СОЦІАЛЬНІ ЧИННИКИ ЕГО-ДИСТОННОСТІ ГОМОСЕКСУАЛІВ: ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ

Ключові слова: его-дистонність, лібідо, сексуальність, Я-ідентичність, ЛГБТІК , гомосексуал, гомосексуальна орієнтація, сексуальна орієнтація, психологічне консультування, психологічна допомога

Анотація

Стаття присвячена аналізу формування его-дистонності людей із гомосексуальною орієнтацією. Здійснено аналіз сексуальних орієнтацій особистості (гетеросексуальна, гомосексуальна та бісексуальна). Розглянуто основні підходи до розуміння природи гомосексуальної та бісексуальної орієнтацій, зокрема концепції З. Фройда та А. Кінсі. Розкрито поняття его-дистонності, ідентичності, его-ідентичності. Розглянуто вплив соціальних чинників на формування его-дистонності особистості, зокрема его-дистонності гомосексуалів – неприйняття / часткове неприйняття себе, своїх ролей, своєї поведінки тощо. За твердженням автора, на формування его-дистонності особистості провідний вплив має суспільство, його цінності, традиції, соціальні установки, родина, близьке оточення, батьки. У статті досліджено поняття сексуальності особистості як однієї з базових характеристик особистості, тому сексуальну орієнтацію не можна розглядати окремо від особистості, заперечувати її тощо. Сексуальність людини охоплює сукупність біологічних, психофізіологічних, емоційних реакцій, переживань і вчинків людини, пов’язаних із проявом і задоволенням сексуального потягу. Визначено основні проблеми, з якими гомосексуали звертаються по психологічну допомогу – здійснення камінг-ауту, прийняття своєї сексуальної орієнтації, образу себе, спілкування з рідними, наслідки від психологічного насильства й булінгу. Визначено основні тенденції у психологічному консультуванні – переорієнтація з доведення до гетеросексуальної аудиторії думки, що ЛГБТІК+ не є патологією, що є відмінності між ЛГБТІК+ та гетеросексуальними людьми, на тезу про те, що робота має відбуватися всередині для спільноти через цінності спільноти, наявність певних знань і навичок у спеціаліста – вживання коректної лексики, знання про гендерну ідентичність і сексуальну орієнтацію, супутні теми – робота з постраждалими від насильства, знання про травму тощо.

Посилання

1. Балл Г. О., Зливков В. Л., Копилов С. О. Становлення ідентичності фахівця. Київ – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014.
2. Діденко М., Дмитренко О., Козлова А., Павловська О. Як працювати з ЛГБТ: Путівник для психологів та психотерапевтів. Методичні рекомендації із психологічної роботи з представниками ЛГБТ / за заг. ред. М. Діденко. Київ : ГО «Точка опори ЮА», Біла Церква : ТОВ «Білоцерківдрук». 2021, 49 с.
3. Еріксон Е. Дитинство і товариство. Київ : Майстри психології, 2019.
4. Фрейд З. Тотем и табу. Харків : Віват, 2023.
5. Юнг К. Г. Структура і динаміка психічного. Київ : Центр навчальної літератури. 2022.
6. Freud, S. (1924). The passing of the Oedipus complex. The International Journal of Psycho-Analysis, 5. P. 419.
7. Gates, G. J. (2017). LGBT data collection amid social and demographic shifts of the US LGBT community. American Journal of Public Health, 107 (8). P. 1220–1222.
8. Harper, G. W., & Schneider, M. (2003). Oppression and discrimination among lesbian, gay, bisexual, and transgendered people and communities: A challenge for community psychology. American journal of community psychology, 31. P. 243–252.
9. Herek, G. M. (2003). Why tell if you’re not asked? Self-disclosure, intergroup contact, and heterosexuals’ attitudes toward lesbians and gay men. Psychological perspectives on lesbian, gay, and bisexual experiences, 2. P. 270–298.
10. Kinsey, A. (1929). The Gall Wasp Genus Cynips. A Study in the Origin of Species. Waterman Institute for Scientific Research Publication, No. 42; Contribution from the Department of Zoology, Indiana University, No. 220 (Entomological Series, No. 7).
11. Klein, M. (1955). The Psychoanalysis of Children. The International Psycho-analytical Library, No. 22. Hogarth. American Journal of Orthopsychiatry, Vol. 25 (2). P. 223–237.
12. Lacan, J. (1955). Le moi dans la théorie de Freud et dans la technique de la psychanalyse. Séminaire 195–1955.
13. Lowen, A. (1965). Love and Orgasm. New York P. 200–219.
14. Marcia, J.E. (1980) Identity in Adolescence. Handbook of Adolescent Psychology (Ed. by J. Adelson). New York: John Wiley & Sons. Р. 159–187.
15. Ruth, R., & Santacruz, E. (Eds.). (2017). LGBT psychology and mental health: Emerging research and advances. Santa Barbara,California. Praeger. P. 3–10.
Опубліковано
2024-06-21