ПРОФЕСІЙНА САМОЕФЕКТИВНІСТЬ ТА ЇЇ ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ В МЕНЕДЖЕРІВ ТОРГІВЛІ

Ключові слова: самоефективність, професійна самоефективність, довіра до себе, почуття самоповаги, поведінкова активність

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження професійної самоефективності та її психологічних детермінант у менеджерів торгівлі. Професійну самоефективність визначено як внутрішнє переконання та віру особистості у свої здібності до успішної діяльності, оцінку власної ефективності та очікування щодо цього на шляху до самореалізації в професійній діяльності. Представлено комплекс психологічних детермінант самоефективності менеджерів торгівлі: довіра до себе, почуття самоповаги, поведінкова активність. У процесі емпіричного дослідження виявлено, що для більшості респондентів характерний вищий за середній рівень самоефективності: менеджери мають досить глибоке розуміння того, як працює їхня галузь або індустрія, та враховують це у своїй стратегії, вони є досить ефективними лідерами, виявляючи ініціативність, відповідальність та вплив на свою команду. Установлено, що досліджуваним властивий найбільший ступінь довіри до себе в таких сферах: професійна діяльність, інтелектуальна сфера, розв’язання побутових проблем, уміння будувати взаємини з близькими людьми та друзями, уміння будувати взаємовідносини з підлеглими, уміння будувати взаємовідносини з вищими за рангом, уміння подобатися представникам протилежної статі. Загальний показник довіри до себе вказує на вищий за середній рівень довіри до себе в респондентів. За даними діагностики досліджувані менеджери мають високий рівень самоповаги, що є важливим аспектом успішного керівництва та ефективного виконання ролі менеджера. У досліджуваних менеджерів діагностовано переважно типи поведінкової активності А1 (підвищена ділова активність, наполегливість, захопленість роботою, цілеспрямованість; чутливість до похвали та критики; нестійкість настрою та поведінки в стресонасичених ситуаціях) та АБ (активна та цілеспрямована діяльність, різнобічність інтересів, уміння збалансувати ділову активність, напружену роботу зі зміною занять та вміло організованим відпочинком; відсутність явної схильності до домінування; емоційна стабільність і передбачуваність у поведінці, відносна стійкість до дії стресогенних факторів). За результатами кореляційного аналізу робочу гіпотезу було підтверджено.

Посилання

1. Бондарчук О. І. Соціальна самоефективність педагогічних працівників як чинник психологічної безпеки освітнього середовища. Збірник наукових статей Київського міжнародного університету й Інституту соціальної та політичної психології НАПН України. Серія: «Психологічні науки: проблеми і здобутки». Вип. 2(12). Київ : КиМУ, 2018. 320 с. С. 5–24.
2. Зелінська Т. М. Амбівалентність особистості: Теорія, діагностика і психокорекція : навч. посібн. Київ : Каравела, 2010. 256 с.
3. Казанжи М. Й. Самоздійснення особистості: сутність і специфічні характеристики. Науковий вісник Херсонського державного університету. №1, 2020. С. 28–29. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2020-1-4
4. Кокун О. М. Загальні чинники професійного самоздійснення особистості. Актуальні проблеми психології : Збірн. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2016. Том. IX: Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. Випуск 9. С. 292–301.
5. Кокун О. М., Мороз В. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С. Формування психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до виконання завдань за призначенням під час бойового злагодження : метод. посіб. Київ : 7БЦ, 2021. 170 с.
6. Кревська О. О. Мотиваційна детермінація професійної самоефективності особистості. Психологічні перспективи, № 30, 2016. С. 86–95.
7. Креденцер О. Психологія розвитку підприємницької активності персоналу освітніх організацій : монографія. Київ : Логос, 2019. 318 с.
8. Мушегов О. М. Особливості самоефективності педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів. Організаційна психологія. Економічна психологія, № 2–3, 2016. С. 97–103. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ophep_2016_2-3_15
9. Онопрієнко-Капустіна Н. В. Психологічні особливості розвитку самоефективності майбутніх фахівців соціальних служб у процесі професійної підготовки : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2021. 230 с.
10. Прикладна психодіагностика в Національній гвардії України: метод. посіб. / Колесніченко О. С. та ін.; за заг. ред. проф. І. І. Приходька. Харків : НАНГУ, 2020. 388 с.
11. Психологічне забезпечення професіогенезу фахівців торгівлі і сфери послуг : монографія / М. С. Корольчук, В. М. Корольчук, О. В. Полунін, І. О. Корнієнко та ін. ; за заг. ред. М. С. Корольчука. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2021. 288 с. DOI: http://doi.org/10.31617/m.knute.2021-120
12. Bandura A. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, № 3 8, 2012. Р. 9–44. https://doi.org/10.1177/0149206311410606
13. Barni D., Danioni F., Benevene P. Teachers’ Self-Efficacy: The Role of Personal Values and Motivations for Teaching. Frontiers in Psychology. 2019. https://doi.org/10. 10.3389/fpsyg.2019.01645
14. Liu E., Huang J., Occupational self-efficacy, organizational commitment, and work engagement. Social Behavior and Personality: an international journal, № 8, 2019. Р. 1–7. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.8046
15. Maddux J. E. Self-efficacy: the power of believing you can. The Oxford Handbook of Positive Psychology (2nd edn). Shane, J.L., Snyder, C.R. (Eds). 2012. https://doi:10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0031
16. Shevchenko N., Kuzmych O., Hmyrina O. Personal Determination of Self-Confidence in Youth. Insight: The Psychological Dimensions of Society, № 11, 2024. Р. 123–145. https://doi.org/10.32999/2663-970X/2024-11-7
17. Waddington J. Self-efficacy, ELT Journal, Volume 77, Issue 2, April 2023, P. 237–240, https://doi.org/10.1093/elt/ccac046
18. Wilde N., Hsu A. The influence of general self-efficacy on the interpretation of vicarious experience information within online learning. Int J Educ Technol High Educ. № 16, 26. 2019. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0158-x
19. Zulkosky K. Self‐Efficacy: A Concept Analysis. Nursing Forum. № 44. 2009. Р. 93–102. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x
Опубліковано
2024-09-19