ІСТОРІЇ УСПІХУ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ КРИЗИ ВОЄННИХ РОКІВ

Ключові слова: криза в умовах війни, наративи, історії успіху, проблемно-орієнтоване подолання, емоційноорієнтоване подолання

Анотація

Криза – з погляду психології – критичний стан, ситуація, переживаючи яку індивід відчуває емоційну лабільність і змушений знаходити шляхи приборкання життєвих обставин, що ставлять під загрозу його душевну рівновагу. Потрапляючи в таку ситуацію, людина за допомогою звичних для неї засобів не здатна ані знайти вихід з неї, ані запобігти подальшому розвитку подій, які можуть мати негативні наслідки в майбутньому [5]. В арсеналі українців існують різні стратегії подолання таких ситуацій, вони допомагають їм впоратися з психологічними проявами фізичних станів, зумовлених військовим конфліктом. У науковій літературі виділяють два типи стратегії подолання стресових ситуацій: проблемноорієнтоване й емоційно-орієнтоване [7; 14; 13]. Проблемно-орієнтоване подолання (наприклад, активна форма копінг-поведінки, планування, позитивний рефреймінг, інші види психологічної підтримки) допомагає людині знайти вихід із проблемної ситуації, у якій вона опинилася внаслідок тих чи інших подій. У кризових ситуаціях під впливом стресових чинників, а іноді і під час пошуку нових форм безпеки зростає потреба у прив’язаності [19]. У такі моменти наочно простежується поява моделі прив’язаності в житті індивіда, що призводить до запуску того чи іншого поведінкового механізму. Хоча кризова ситуація має згубний вплив на людські відносини, прояви стресу можна зменшити, чи то отримавши підтримку від близьких людей, таких як батьки, вчителі, чи то перебуваючи в довірливих стосунках з оточуючими, тобто зберігши потребу у прив’язаності, яка супроводжує людину впродовж життя [21]. У дослідженні, яке базується на засадах використання кваліметричного підходу, основна увага приділяється аналізу життєвих історій дітей підліткового віку, пов’язаних із війною. У дослідженні взяли участь підлітки, які проживають на території Закарпаття (Україна). Участь в опитуванні була добровільною, тож, зрештою, в анкетуванні взяли участь 84 респонденти, серед яких 26 хлопців і 58 дівчат підліткового віку. Мета нашого дослідження – з’ясувати, як молодь Закарпаття угорського походження сприймає події, пов’язані з війною, та які стратегії подолання кризи застосовують молоді для подолання її наслідків.

Посилання

1. Barchielli, B., Cricenti, C., Gallè, F., Sabella, E.A., Liguori, F., Da Molin, G., Liguori, G., Orsi, G.B., Giannini, A.M., Ferracuti, S. et al. (2022). Climate Changes, Natural Resources Depletion, COVID-19 Pandemic, and Russian-Ukrainian War: What Is the Impact on Habits Change and Mental Health? Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 11929.
2. Berghauer-Olasz, E., Gál, N., Lánczi, V. (2023). Reziliencia a háború árnyékában. Művészet, megküzdés és mentálhigiéné. Reziliencia a háború árnyékában. KÁRPÁT-MEDENCEI MAGYAR LELKI SEGÍTŐ SZOLGÁLAT VIII. HÁLÓZATÉPÍTŐ KONFERENCIA. Kárpátalja-Magyarország, 2023. november 2–4.
3. Bogic, M., Njoku, A., Priebe, S. (2015). Long-term mental health of war-refugees: A systematic literature review. BMC Int. Health Hum. Rights 2015, 15, 29 [Google Scholar].
4. Borho, A., Viazminsky, A., Morawa, E., Schmitt, G.M., Georgiadou, E., Erim, Y. (2020). The prevalence and risk factors for mental distress among Syrian refugees in Germany: A register-based follow-up study. BMC Psychiatry 2020, 20, 362.
5. Caplan, G. (1964). Principles of preventive psychiatry. New York: Basic Books.
6. Cardozo, B.L., Bilukha, O.O., Crawford, C.A.G., Shaikh, I., Wolfe, M.I., Gerber, M.L., & Anderson, M. (2004). Mental health, social functioning, and disability in postwar Afghanistan. Jama, 292 (5), 575–584.
7. Сarver, C.S., Scheier, M.F. (2011). Személyiségpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 590 c.
8. Chudzicka-Czupała, A., Hapon, N., Chiang, S.K., Żywiołek-Szeja, M., Karamushka, L., Lee, C.T., Chen, Y.L. (2023). Depression, anxiety and post-traumatic stress during the 2022 Russo-Ukrainian war, a comparison between populations in Poland, Ukraine, and Taiwan. Scientific Reports, 13 (1), 3602.
9. Corbin, J.M., Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13 (1), 3–21.
10. Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
11. Długosz, P. (2023). War trauma and strategies for coping with stress among Ukrainian refugees staying in Poland. In: Journal of Migration and Health. Volume 8, 2023, 100196.
12. Erikson, Erik H. (1991). A fiatal Luther és más írások. Gondolat Kiadó, Budapest.
13. Folkman, S. (Ed.). (2011). The Oxford handbook of stress, health, and coping. New York: Oxford University Press.
14. Folkman, S. and Lazarus, R.S. (1980). An Analysis of Coping in a Middle-Aged Community Sample. Journal of Health and Social Behavior, 21, 219–231.
15. Horne, C.M. (2023). Accountability for atrocity crimes in Ukraine: Gendering transitional justice In: Women's Studies International Forum. Volume 96, January–February 2023, 10266.
16. Kézdi, B. (1995). A negatív kód. Kultúra és öngyilkosság. Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, Pécs.
17. Kostruba, N., Fishchuk, O. (2023). Media Religiosity and War Coping Strategies of YoungPeople in Ukraine. In: Journal of Religion and Health (2023) 62: 465–478.
18. Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov, A., Bezliudna, V., Reznik, A., Isralowitz, R. (2022). Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. J. Loss Trauma 2022, 1–8 [Google Scholar].
19. Péley, B. (2002). Az elbeszélés szerepe az én (self) kibontakozásában. Magyar Tudomány, 1, 71–77.
20. Sheather, J. (2022). As Russian troops cross into Ukraine, we need to remind ourselves of the impact of war on health. BMJ 2022, 376 [Google Scholar].
21. Simon, G. (2019). A mentorálás elmélete és gyakorlata: A mentori kompetenciák attitűdelemei és a kezdő pedagógusok mentormodellek szerinti támogatása. L’Harmattan Kiadó – Károli Gáspár Református Egyetem – Budapest, Magyarország. ISBN: 978963414556.
22. Xu, W., Pavlova, I., Chen, X., Petrytsa, P., Graf-Vlachy, L., Zhang, S.X. (2023): Mental health symptoms and coping strategies among Ukrainians during the Russia-Ukraine war in March 2022. In: International Journal of Social Psychiatry 2023. Vol. 69 (4), 957–966.
Опубліковано
2024-06-21
Як цитувати
Бергхауер-Олас, Е. Л., & Ланці, В. Г. (2024). ІСТОРІЇ УСПІХУ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ КРИЗИ ВОЄННИХ РОКІВ. Журнал сучасної психології, (2), 7-14. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-2-1