СТАВЛЕННЯ ДО ВЛАСНОГО БІЗНЕСУ МОЛОДІ В УКРАЇНІ: ОБРАЗ ПІДПРИЄМЦІВ, РИСИ ТА ПОВЕДІНКА

Ключові слова: молодь, власний бізнес, самозайнятість, підприємництво, мотивація, образ підприємця, підприємницькі риси

Анотація

Дослідження стратегій економічної, підприємницької поведінки, які важливі в контексті наших емпіричних вимірів, присвячені переважно мотивації, соціальним нормам, послідовності й відданості, стратегіям споживчої поведінки, адаптаційним стратегіям, горизонту планування – побудові планів та впливу емоцій на очікування. Статтю присвячено аналізу результатів дослідження ставлення української молоді (n=900) до створення власного бізнесу. Дослідження проведено лабораторією Rating Lab. Опитування для дослідження здійснено Соціологічною групою Рейтинг на платформі Rating Online. Вибірка дослідження: молодь України віком 15–30 років. Вибірка репрезентативна за віком, статтю й типом поселення. Автори дослідили вибір типу зайнятості, мотивацію до заснування бізнесу, цілі, ставлення до підприємців та уявлення про себе як про підприємця (образ підприємця, підприємницькі риси). Респондентам пропонувалося визначитися з привабливим типом зайнятості, пропонувався перелік цілей створення власного бізнесу. Друга частина дослідження стосувалася образу підприємців та самооцінки підприємницьких рис. Визначені аргументи щодо вибору бути найманим працівником або самозайнятим, кореляційний зв’язок між підприємницькими рисами та наміром відкрити власний бізнес. Дослідження показало, що більшість молоді в Україні прагне до самозайнятості, орієнтована на збільшення доходів, реалізацію гедоністичних намірів та соціального складника бізнесу, має соціально бажаний, позитивний образ підприємця, приписує собі риси, які створює позитивний образ, який дає змогу зміцнити самооцінку й побудувати привабливий професійний Я-образ, у цьому виборі є гендерні відмінності та відмінності за рівнем доходів.

Посилання

1. Ставлення молоді до власного бізнесу: Україна та ЄС. Дослідницька лабораторія «Рейтинг Лаб». https://ratinglab.org/research/attitude-of-young-people-to-the-own-business
2. Дослідження Соціологічної групи «Рейтинг» https://ratinggroup.ua/research/ukraine/
3. Злобіна О. Особистість як суб’єкт соціальних змін. Київ : Ін-т соціології НАН України, 2004. 400 с.
4. Коваліско Н. В., Кудринська А. І. Специфіка стратегій економічної поведінки на регіональному рівні. Вісник Львівського університету Сер. Соціол. 2008. Вип. 2. С. 266–277.
5. Лагутіна Т. Соціально-психологічні аспекти економічної поведінки в перехідному суспільстві. Вісник КНТЕУ. 2006. № 1. С. 105–110.
6. Ткалич М., Закашанська Н. Індивідуально-психологічні особливості стратегії прийняття рішень споживачами. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2022. № 1(25), С. 109–117.
7. Ткалич М., Закашанська Н. Типи споживачів та стратегій споживчої поведінки: ціннісний та особистісний вимір. Проблеми сучасної психології: науковий журнал. Запоріжжя : Видавничій дім «Гельветика», № 1(24), 2022, С. 94–100.
8. Akerlof, G., & Kranton, R. (2010) Identity Economics. Princeton, NJ: Princeton University Press.
9. Banerjee, A. (1992) A simple model of herd behavior. Quarterly Journal of Economics, 107, 797–817.
10. Cialdini, R.B. (2008) Influence: Science and Practice, 5th ed. Boston: Pearson.
11. Diclemente, C. C., Marinilli, A. S., Singh, M., & Bellino, L. E. (2001). The role of feedback in the process of health behavior change. American Journal of Health Behavior, 25, 217–227.
12. Dolan, P., Hallsworth, M., Halpern, D., King, D., & Vlaev, I. (2010) Мindspace: іnfluencing behaviour through public policy. London, UK: Cabinet Office.
13. Festinger, L. (1957) A theory of cognitive dissonance. Stanford: Stanford University Press.
14. Frederick, S., & Loewenstein, G. (1999) Hedonic adaptation. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), Well-being: The foundations of hedonic psychology (pp. 302–329). New York: Russell Sage Foundation.
15. Glaeser, E., Laibson, D., Scheinkman, J. & Soutter, C. (2000) Measuring trust. The Quarterly Journal of Economics, 115(3), 811–846.
16. Kahneman, D. (2011) Thinking, fast and slow. London: Allen Lane.
17. Swedberg, R. (1998) Max Weber’s manifesto in economic sociology. European Journal of Sociology, 39(2), 379–398. http://www.jstor.org/stable/23997750
18. Taleb, N. (2007) The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. New York :Random House 19. Thaler, R. H., & Sunstein, C. (2008) Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. New Haven, CT: Yale University Press.
20. Wilson, T.D., Gilbert, D.T. (2003) Affective forecasting. Advances in Experimental Social Psychology, 35, 345–411.
Опубліковано
2024-09-19