ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ ДО СКЛАДНИХ УМОВ ЖИТТЯ

Ключові слова: особи з інвалідністю, психологічна адаптація, реабілітація, підтримка

Анотація

У статті розглянуто поняття «адаптації молоді з інвалідністю до складних умов життя». Визначено сутність вихідного поняття «адаптація». Проаналізовані найбільш відомі у психологічній науці підходи до дослідження проблеми адаптації особистості: психоаналітичний, неофрейдистський, підхід гештальтпсихології, когнітивний, біхевіористичний, інтеракціоністський, гуманістичний. Окреслюються відмінності видів адаптації у біологічному (зміни в будові або діяльності організму, які дають йому змогу виживати в умовах існування), соціальному (пристосування до умов соціального середовища, формування системи відносин, рольова пластичність поведінки) і психологічному (процес взаємодії особистості із середовищем, за якого особистість повинна враховувати особливості середовища та впливати на нього, щоб забезпечити задоволення власних потреб) контекстах. Наведено сучасні визначення адаптації, надаються трактування сутності цього феномену зарубіжними і вітчизняними науковцями, такими як В. Джонс, О. Чиханцова, Б. Лазоренко. Г. Балл. Представлено власне бачення сутності психологічної адаптації особистості. Проаналізовано поняття інвалідності. Розглянуто складнощі, з якими стикається людина в силу фізичних, розумових, психічних або комбінованих проявів інвалідності, емоції, з якими стикається така людина. І якщо позитивні емоції можуть слугувати джерелом мотивації та розвитку особистості, то негативні – здатні створювати перешкоди для адаптації. Виділено певні психологічні особливості, що сприяють найкращої адаптації молоді з інвалідністю до складних умов життя. Таким чином, визначено низку психологічних, а саме індивідуально-психологічних (особливості темпераменту та певні риси характеру, життєстійкість, самоповага та самооцінка, почуття тривожності тощо) і соціально-психологічних особливостей (взаємовідносин у сім’ї, спілкування з однолітками, психологами, роботодавцями тощо), що сприяють процесу адаптації молоді з інвалідністю до складних умов життя або ускладнюють його. Окремо виділено складні емоційно-психологічні та психічні стани, що ускладнюють процес адаптації (агресивність, депресія).

Посилання

1. Балл Г. О. Підготовка учнів до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи) : навч.-метод. посіб. АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. Київ : Наукова думка, 2000. 188 с.
2. Балл Г. О. Розвиток психологічної культури учнівської молоді в системі неперервної професійної освіти : навч.-метод. посіб. АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. Київ : ІПППО АПН України, 2005. 298 с.
3. Бантишева О. О. Психологічні особливості емоційного інтелекту осіб юнацького віку, схильних до віктимної поведінки : дисертація канд. псих. Наук : 19.00.07. Київ, 2017. 150 с.
4. Бондарчук О. І., Вакуліч Т. М. Психологія девіантної поведінки. Київ : Наук. світ, 2010. 300 с.
5. Варій М. Й. Психологія особистості. Київ : Центр навчальної літератури, 2008. 592 с.
6. Войтовська А. І. Гендерна соціалізація студентської молоді в умовах закладу вищої освіти: інклюзивний підхід : монографія, МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : ЦП Компринт, 2022. 214 с.
7. Воробець А. Ю. Соціальна адаптація осіб з розумовою відсталістю : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. соцiол. наук : 22.00.04. Запоріжжя : 2011. 20 с. URL: https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/294/248.
8. Воробець А. Ю. Сутність, структура та механізми процесу соціальної адаптації. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : зб. наук. пр. : у 2 т. Харків : Вид. центр Харківського нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна, 2006. Т. 1. С. 300–305.
9. Державна служба статистики України. https://www.ukrstat.gov.ua/.
10. Дубчак Ю. Соціально-психологічні аспекти адаптації підлітків у закладах інтернатного типу. Збірник наукових праць: психологія. 2016. Вип. 21. С. 45–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpfsp_2016_21_8.
11. Д’юї Д. Досвід і освіта / Д. Дьюї ; [пер. з англ. Марії Василечко]. Львів : Кальварія, 2003. 84 с.
12. Кириленко Т. С. Психологія: емоційна сфера особистості : навч. посіб. Київ : Либідь, 2007. 256 с.
13. Кокун О. М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічний аспект забезпечення діяльності : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 265 с.
14. Когут І. Соціальна інтеграція осіб із інвалідністю та роль адаптивної фізичної культури в її реалізації. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. Київ : 2014. № 4. С. 61–66. URL: http://tmfvsjournal.uni-sport.edu.ua/article/view/106554.
15. Лазоренко Б. П. Профілактика порушень адаптації до повсякденних стресів і кризових життєвих ситуацій : навч. посіб. / НАПН України, ІСПП ; за наук. ред. Т. М. Титаренко. Київ : Міленіум, 2011. 272 с.
16. Лєсовий В. Ю., Петрук В. А. Адаптація першокурсників до навчання у вищих технічних закладах освіти : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2017. 144 с.
17. Максименко С. Д. Загальна психологія. 3-тє видання. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 272 с.
18. Маннапова К. Р. Життєстійкість в системі поняття життєздатності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2012. Вип. 44 (1). С. 143–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2012_44%281%29__18.
19. Маннапова К. Р. Роль життєстійкості у подоланні складних життєвих ситуацій. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 1, т. 2. C. 75–78.
20. Мід Джордж Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста. Київ : Український центр духовної культури 2000. 416 с.
21. Ортинський В. Педагогіка вищої школи. Київ : Центр учбової літератури 2023. 472 с.
22. Психологічний словник. Авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова / за ред. Н. А. Побірченко, Київ : Науковий світ, 2007. 274 с.
23. Рябой Є. М. Клінічна гештальт-терапія. Запорожье : Статус. 2023. 92 с.
24. Сердюк Л. З. Внутрішні ресурси психологічного благополуччя особистості. Організаційна психологія. економічна психологія. 2021. № 2–3 (23). С. 91–99. DOI: https://doi.org/10.31108/2.2021.2.23.10.
25. Столяренко О. Б. Психологія особистості : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2019. 280 с.
26. Танчин І. З. Соціологія : навч. посіб. Львів : Укр. акад. друкарства, 2005. 360 с.
27. Трач Р. Гуманістична психологія. Антологія в 3 томах. Київ : Пульсари, 2001. 252 с.
28. Туркот Т. І., Коновал О. А. Педагогіка та психологія вищої школи (в екології). Одеса : Гельветика, 2020. 466 с.
29. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2021. 552 с.
30. Фромм Е. Мати або бути? Харків : КСД. 2020. 304 с.
31. Хорні К. Наші внутрішні конфлікти. Конструктивна теорія неврозу. Київ : Сварог. 2023. 244 с.
32. Чиханцова О. А. Адаптаційні можливості життєстійкості особистості учнів випускних класів. Соціальні трансформації у кризовий період : матеріали ІІ міжнар. наук.-практ. конф. Краматорск, 2017. С. 50–52.
33. Чиханцова О. А. Деякі аспекти вивчення проблеми життєстійкості особистості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. Т. VI. Вип. 12. C. 465–472.
34. Bandura А. Psychology Classics All Psychology Students Should Read: The Bobo Doll Experiment Paperback, 2013. 52 р.
35. Beck A. T., Emery G., Greenberg R. L. Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective. New York: Basic Books 2005. 384 р.
36. Bowlby J. Personality and Mental Illness: An Essay in Psychiatric Diagnosis (Hardback) Publisher: Taylor & Francis Ltd 1999, 292 р.
37. Bruner J. Actual Minds, Possible Worlds. Harvard University Press, 1986. 201 p.
38. Erikson E. Childhood and Society. W. W. Norton & Company; 2nd ed. Edition, 1993, 445 p.
39. Frager, R. & Fadiman, J. “Personality & Personal Growth”, 5th ed., Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 2002. 584 p.
40. Giddens A. Sociology (Sixth Edition). Cambridge: Polity. 6th Edition. 2009.
41 Joines V. Insight Out: The 6 Personality Types That Hold the Key to Success in Your Life and Relationships. 2022. 212 p.
42. Morris E. & Todd James T. Modern Perspectives on B. F. Skinner and Contemporary Behaviorism (International Contributions in Psychology) 1st Edition. 1994. 283 р.
43. Philips L., Human Adaptation and His Failures. Academic Press, N-Y & London, 2008.
44. Sullivan H. The Psychiatric Interview. WW NORTON & COMPANY INC New I/or/E 1954. URL. https://psptraining.com/wp-content/uploads/Sullivan-H.S.-The-psychiatric-interview.pdf.
Опубліковано
2024-06-21
Як цитувати
Жарков, О. В. (2024). ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ ДО СКЛАДНИХ УМОВ ЖИТТЯ. Журнал сучасної психології, (2), 35-43. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-2-4