МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ У КОНТЕКСТІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
Проаналізовано сучасні концепції фізичного виховання засобами фізичної культури, соціально-психологічні теорії ціннісно-нормативної системи особистісного розвитку школяра і віково-рольових очікувань. Визначено, що у фізичному вихованні європейських школярів застосовуються навчальні практики фізичної культури, які базуються на загально-фізичній підготовці учнів, вихованні адекватної особистості за допомогою фізичних вправ та концепції розвитку фізичних, психічних і соціальних якостей індивіду. Обґрунтовано, що для виховання здорового члена суспільства необхідна переорієнтація фізичного виховання на особистість школяра як на суб’єкт соціальних відносин. Тому в сучасному фізичному вихованні необхідний взаємозв’язок антрополого-онтологічних чинників та соціально-психологічного вибору. Наведено авторську модель поетапного фізичного виховання школярів у контексті їхнього соціального та психічного розвитку. Метою її побудови є задоволення вимог суспільства до адекватного виконання здорової особистістю своїх статусних соціальних ролей. Таке моделювання фізичного виховання відповідає особистісно-орієнтованої спрямованості навчання фізичної культури й сучасним вимогам, що пред’являються до цілей і завдань компетентнісного навчання. Передбачається, що для ефективності фізичного виховання учнів на усіх етапах навчання в школі необхідне застосування різних сполучень моделей фізичної культури. Подібна варіативність дозволяє забезпечити взаємозв’язок з особистісними особливостями соціально-психологічного розвитку. Наведена модель поєднує практичні концепції фізичної культури і теоретична побудова соціально-психологічних віково-рольових очікувань, відрізняється універсальністю, вимірювані об’єктивних та суб’єктивних показників і можливістю адаптації до можливих соціально-педагогічним змін.
Посилання
2. Лях В.И. Физическая культура 10-11 классы: метод. пособ. Базовый уровень / В.И. Лях, А.А. Зданевич. – М. : Просвещение, 2012. –237 с.
3. Манжелей И.В. Модели физического воспитания / И.В Манжелей // Теория и практика физической культуры. – М. : МГПУ им. А.И. Герцена, 2012. – № 6. – 112 с.
4. Лесгафт П.Ф. Руководство по физическому образованию детей школьного возраста / П.Ф. Лесгафт. – М. : Физкультура и спорт, 1987. –224 с.
5. Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики / А.Н. Леонтьев. – М. : Изд-во Академии Педагогических Наук РСФСР, 1959. – 496 с.
6. Панина Н. Избранные труды по социологии: в 3 томах. – Т. I. / Н. Панина. – К. : Факт, 2008. – 472 с.
7. Ідрісова Н.О. Результаті аналізу ставлення школярів до здоров’я та здорового способу життя / Н.О. Ідрісова // Наукові записки: зб. наук. ст. – К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2013. – Вип. CIX (109). – С. 86-93.
8. Ідрісова Н.О. Педагогічне моделювання як умова формування здорового способу життя школярів / Н.О. Ідрісова // Наукові записки: зб. наук. ст. – К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2014. – Вип. 115. – С. 47-55.
9. Ідрісова Н.О. Формування здорового способу життя в учнів середньої загальноосвітньої школи (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис. ... канд. пед.. наук 13.00.01 / Н.О. Ідрісова; Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького. – Мелітополь, 2015. – 201 с.
10. Платон. Сочинения: в 4 т. – Т.3. Ч.2 / Под ред. А.Ф. Лосева и В.Ф. Асмуса. – СПб. : Изд-во О. Абышко, 2007. – 731 с.