The psychological components of professional creativity of kindergarten teachers

  • O.S. Donchenko
Keywords: creativity, teaching creativity, creative professional kindergarten teacher, motivational component, cognitive component, operating component, regulatory component

Abstract

The article reveals the problem of finding the psychological components of professional creativity of a teacher in a preschool organization and also analyzing its structure. The author defined the relevance of the research by reformation changes, occurring in education nowadays, and giving the increasing demands for professional training of future teachers. The author points out the actual subject  of  creativity, creative features of educational activities, based on his own study, that allowed the teachers to provide a definition of "creativity" and "creativity of professional preschool teachers". Based on a multivariate approach, it has been discovered that creativity is a multi-­component form, a function of the whole individual, depending on patterns of mental characteristics that are not limited to intelligence. The investigations of domestic and foreign scientists, which are dedicated to the analysis of  the structures of pedagogical creativity and stages of professional creativity of preschool teachers, helped the author to determine the psychological structure of professional creativity of the teacher. The structure includes the following components: motivational, cognitive, operational and regulatory. This article explains the psychological components and performance of each component. Motivational component includes a desire for creative self-­realization and creative emotional orientation. The cognitive component includes the maturity of the students' creative thinking (flexibility, speed and originality), social intelligence (the ability to notice  and understand verbal and nonverbal information), imagination, awareness of the psychological essence of pedagogical creativity, creative methods of solving educational problems and the level of academic achievement. The operational component includes a system of mental actions and operations of the creative solution of educational problems. The regulatory component includes a volition of personality and capacity for reflection.

References

1. Антонова О.Є. Креативність як провідний компонент у структурі особистості вчителя / Антонова Олена Євгеніївна // Креативна педагогіка. Наук.-­‐метод. журнал. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. – Вінниця, 2011. – Вип. 4. – С. 50-­51.
2. Барышева Т.А. Психологическая структура и развитие креативности у взрослых : дисс. ... доктора психол. наук : 19.00.13 / Барышева Тамара Александровна. − Санкт-­Петербург, 2005. − 360 с.
3. Дунаєва О.М. Формування педагогічної креативності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Дунаєва Оксана Миколаївна. – Вінниця, 2008. – 269 с.
4. Каракатсаніс Т.В. Розвиток креативності майбутніх учителів початкових класів у педагогічних коледжах Великої Британії : автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Т.В. Каракатсаніс. – Запоріжжя, 2014. – 20 с.
5. Князева Л.Е. Формирование опыта творческой педагогической деятельности у студентов педвуза : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Князева Лариса Евгеньевна – Ростов н/Д, 1991. – 220с.
6. Кухарев Н.В. Диагностика педагогического мастерства и педагогического творчества (Опыт, критерии измерения, прогнозирование) [Текст] : в 3-­‐х ч. Ч. 1. Диагностика педагогического мастерства / Н.В. Кухарев, В.С. Решетько. – Минск : Адукацыя i выхаванне, 1996. – 104 с.
7. Лисовская В.А. Формирование творческого потенциала личности воспитателя в педвузе: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Лисовская Валентина Алексеевна. – К., 1984. – 170 с.
8. Малій Н.Ю. Психолого-­‐педагогічні особливості розвитку креативної складової професійного мислення у майбутніх педагогів: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Малій Наталія Юріївна. – Слов’янск, 2010. – 208 с.
9. Остафійчук Т.В. Розвиток педагогічної креативності викладачів-­‐лінгвістів засобами психологічного тренінгу : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Остафійчук Тетяна Василівна – К., 2007. – 270 с.
10. Педагогічна творчість: методологія, теорія, технології : монографія / [Андрущенко В.П., Гузій Н.В., Сисоєва С.О. та ін.]; за ред. С.О. Сисоєвої, Н.В. Гузій. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. – 183 с.
11. Психологічна детермінація креативної поведінки : колективна монографія / [Воронін А.І., Токарєва Н.М., Устименко С.Ф. та ін.]. – Кривий Ріг : Видавничій дім, 2006. – 176 с.
12. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі : монографія / [за ред. О.А. Дубасенюк]. – Житомир : Вид-­‐во ЖДУ ім. І. Франка, 2012 – 284 с.
Published
2017-06-29
How to Cite
Donchenko, O. (2017). The psychological components of professional creativity of kindergarten teachers. Journal of Modern Psychology, (1), 23-29. Retrieved from https://journalsofznu.zp.ua/index.php/psych/article/view/987