СУТНІСТЬ ОЗДОРОВЧОГО ВПЛИВУ ЗАНЯТЬ ПЛАВАННЯМ НА ОРГАНІЗМ СТУДЕНТІВ (ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ)
Анотація
Пріоритети, що лежать в основі процесу фізичної культури студентської молоді, забезпечують обов’язкове опанування ними системи прикладних навичок плавання. Отже, вивчення та теоретичне узагальнення сутності впливу занять плаванням на організм студентів дозволить внести якісні зміни в сучасну фізичну культуру вищих навчальних закладів та в майбутньому обґрунтувати систему підготовки студентів до плавання. Вона враховуватиме наявний досвід та сучасні вимоги, сутність і об’єктивність, критерії забезпечення цього процесу. Мета – узагальнити наукову інформацію про сутність впливу уроків плавання на організм студентів, визначити перспективи подальших наукових досліджень. Методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних із науково-методичних джерел та інформації з інтернету, системний аналіз; історичні та логічні методи; аналіз, синтез та моделювання. Результати. Нині розроблено багато авторських підходів до навчання плавання, вирішення низки наукових та практичних завдань цього процесу серед студентської молоді. За змістом наукові праці зосереджуються на загальних підходах до навчання плавання: просунутих та прискорених; навчання плавання студентів спеціальних медичних груп; на методиках подолання учнями водяних страхів; використання рухомих ігор, мінливості засобів плавальної підготовки студентів; деяких організаційних аспектах процесу навчання плавання у фізичному вихованні. Однак це не усуває нинішні наукові суперечності. Висновки. Систематичні заняття із плавання для студентів – це неспецифічний вплив, який запускає функціональні резерви та мобілізує діяльність систем організму на різних його рівнях; метод особливого впливу, який стимулює процеси обміну речовин, корекцію будови тіла та фізичної працездатності, розвиток фізичних якостей; це педагогічний процес з усвідомленою й активною участю учнів у формуванні важливих навичок, використанні їх у майбутньому. Актуальною науково-прикладною проблемою сучасного фізичного виховання у вищих навчальних закладах є обґрунтування системного підходу до навчання плавання студентів, який враховуватиме наявний досвід та сучасні вимоги, сутність і об’єктивність критеріїв забезпечення цього процесу.
Посилання
2. Блавт О.З. Плавання як метод позбавлення хвороби ожиріння студентів спеціального медичного відділення в умовах вузу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків, 2010. № 1. С. 17–25.
3. Босько В.М. Навчання техніки спортивних способів плавання дітей 8–10 років з ураженнями опорно-рухового апарату : на прикладі дитячого церебрального паралічу : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.01. Харків, 2018. 22 с.
4. Глущенко Н.В. Корекція фізичного стану студентів 19–20 років засобами плавання у процесі кондиційного тренування : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Дніпропетровськ, 2011. 20 с.
5. Гогіна Т.І., Ільницька Л.В. Характеристика фізичного розвитку дітей молодшого шкільного віку, які займаються плаванням в позаурочний час. Фізична культура, спорт та здоров’я : XVII Міжнародна науково-практична конференція. Харків, 2017. С. 26–28.
6. Дудкіна Т.Ю. Використання вправ аквааеробіки як наповнення змісту практичних занять із плавання в рамках дисципліни «Фізичне виховання». Від викладання дисциплін – до освоєння наук: трансформація змісту, технологій освітньої діяльності та розвиток педагогічної майстерності : збірник матеріалів Науково-методичної конференції. Київ : КНЕУ, 2013. С. 291–292.
7. Журавльов Ю.Г. Вплив експериментальної програми секційних занять із плавання на функціональний стан серцево-судинної системи студентів 18–19 років. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Фізичне виховання і спорт». 2017. № 2. С. 12–17.
8. Захарова І.Ю., Щеглов Є.М. Плавання як засіб фізичного розвитку студента. Telovychova a sport. Praha : Publishing House “Education and Science”, 2015. С. 17–21.
9. Клімакова С.М. Здоров’язберігаючі технології із плавання в режимі дня дитячого оздоровчого табору. Здоровье, спорт, реабилитация. Харьков, 2015. № 1. С. 35–37.
10. Корягін В.М., Блавт О.З., Цьовх Л.М. Водобоязнь студентів початківців, які навчаються плавати, та методи її подолання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання. Харків, 2009. № 12. С. 95–99.
11. Крук М.З., Биканов С.Р., Крук А.З. Теорія і методика викладання плавання : навчально-методичні матеріали для студентів факультету фізичного виховання і спорту. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 108 с.
12. Нікольський А.Ю. Формування спеціальних умінь та навичок студенток вищих навчальних закладів у процесі початкового навчання плавання : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2011. 20 с.
13. Ніфака Я.М. Підготовка студентів факультету фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи (на прикладі плавання) : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Луцьк, 2000. 21 с.
14. Павлів І.Я., Федорищак Р.Л. Підготовка майбутніх вчителів фізичного виховання до навчання школярів плавання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури». Київ, 2017. Вип. 5К. С. 239–242.
15. Плавання як засіб керування професійною працездатністю : методичні вказівки для практичних занять з дисципліни «Фізичне виховання» (для студентів денної форми навчання всіх спеціальностей університету) / уклад. О.I. Четчикова. Харків : ХНУМГ, 2014. 28 с.
16. Россипчук І.О., Човнюк Ю.В. Плавання – стимулюючий фактор для всебічного розвитку і здоров’я студентської молоді. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання. Харків, 2006. № 10. С. 134–140.
17. Сізова В.Ю. Формування рухових умінь студентів у процесі занять плаванням з використанням методу випереджувального навчання : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2016. 18 с.
18. Скалій О.В. Азбука плавання : навчальний посібник. Тернопіль : Астон, 2002. 102 с.
19. Сологуб О.В. Методика навчання плавання підлітків зі зниженими функціональними можливостями в умовах позаурочної роботи : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Луцьк, 2018. 20 с.
20. Фанигіна О.Ю. Організаційно-методичні основи оздоровчого плавання : методичні рекомендації. Київ : Науковий світ, 2000. 31 с.
21. Філатова З.І. Особливості складання диференційованих програм з навчання плавання студентів спеціальної медичної групи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури». Киїів, 2015. Вип. 3 (1). С. 370–373.
22. Філатова З.І. Диференціювання навчання плавання студентів спеціальних медичних груп : автореф. дис. ... канд. пед. Наук: 13.00.04. Луцьк, 2015. 20 с.
23. Хіміч І.Ю. Формування спеціальних умінь та навичок студентів вищих навчальних закладів у процесі навчання оздоровчого плавання : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2011. 19 с.
24. Ефективність засобів при початковому навчанні плавання дітей шкільного віку / М.М. Чаплінський та ін. Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпропетровськ, 2008. № 2. С. 17–20.