ЦІННІСНО-СМИCЛОВИЙ РІВЕНЬ РОЗУМІННЯ В ПЕРФОРМАТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ

Ключові слова: психологія розуміння, цінності, смисли, перформативна діяльність, перформанс, психологія вищої школи

Анотація

У статті проаналізовано ціннісно-смисловий рівень розуміння як частини когнітивного сприйняття матеріалу студентами вищої школи в контексті перформативної діяльності. Для кращого розуміння проблематики запропоновано конкретизацію поняття «перформанс» як ключову категорію в перформативній діяльності студентів, використовуючи найактуальніші досягнення психології освіти, педагогіки та перформативних студій. Визначено, що перформанс є колективним процесом діяльнісної взаємодії між викладачем та студентами (групою), що передбачає переживання, засвоєння і відтворення матеріалу завдяки інсценуванню заданої ситуації. Показано, що перформативна діяльність студентів сприяє не стільки когнітивним результатам, а й формуванню ціннісно-смислових основ їхньої життєдіяльності, що виходить за межі професійної семіосфери. Проаналізовано такі структурні компоненти перформансу, як діяльність, дії та операції в їх ціннісно-смисловій актуалізації освітнього процесу вищої школи. Показано, що діяльність передбачає мотиваційний (причинний) зміст перформансу, який також прямо залежить від культурного контексту (походження студентів, ідентичність, світоглядні настанови, традиція університету). Натомість дії вже характеризуються варіативністю, під час якої студенти апробують покладені на них завдання. Не менш важливим є операційний компонент перформансу, що завдяки своїй повторювальній (ритуальній) природі уможливлює засвоєння матеріалу до автоматизму. Наголошено на тому, що всі ці компоненти працюють на різних регістрах перформансу, посилюючи ціннісно-смисловий рівень розуміння студентами як предмета, так і самих себе. Доведено, що перформанс набуває ціннісно-смислового характеру, адже перформативна діяльність емоційно зближує учасників, позбавляє ієрархічності в намірі розкрити унікальні індивідуально-особистісні характеристики. Так доведено, що перформанс є не тільки освітньою технологією, а потужною психоемоційною ситуацією окреслення цінностей і вивчення смислів для студентів.

Посилання

1. Бугерко Я. М. Вплив ціннісних орієнтацій на професійний розвиток фахівців соціогуманітарного профілю. Журнал сучасної психології. 2024. № 1 (32). С. 15–22. DOI https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-1-2.
2. Драч І. І., Чернишова Є. Р. Особливості освітньої діяльності у сучасній вищій школі. Теорія та методика управління освітою. 2010. № 3. С. 1–10. https://lib.iitta.gov.ua/7117/1/10dramhc.pdf.
3. Карповець М. Психологічна методологія перформансу в освітньому процесі вищої школи. Наукові записки. Серія «Психологія та педагогіка». 2023. Випуск 74. С. 36–43. DOI: 10.25264/2415-7384-2023-16-36-43.
4. Москаленко О. В. Структурні компоненти ціннісно-смислової сфери особистості. ВІСНИК НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2013. Випуск 1. C. 91–98.
5. Мотков C. O. Ціннісно-смислова сфера особистості: роль, структура та функції. Psychological Journal. 2018. № 10(20). С. 105–128.
6. Alexander, B.K., Anderson, G.L. & Gallegos, B. P. Performance Theories in Education: Power, Pedagogy, and the Politics of Identity. Routledge, 2005. 294 p.
7. Basar Z.M., Mansor A.N., Jamaludin K.A. & Alias B.S. The Effectiveness and Challenges of Online Learning for Secondary School Students – A Case Study. Asian Journal of University Education (AJUE). 2021. № 17 (3). P. 119–129. https://doi.org/10.24191/ajue.v17i3.14514.
8. Brooks, D. C. Space Matters: The Impact of Formal Learning Environments on Student Learning. British Journal of Educational Technology. 2011. № 42 (5). P. 719–726. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01098.x
9. Handzilevska H. & Shyriaieva T. Psychodrama as a Means of Teaching Gifted Children English Languages a Second One. Pedagogika dziecka. Lublin: POLIHYMNIA, 2014. S. 133-140. https://eprints.oa.edu.ua/8835/1/133-140.pdf.
10. Kedia P. & Mishra L. Exploring the Factors Influencing the Effectiveness of Online Learning: A Study on College Students. Soc Sci Humanit Open. 2023. № 8(1). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100559.
11. Klyukanov I. E. Performativity Principle. ‘The Deed Is Everything’. Principles of Intercultural Communication. Routledge, 2020. P. 55–83.
12. Macfarlane B. Student Performativity in Higher Education: Converting Learning as a Private Space into a Public Performance. Higher Education Research & Development. 2015. № 34(2). P. 338–350. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.956697.
13. Macfarlane B. The Performative Turn in the Assessment of Student Learning: A Rights Perspective. Teaching in Higher Education. 2016. № 21 (7). P. 839–853. https://doi.org/10.1080/13562517.2016.1183623.
14. Moreno J. L. Psychodrama. Volume 1. Psychodrama Press, 2020. 563 p.
15. Nikitchuk, U. & Kalamazh, V. Enhancing Psychology Students’ Ability of Problem-Solving Through Design Thinking. Youth Voice Journal: Young People in Education. 2021. Vol. 2. P. 57–65.
16. Newman F. A Therapeutic Deconstruction of the Illusion of Self. Performing Psychology: A Postmodern Culture of the Mind. New York and London: Routledge, 1999. P. 111–132.
17. Pineau. E. L. Critical Performative Pedagogy. Teaching Performance Studies. Carbondale: Southern Illinois Press, 2002. P. 41–54.
18. Prendergast M. Teacher as Performer: Unpacking a Metaphor in Performance Theory and Critical Performative Pedagogy. International Journal of Education & the Arts. 2008. № 9(2). P. 1–19.
19. Schechner R. Performance Studies. The Introduction. Third Edition. Routledge, 2013. 402 p.
20. Schewe M. & Woodhouse F. Performative Foreign Language Didactics in Progress: About Still Images and the Teacher as ‘Formmeister’ (Form Master). Scenario. 2018. XII (1), P. 53–69. Retrieved from http://research.ucc.ie/scenario/2018/01/ScheweWoodhouse/04/en.
21. Strebe D. D. An Efficient Technique for Creating a Continuum of Equal-Area Map Projections. Cartography and Geographic Information Science. 2018. № 45 (6), P. 529–538. https://doi.org/10.1080/15230406.2017.1405285.
22. Qureshi M. A., Khaskheli A., Qureshi J. A., Raza S. A., & Yousufi S. Q. Factors Affecting Students’ Learning Performance through Collaborative Learning and Engagement. Interactive Learning Environments. 2021. № 31(4), P. 2371–2391. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1884886.
23. Wulf C. Zur Genese des Sozialen: Mimesis, Performativität, Ritual. Bielefeld, 2005. 178 s.
24. Ziegler R. & Weger U. Thinking Action as a Performative and Participative Mental Awareness. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.901678.
Опубліковано
2024-09-19