ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ДОПОВНЕНОЇ І ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ У ПСИХОЛОГІЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВАЖКОАТЛЕТІВ
Анотація
У спорті високих досягнень психологічна підготовка відіграє велику роль у досягненні високих спортивних результатів.Важка атлетика, як вид спорту, що потребує високого рівня концентрації, емоційної стійкості та технічної майстерності, ставить перед спортсменами складні виклики, пов’язані зі змагальним стресом і необхідністю швидкого відновлення ментальних ресурсів.З появою інноваційних технологій, як-от доповнена та віртуальна реальність, відкриваються нові можливості для вдосконалення психологічної підготовки. Ці технології дозволяють створювати іммерсивні симуляції змагальних ситуацій, сприяють розвитку технік візуалізації та допомагають спортсменам долати психологічні бар’єри (страх перед травмами чи невдачею, невпевненість у своїх силах, залежність від чужої думки, змагальна тривожність, нездатність упоратися зі стресом на змаганнях, втрата мотивації, емоційне вигорання тощо).Мета дослідження – вивчити ефективність використання доповненої і віртуальної реальності у психологічній підготовці спортсменів- важкоатлетів і надати методичні рекомендації щодо їх застосування.Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення наукової та методичної літератури.Результати дослідження. Дослідження присвячене вивченню ефективність використання доповненої і віртуальної реальності у психологічній підготовці важкоатлетів. Надано методичні рекомендації щодо їх застосування у психологічній підготовці спортсменів.Висновки. Використання доповненої та віртуальної реальності у психологічній підготовці важкоатлетів сприяє поліпшенню розвитку концентрації, стресостійкості, мотивації до навчально-тренувальних занять та технічних елементів важкої атлетики без ризику для здоров’я. Доповнена реальність сприяє поліпшенню реального часового аналізу рухів, зниженню тривожності через біозворотний зв’язок і гейміфікацію, забезпечує індивідуальну підготовку. Віртуальна реальність сприяє створенню іммерсивних симуляцій змагань, тренуванню ментальної витривалості до невдач, підвищенню впевненості та рівня мотивації до систематичних навчально-тренувальних занять із потенціалом зростання спортивних результатів. Доповнена й віртуальна реальність мають практичне значення для підвищення конкурентоспроможності важкоатлетів, зниження вигорання та оптимізації спортивної підготовки з урахуванням специфіки виду спорту у спортсменів.
Посилання
2. Волинець В.О. Віртуальна, доповнена і змішана реальність: сутність понять та специфіка відповідних комп’ютерних систем. Питання культурології. 2021. № 37. С. 231–243.
3. Данильян О.Г., Дзьобань О.П. Віртуальна реальність і кіберпростір як атрибути сучасного суспільства. Інформація і право. 2020. № 4 (35). С. 9–21.
4. Єфімов Д.В. Використання доповненої реальності (AR) в освіті. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 1 (37). Ч. ІІ. С. 219–225.
5. Жуковський Є.І., Мичка І.В., Булгаков О.І. Настільний теніс : методичні рекомендації. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2021. 65 c.
6. Климнюк В.Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Актуальні питання навчання. 2018. № 2 (56). С. 207–212.
7. Коваленко С.В. Особливості психологічної підготовки кваліфікованих спортсменів в волейболі. Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія : збірник статей XII Міжнародної наукової конференції, 7 листопада 2019 р. Харків ; Торунь, 2019. С. 74–77.
8. Мельник І.Ю., Задерей Н.М., Нефьодова Г.Д. Доповнена та віртуальна реальність як ресурс навчальної діяльності студентів. Інформаційні технології та комп’ютерне моделювання : матеріали статей Міжнародної науково-практичної конференції, 14–19 травня 2018 р. Івано-Франківськ : п. Голіней О.М., 2018. С. 61–64.
9. Олешко В.Г. Теорія та методика тренерської діяльності у важкій атлетиці : підручник для студентів закладів вищої освіти з фізичного виховання і спорту. Київ : Олімпійська література, 2018. 332 с.
10. Скрипченко І.Т., Нестеренко Н.А., Порохнявий А.В. Методика та організація проведення занять з настільного тенісу в умовах секційної роботи у ЗВО : методичні рекомендації. Дніпро : Журфонд, 2022. 60 с.
11. Слупська Я.О., Шкуренко О.В. Застосування віртуальної реальності (VR) в освіті. Молодий вчений. 2022. № 9 (109). С. 82–88.
12. Тимчина В.І., Тимчина Н.С. Нові перспективи освітнього процесу: віртуальна та доповнена реальність. Нова педагогічна думка. 2020. № 1 (101). С. 42–46.
13. Шинкарьова О.Д., Катков О.І. Психологічна готовність до змагальної діяльності юних футболістів. Сучасні тенденції та перспективи розвитку якісної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в умовах ступеневої освіти : збірник наукових праць за матеріалами VI Міжнародної науково-практичної конференції, 18–19 квітня 2024 р. / за ред. О.В. Отравенко. Полтава : Вид-во ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2024. С. 155–159.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 





