ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ ТА АДАПТИВНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ЗМІН І КРИЗ

Ключові слова: життєстійкість, адаптивність, стресогенність, емоційне вигоряння, освітнє середовище, психологічне благополуччя

Анотація

Наукова стаття присвячена аналізу факторів і предикторів, що впливають на процес активізації життєстійкості й адаптивності вчителя фізичної культури в умовах кризи та невизначеності. Аналіз літературних джерел інформації дав змогу визначити життєстійкість як систему переконань особистості, яка має змогу сприяти розвитку готовності особи із зацікавленістю брати участь у ситуаціях підвищеної для неї складності, тримати контроль над ними та керувати, вміти сприймати навіть негативні події як досвід і успішно справлятися з ними. Проведене дослідження дало змогу визначити чотири фактори суб’єктивно значущих психологічних загроз для вчителя фізичної культури в освітньому середовищі (суспільного характеру, інтенсивності праці, міжособистісних відносин, цифровізації освіти). Виявлено прямі взаємозв’язки задоволеності вчителя фізичної культури значущими характеристиками освітнього середовища, його референтною значимістю, психологічною захищеністю із самопочуттям і життєстійкістю; зворотні взаємозв’язки між загрозами суспільного характеру та самопочуттям педагога, життєстійкістю, психологічною безпекою та референтною значимістю. Встановлено, що основними предикторами життєстійкості вчителя фізичної культури в освітньому середовищі є його референтність і суб’єктивно значущі для вчителя загрози суспільного характеру. З огляду на виявлені предиктори життєстійкості вчителя фізичної культури, стає очевидним, що до завдань школи має входити створення більш емоційно сприятливої для вчителя освітньої екосистеми, яка заохочувала б почуття особистої цінності з боку її суб’єкта, зменшуючи тенденцію до відчуження, підтримуючи референтність середовища. Визначено, що для сприяння більш ефективному розвитку життєстійкості вчителя фізичної культури доцільно проводити навчання навичок міжособистісного спілкування, яке допоможе підготувати фахівців до участі в ефективній взаємодії зі школярами, максимізуючи почуття досягнення та зводячи до мінімуму почуття емоційного виснаження та знеособлення.

Посилання

1. Джуринський П. Б. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної професійної діяльності: дис. ... д-ра пед. наук. Одеса, 2013. 559 с.
2. Corso-de-Zuniga S., Moreno-Jimenez B., Garrosa E. et al. Personal resources and personal vulnerability factors at work: An application of the Job Demands-Resources model among teachers at private schools in Peru. Current Psychology. 2020. № 39. P. 325–336.
3. Gallant A., Riley P. Early career teacher attrition: new thoughts on an intractable problem. Teacher Development. 2014. № 18. P. 562–580.
4. Gu Q., Li Q. Sustaining resilience in times of change: Stories from Chinese teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 2013. № 41 (3). P. 288–303.
5. Kelly N., Sim C., Ireland M. Slipping through the cracks: teachers who miss out on early career support. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 2018. № 46. P. 292–316.
6. Khoshaba D., Maddi S. Hardiness and Mental Healthю. Journal of Personality Assessment. 1994. Vol. 63. No 2. P. 265–274.
7. Maddi S.R., Harvey R.H., Khoshaba D.M., Fazel M., & Resurreccion N. The Personality Construct of Hardiness. Journal of Humanistic Psychology. 2009. 49 (3). Р. 292–305.
8. Osadchyi V., Varina H., Falko N., Osadcha K., & Katkova T. The peculiarities of the usage of AR technologies in the process of hardiness of future professionals. Journal of Physics. 2021. 1840 (1).
9. Wang Y. Building Teachers’ Resilience: Practical Applications for Teacher Education of China, Frontiers in Psychology. Frontiers in Psychology. 2021. № 12. P. 738606.
Опубліковано
2024-06-21