ДИНАМІКА ПОКАЗНИКІВ ЗАГАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ЮНАКІВ 15–16 РОКІВ У ПАНКРАТІОНІ УПРОДОВЖ РІЧНОГО ЦИКЛУ
Анотація
Основні напрями розвитку теорії та методики управління навчально- виховним процесом та змагальною діяльністю охоплюють оптимальний підбір навчального змісту на різних етапах тривалої підготовки. За твердженнями фахівців етап спеціалізованої базової підготовки є одним із найважливіших для підготовки та становлення спортсмена. На ньому розпочинається значне збільшення навантаження й формування індивідуального стилю змагальної діяльності. Метою дослідження є визначення динаміки загальної фізичної підготовленості юнаків 15–16 років (етап спеціальної базової підготовки) в панкратіоні в річному циклі під впливом експериментальної та традиційної програм. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел, аналіз документальних матеріалів, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Протягом листопада 2018 – жовтня 2019 року було організовано та проведено формуючий педагогічний експеримент. Це передбачало запровадження авторської програми річної підготовки спортсменів на етапі спеціалізованої базової підготовки з панкратіону. Сформовано контрольну (21 спортсмен) та експериментальну (22 спортсмени) групи. Результати. Отримані результати спричинені великими обсягами тренувальних навантажень, спрямованих на розвиток фізичних якостей верхніх кінцівок традиційної програми та авторської підготовки, побудованих відповідно до структури та змісту змагальної діяльності та рекомендацій тренерів із панкратіону. На основі аналізу результатів загальної фізичної підготовленості спортсменів ми можемо спостерігати позитивні зміни в експериментальній та контрольній групах. Однак спортсмени експериментальної групи мали дванадцять суттєвих змін на першому етапі і їх значення були вищими, ніж у їхніх колег із контрольної групи. В контрольній групі зафіксовано значні позитивні зміни за шістьма показниками загальної фізичної підготовленості. На другому етапі педагогічного експерименту кількість показників, які зазнали істотних змін, набула іншої конфігурації. Для експериментальної групи – дванадцять та для контрольної групи – вісім, але спостерігаються більш високі значення для більшості результатів контрольних вправ серед спортсменів експериментальної групи.
Посилання
2. Бекас О.О. Паламарчук Ю.Г. Процес удосконалення фізичної підготовленості борців-дзюдоїстів протягом річного макроциклу на етапі спеціалізованої базової підготовки. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2009. № 2. С. 88–91.
3. Білецький С.В., Пономарьов В.О. Теоретико-методологічні напрямки перекваліфікації спортсменів борцівських стилів на рукопашний бій. Єдиноборства. Харків, 2017. Вип. 2(4). С. 7–10.
4. Гаранин Е.А., Кузнецов С.А. Экспериментальная методика подготовки бойцов армейского рукопашного боя на основе учета индивидуального стиля ведения спортивного поединка. Физическая культура, спорт – наука и практика. Кубань, 2015. № 4. С. 5–12.
5. Гуцул Н.З. Особливості спеціальної фізичної підготовки єдиноборців на етапі спеціалізованої базової підготовки. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Вінниця, 2018. Вип. 24. С. 204–209.
6. Долженко М.Ю. Психологическая подготовка спортсменов-студентов к соревновательной деятельности в панкратионе. Ukrainian Journal of Ecology. Мелітополь, 2015, Вип. 1а(14). С. 42–45.
7. Дягель П.И., Банку Т.А. Комплексная оценка подготовленности юношей 16–17 лет, занимающихся смешанным боевым единоборством (ММА). Развитие образования, педагогики и психологии в современном мире: сб. науч. тр. Воронеж, 2015. С. 77–79.
8. Ільницький І.О., Окопний А.М., Палатний А.І. Удосконалення фізичної підготовленості учнів ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою за допомогою програм секційних занять з боксу. Фізична активність, здоров'я і спорт. Львів, 2017. № 3(29). С. 14–23.
9. Коньков Д.А. Методические особенности построения тренировочного процесса в панкратионе. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. Санкт-Петербург, 2008. № 58. С. 399–405.
10. Лю Юн Цянь. Вариативность физической подготовки дзюдоистов на этапе углубленной специализации. Физическая культура, спорт – наука и практика. Кубань, 2015. № 4. С. 13–19.
11. Наконечний І.Ю. Взаємозв’язок спеціальної фізичної підготовки та психологічного супроводу в багаторічній підготовці висококваліфікованих спортсменів з панкратіону. Молодий вчений. Луцьк, 2017. Вип. 3.1(43.1). С. 221–226.
12. Наконечний І.Ю. Взаємозв’язок спеціальної фізичної та техніко-тактичної підготовки висококваліфікованих спортсменів з панкратіону. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. Івано-Франківськ, 2020. № 3. С. 62–67.
13. Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и её практические приложения: учеб. тренера высш. квалиф. Киев: Олимпийская литература, 2004. 808 с.
14. Скрипка І.М., Чередніченко С.В. Результати впровадження програми з загальної та спеціальної фізичної підготовки з елементами панкратіону у процес фізичного виховання учнів молодших класів. Єдиноборства. Харків, 2018. № 4(10). С. 52–61.
15. Филимонов В.И., Нигмедзянов Р.А. Бокс, кикбоксинг, рукопашный бой подготовка в контактных видах единоборств. Москва : ИНСАН, 1999. 416 с.
16. Чернозуб А.А., Адамович Р.Г., Штефюк І.К. Наукове обґрунтування структури та змісту тренувального навантаження спортсменів, які спеціалізуються у рукопашному бої. Український журнал медицини, біології та спорту. Миколаїв, 2019. Вип. 4. № 5(21). С. 395–402.