КАТЕГОРИЧНІСТЬ ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ АВТОРИТЕТНОСТІ ІНТЕРНЕТ-АФОРИЗМУ: ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ

Ключові слова: афоризм, класичний афоризм, інтернет-афоризм, конвергентна культура, культура співучасті, авторитетність, категоричність

Анотація

Статтю присвячено дослідженню проблеми реалізації авторитетності інтернет-афоризму. У роботі інтернет-афоризм розглядається як складова частина сучасної конвергентної культури, тобто «культури співучасті», яка передбачає високу активність реципієнтів інформації, на відміну від культури старих медіа. Досягнення такої активності забезпечується технічними можливостями сучасних медіа, наприклад, у соціальних мережах, можливістю учасників інтернет-комунікації реагувати на отриману інформацію: ставити позначку «подобається», залишати коментарі, ділитися матеріалом. Під впливом сучасної віртуальної культури відбуваються істотні соціокультурні трансформації, які детермінують зміни в жанровій системі: частина жанрів переміщується у віртуальний простір або дублюється в ньому, спостерігаються зміни в самих жанрах. Афоризм характеризується високим рівнем авторитетності та відтворюваності. У роботі розрізняються класичний афоризм та інтернет-афоризм, який має характерні унікальні ознаки, як-от інтерактивність, зумовлена існуванням у віртуальному середовищі. Активна роль реципієнтів інтернет-афоризму та вплив на його відтворюваність підвищують цінність уваги сторони, яка сприймає, та робить цю увагу своєрідним капіталом. Увага реципієнтів інформації, у свою чергу, напряму пов’язана з поняттям її авторитетності. Жанрова форма афоризму розглядається як прецедентна жанрова форма та передбачає високий рівень авторитетності висловлювання, отже, високий рівень довіри. Інтернет-афоризм, використовуючи прецедентну жанрову форму, підвищує авторитетність інформації. Категорія категоричності, яку в роботі розглянуто у взаємозв’язку з поняттям достовірності, виступає засобом підвищення авторитетності висловлювання. У російськомовних інтернет-афоризмах категоричність виражається за допомогою багатократних заперечень, імперативних конструкцій, двоскладової форми побудови інтернет-афоризму у вигляді складнопідрядного речення з умовним підрядним реченням у складі тощо. У статті робиться висновок про особливе значення авторитетності для інтернет- афоризму та її важливість у перцепції закладеної в ньому інформації. Категорія авторитетності інтернет-афоризму реалізується за допомогою прецедентної жанрової форми та мовних засобів висловлювання.

Посилання

1. Андреева Е.Г. Язык и культура: категоричность высказывания как отражение социокультурных норм в языковых моделях. Вестник Русской христианской гуманитарной академии. Москва, 2008. № 1. Т. 9. С. 242–251.
2. Дженкинс Г. Конвергентная культура. Столкновение старых и новых медиа. Пер. с англ. А.В. Гасилина. Москва : Группа компаний «РИПОЛ классик», 2019. 384 с.
3. Иванов Е.Е. Лингвистика афоризма : учебно-методическое пособие. Могилев : МГУ имени А.А. Кулешова, 2016.
4. Лейдерман Н.Л. Проблема жанра в модернизме и авангарде (Испытание жанра или испытание жанром). Studi Slavistici. 2008. № 5 (1). С. 147 Пер. с англ. А. Гасилина 177.
5. Манович Л.З. Язык новых медиа. Москва : АД «Маргинем пресс», 2018. 400 с.
6. Мечковская Н.Б. Жанры афористики и градация высказываний по степени идиоматичности. Жанры речи. Саратов : Издательский центр «Наука», 2009. Вып. 6. С. 79–111.
7. Руженцева Н.Б. Дискредитирующие тактики и приемы в российском политическом дискурсе : монография. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т. 2004. С. 294
8. Суздальцева В.Н. Генерализующие высказывания как средство манипулирования сознанием массового адресата. Медиалингвистика. 2018. Т. 5. № 1. С. 60–72.
9. Сухорукова Н.И. Прямолинейность и категоричность высказывания как проявление коммуникативной категории авторитетности (на материале аутентичных англоязычных финансово-аналитических комментариев). Язык, сознание, коммуникация : сборник статей / отв. ред. В.В. Красных, А.И. Изотов. Москва : Макс-Пресс, 2011. Вып. 43. С. 28–37.
10. Языковое сознание жителей Воронежа / И.А. Стернин и др. ; под ред. И.А. Стернина. Воронеж : Истоки, 2010. 250 с.
11. Hui A. A theory of the aphorism. From Confucius to Twitter. Princeton and Oxford : Princeton university press, 2019. 273 p.
12. Группа «Мудрость». URL: https://www.facebook.com/groups/850718721951771/?epa=SEARCH_BOX (дата звернення: 06.04.2021).
13. Группа «Мудрость Wisdom”. URL: https://www.facebook.com/groups/1871888156256472/ (дата звернення: 06.04.2021).
14. Группа «Умные мысли / цитаты». URL: https://www.facebook.com/thoughts.smart/ (дата звернення: 06.04.2021).
Опубліковано
2021-09-17
Як цитувати
Машкіна, О. М. (2021). КАТЕГОРИЧНІСТЬ ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ АВТОРИТЕТНОСТІ ІНТЕРНЕТ-АФОРИЗМУ: ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ. Мова. Література. Фольклор, (1), 145-150. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2021-1-20