-т психології Г. С. Костюка АПН України. 2014. № 23. С. 663–676.
11. Харченко С. В. Соціальний інтелект і особливості сприйняття та переробки інформації. Наукові записки Національного ун-ту «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2009. № 12. С. 181–188.
ISSN (Print) 





