ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕНДЕРНИХ ВІДМІННОСТЕЙ У ПОКАЗНИКАХ РОЗВИТКУ ГНУЧКОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

  • В. І. Крамаренко Національний аерокосмічний університет «Харківський авіаційний інститут» https://orcid.org/0009-0005-9395-7016
Ключові слова: гендерні особливості, гнучкість, дівчата, здобувачі вищої освіти, нахил тулуба вперед із положення сидячи, показники розвитку, статевий аспект, юнаки

Анотація

Дистанційна форма навчання, що набула поширення останніми роками, суттєво змінила спосіб життя здобувачів вищої освіти, включаючи їхню рухову активність, що може по-різному впливати на рівень фізичної підготовленості, зокрема показники гнучкості, у юнаків і дівчат. Це вимагає нових підходів до фізичного виховання студентської молоді в закладах вищої освіти. Дослідження гендерних відмінностей у показниках розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання є актуальним і важливим для розуміння впливу особливостей статі на рівень розвитку зазначеної фізичної якості у досліджуваного контингенту. Мета дослідження – дослідити показники розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти 1 і 2 курсів залежно від статі. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення наукової та методичної літератури. Результати дослідження. Подано характеристику гнучкості як фізичної якості та вивчено її вплив на фізичний і функціональний стан студентської молоді. Досліджено показники розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти 1–2 курсів, які визначалися за результатами нахилу тулуба вперед із положення сидячи. Надано порівняльний аналіз досліджуваних показників у зазначеного контингенту залежно від статі. Результати дослідження мають практичне значення для викладачів із фізичного виховання, оскільки вони допоможуть оптимізувати навчальний процес у закладах вищої освіти в сучасних умовах навчання щодо підвищення рівня розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти з урахуванням особливостей статі. Висновки. 1. Найкращі результати нахилу тулуба вперед із положення сидячи спостерігаються у здобувачів вищої освіти І курсу. Це може свідчити про негативний вплив тривалого дистанційного навчання на рівень розвитку гнучкості, можливо, через зниження рухової активності та збільшення часу, проведеного в статичному положенні. 2. Результати дослідження підтвердили наявність гендерних відмінностей у показниках розвитку гнучкості. Дівчата 1 і 2 курсів мають вищий рівень розвитку гнучкості, ніж юнаки, що може бути пов’язано з наявністю більшої кількості колагену в м’язових волокнах дівчат. 3. У юнаків 1 і 2 курсів виявлено низький рівень розвитку гнучкості, у дівчат – середній. Це вказує на необхідність розробки та впровадження спеціальних програм для розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти 1 і 2 курсів, особливо у юнаків, з урахуванням специфіки дистанційного формату навчання. 4. Дистанційне навчання може негативно впливати на рівень розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти. При цьому спостерігаються значні гендерні відмінності, що потребує диференційованого підходу до організації фізичного виховання в умовах дистанційного навчання з метою поліпшення показників гнучкості та профілактики негативних наслідків гіподинамії. 5. Отримані результати підкреслюють важливість урахування гендерних особливостей та умов навчання у розробленні програм із розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти. Перспективи подальших досліджень: розробка та апробація програми, спрямованої на підвищення рівня розвитку гнучкості у здобувачів вищої освіти з урахуванням гендерних особливостей і специфіки дистанційного навчання.

Посилання

1. Глазирін І. Д., Олексієнко Я. І., Петришин Ю. В. Фізичне виховання. Теоретичний курс для студентів ВНЗ не профільних напрямів підготовки : навчальний посібник. Черкаси : Видавець С. Г. Кандич, 2014. 204 с.
2. Грибан Г. П. Життєдіяльність та рухова активність студентів : монографія. Житомир : Рута, 2009. 593 с.
3. Линець М. М. Основи методики розвитку гнучкості : конспект лекцій. Львів : ЛДУФК, 2018. 19 с.
4. Осіпова І. В. Основні засоби розвитку фізичної якості гнучкість : методичні рекомендації. Одеса : Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2019. 31 с.
5. Про затвердження тестів і нормативів для проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України : Наказ МОН України від 15.12.2016 № 4665. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0195-17#Text (дата звернення: 24.03.2025).
6. Решко С. М., Яценко О. В., Гриньов І. М. Розвиток фізичних якостей : методична розробка для проведення практичних занять із дисципліни «Спеціальна фізична підготовка» з курсантами Національної академії внутрішніх справ. Київ : Національна академія внутрішніх справ, 2019. 37 с.
7. Саламаха О. Є. Розвиток гнучкості у студентів, що займаються у секції таеквондо, за допомогою розробленого комплексу вправ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. № 8. С. 82–86.
8. Теорія і методика фізичного виховання: загальні основи теорії і методики фізичного виховання : підручник для студ. вищ. навч. закл. фіз. вих. і спорту : у 2 т. Київ : НУФВСУ «Олімпійська література», 2012. Т. 1. 391 с.
9. Шолопак Л. Ф., Шолопак П. В., Сініцина О. В. Методичні вказівки до практичних занять та самостійного вивчення навчальної дисципліни «Фізичне виховання», розділ «Методика розвитку гнучкості» для студентів спортивних секцій та груп спортивного вдосконалення з легкої атлетики. Рівне : Національний університет водного господарства та природокористування, 2017. 22 с.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Крамаренко, В. І. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕНДЕРНИХ ВІДМІННОСТЕЙ У ПОКАЗНИКАХ РОЗВИТКУ ГНУЧКОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Фізичне виховання та спорт, (1), 105-110. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-13
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ