ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ГРАВЦІВ У ВЕЛИКИЙ ТЕНІС
Анотація
Змагальна діяльність у тенісі характеризується високою інтенсивністю, необхідністю швидких переміщень по корту, виконанням потужних ударів і підтримкою високого рівня фізичної працездатності під час довгих матчів, які можуть тривати від кількох хвилин до п’яти годин, як на турнірах Grand Slam.Фізична підготовка відіграє важливу роль у забезпеченні конкурентоспроможності тенісистів, оскільки вона формує основу для розвитку фізичних якостей, необхідних для виконання складних технічних елементів, таких як подачі, удари з обох сторін і гра біля сітки.Належна фізична підготовка не лише сприяє підвищенню спортивних результатів, а й забезпечує зниження ризику травм, таких як тенісний лікоть, ушкодження плечового суглоба чи колін.Недостатня увага до фізичної підготовки може призводити до зниження технічної ефективності, підвищеного ризику травматизму та психоемоційного вигорання, що особливо актуально для юних спортсменів і професіоналів, які змагаються на високому рівні.Мета дослідження: вивчити особливості загальної та спеціальної фізичної підготовки гравців у великий теніс.Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення наукової та методичної літератури.Результати дослідження. У дослідженні розглянуто особливості загальної і спеціальної фізичної підготовки гравців у великий теніс. Надано методичні рекомендації щодо удосконалення цього процесу у тенісистів на різних етапах багаторічної спортивної підготовки.Висновки. Фізична підготовка є основою успішної змагальної діяльності тенісистів, забезпечуючи розвиток швидкості, сили, спритності, витривалості та гнучкості, які тісно пов’язані з оволодінням технічними елементами гри. Систематичне застосування комплексних вправ, сучасних технологій і періодизації тренувань дає можливість оптимізувати підготовку на всіх етапах спортивної кар’єри.Перспективи подальших досліджень: вивчити вплив харчування і гідратації на рівень фізичної підготовленості у гравців у теніс.
Посилання
2. Борисова О. Сучасні підходи до підготовки тенісистів високого класу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2013. № 3. С. 3–8.
3. Бурлака І. В., Лукачина А. В. Фізичне виховання: теніс : навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 75 с.
4. Глазирін І. Д., Олексієнко Я. І., Петришин Ю. В. Фізичне виховання. Теоретичний курс для студентів ВНЗ не профільних напрямів підготовки : навчальний посібник. Черкаси : Видавець С. Г. Кандич, 2014. 204 с.
5. Євтифієва І. І. Інтегральна підготовка тенісистів 10–12 років з використанням технологій візуалізації техніко-тактичних дій : дисертація. Харків : Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020. 235 с.
6. Єрьоменко В. М., Єварницький І. А., Криворучко С. М., Самохін О. О. Особливості спеціальної фізичної підготовки бігунів на короткі дистанції. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)» : зб. наук. пр. / за ред. О. В. Тимошенка. 2022. Вип. 12 (158). С. 50–54.
7. Ібраімова М. В. Теніс : навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл майстерності та навчальних закладів спортивного профілю / за ред. О. П. Моргушенко. Київ : Республіканський науково-методичний кабінет Державної служби молоді та спорту України, 2012. 159 с.
8. Козак А., Ібраімова М. Обґрунтування доцільності діагностики координаційних здібностей тенісистів на початковому етапі підготовки. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2014. № 2. С. 19–22.
9. Крутих О. В., Петренко Г. В. Удосконалення спеціальної швидкісно-силової підготовки висококваліфікованих тенісистів. Спорт та сучасне суспільство : матеріали ХІV Міжнар. студ. наук. конф. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України, 2021. С. 39–43.
10. Лазарчук О. Визначення рівня спеціальних фізичних здібностей майбутніх тенісистів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2008. Т. 3. С. 248–251.
11. Лапковський Е., Яців Я., Сарабай В. Сучасні вимоги до фізичної підготовки тенісистів. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2013. Вип. 18. С. 245–251.
12. Масляк І. П., Мамешина М. А. Теорія та методика фізичного виховання : навчальний посібник. Харків : ХДАФК, 2018. 180 с.
13. Мулик В., Лобода В. Визначення взаємозв’язку морфологічних показників, окремих рухових якостей і виконання елементів техніки юних тенісистів 6–8 років. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільств. 2012. № 3 (19). С. 354–357.
14. Решко С. М., Яценко О. В., Гриньов І. М. Розвиток фізичних якостей : метод. розробка для проведення практичних занять із дисципліни «Спеціальна фізична підготовка» з курсантами Національної академії внутрішніх справ. Київ : Національна академія внутрішніх справ, 2019. 37 с.
15. Теорія і методика фізичного виховання: загальні основи теорії і методики фізичного виховання : підручник : у 2-х т. / за ред. Т. Ю. Круцевич. Київ : НУФВСУ «Олімпійська література», 2012. Т. 1. 391 с.
16. Ханюкова О. В. Аналіз впливу методики планування навчально-тренувального процесу на рівень фізичної підготовленості тенісистів першого року навчання. Фізична культура, спорт та здоров’я : XV Міжнар. наук.-практ. конф. Харків : ХДАФК, 2015. С. 106–108.
17. Шевченко О. О. Зміни показників спеціальної фізичної підготовленості юних тенісисток на етапі початкової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2014. № 6 (44). С. 126–128.
18. Шевченко О. О., Мерзлікін М. В., Чуча Н. І. Порівняльний аналіз показників моторної функціональної асиметрії у студентів спортивної спеціалізації бадмінтон, теніс. Спортивні ігри. 2020. № 3 (17). С. 115–124.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 





