ВПЛИВ ЗАНЯТЬ ВІЙСЬКОВО-СПОРТИВНИМ БАГАТОБОРСТВОМ НА РІВЕНЬ ПОКАЗНИКІВ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ КУРСАНТІВ ВВНЗ
Анотація
Стаття присвячена актуальному питанню корекції рівня показників лідерських якостей курсантів вищих військових навчальних закладів. Мета статті – дослідити вплив занять військово-спортивним багатоборством на рівень показників лідерських якостей курсантів вищих військових навчальних закладів. До дослідження залучено 95 курсантів контрольної групи, які навчалися за чинною системою фізично підготовки, і 36 курсантів експериментальної групи, які займалися в секції військово-спортивного багатоборства. Вік досліджуваних – від 17 до 26 років. У ході експерименту проведено дослідження показників лідерських здібностей на час проходження тестування. Результати дослідження демонструють покращення рівня показників лідерських якостей представників ЕГ щодо респондентів КГ: лідерські якості на 4,9% (p<0,05). Лідерство залишається ключовим компонентом забезпечення професійної діяльності як окремих військовослужбовців різних категорій, так й органів військового управління, військових частин (підрозділів) під час виконання завдань за призначенням, незважаючи на різноманіття визначень і методів реалізації. Визначальну роль лідерство військовослужбовців відіграє, зокрема, у цінностях, традиціях, етиці поведінки, досвіді дотримання військової дисципліни та корпоративної військової культури в арміях держав-членів НАТО. Управління (менеджмент) у військах (силах) підтримує стабільність і контрольованість процесів і моніторинг результатів діяльності, а військове лідерство стимулює позитивні зміни, зосереджуючись на натхненні й взаємодії з особовим складом. Незалежно від особливостей історичного розвитку лідерство залишається душею армії, її ціннісною основою. Набутий бойовий досвід військовослужбовців ЗС України переконливо демонструє необхідність теоретичного осмислення та практичного впровадження в підготовці й застосуванні військ (сил) притаманної національним бойовим традиціям ціннісної основи військового лідерства, яка відображає систему поглядів, керівні принципи, умови та шляхи досягнення його мети. Висновок: засоби військово-спортивного багатоборства можуть бути використаними для корекції рівня показників лідерських якостей курсантів вищих військових навчальних закладів.
Посилання
2. Військова керівна публікація. Доктрина розвитку військового лідерства у Збройних Силах України ВКП 7-00(03).01, затверджена Наказом начальника Генерального штабу ЗС України від 01.12.2020 № 3736. Київ, 2020. 27 с.
3. Efficiency of author professionally applied physical preparation program using and it's influence on the psychophysiological functions level of students studying on the educational direction micro-and nanoelectronics / V. Klymovych, M. Korchagin, A. Oderov, S. Romanchuk, O. Lesko. Науковий вісник Льотної академії. Серія «Педагогічні науки». Кропивницький : ЛА НАУ, 2019. Вип. 6. C. 212–217.
4. Коровин С.С., Кабачков В.А. Профессиональная физическая культура и формирование личности : монография. Оренбург : ОГПУ, 1998. 259 с.
5. Пічурін В.В. Психофізична проблема і фізичне виховання. Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпро, 2005. № 3. С. 23–26.
6. Гусак О.Д., Романчук С.В. Роль фізичної підготовки у вирішенні завдань психологічної підготовки військовослужбовців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. № 4. С. 61–64.
7. Основи методології та організації наукових досліджень : навчальний посібник для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. : А.Є. Конверського. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
8. Корекційний вплив на стан психофізіологічних функцій студентів у фізичному вихованні засобами дистанційних технологій / Т.І. Корзан, Л.М. Смірнова, Г.В. Павлось, Т.І. Зелікова. Науковий часопис НТУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 3 (133). С. 61–65.
9. Кокун О.М. Психологічна структура лідерських якостей майбутнього офіцера. Вісник національного університету оборони України. 2012. Вип. 4 (29). С. 170–174.
10. Ягоднікова В.В. Формування лідерських якостей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Луганськ, 2006. 21 с.
11. Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2005. 640 с.
12. Алфімов Д.В. Зміст феномену «лідерські якості особистості». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : збірник наук. праць / Класич. приват. ун-т. Запоріжжя, 2010. Вип. 11 (64). С. 44–51.
13. Скібицька Л.І. Лідерство та стиль роботи менеджера. URL: https://pidruchniki.com/12861203/menedzhment/liderstvo_ta_stil_roboti_menedzhera.
14. Гоулман Д. Емоційне лідерство: Мистецтво управління людьми на основі емоційного інтелекту. Київ : Альпіна, 2005. 301с.
15. Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та офіцерського складу : методичний посібник / О.М. Кокун, та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2012. 433 с.
16. Кобера А.В. Організаційно-психологічні детермінанти лідерства в органах внутрішніх справ України : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.06. Київ, 2008.16 с.
17. Барко В.І. Формування лідерства і прихильності до здорового способу життя у військовослужбовців і працівників правоохоронних органів України. Київ, 2008. 200 с.
18. Колосович О.С. Психологічні особливості службової взаємодії офіцера з неформальними лідерами військового підрозділу : дис. … канд. психол. наук : 19.00.09. Харків, 2015. 231с.