ПРОБЛЕМА ВИКЛАДАННЯ МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІМ УЧИТЕЛЯМ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Ключові слова: медико- біологічні дисципліни, учителі фізичної культури, дистанційне навчання, педагогічні підходи, віртуальні лабораторії, якість навчання.

Анотація

У статті розглядається проблема викладання медико-біологічних дисциплін майбутнім учителям фізичної культури в умовах дистанційного навчання. Автори досліджують вплив дистанційної форми навчання на якість підготовки студентів та можливі шляхи вирішення цієї проблеми. Проведено аналіз переваг та недоліків дистанційної форми навчання. Перш за все, автори розглядають переваги дистанційного навчання, включаючи гнучкість графіку, доступ до освіти з будь-якого місця, можливість індивідуалізації навчання та використання інноваційних технологій. Дистанційне навчання також може сприяти підвищенню доступності освіти для різних категорій студентів, включаючи тих, хто не може відвідувати звичайні заняття через фізичні обмеження або інші фактори. Розглянуто такі недоліки дистанційного навчання, як недостатня взаємодія між викладачем і студентами, відсутність фізичного спілкування та можливості обговорення матеріалу, що можуть призвести до втрати мотивації у студентів і низького рівня залученості. Також, існує ризик низької якості навчальних матеріалів і недостатньої підтримки від університетів або навчальних закладів. Автори закликають використовувати збалансований підхід до використання дистанційного навчання, враховуючи його переваги та недоліки. Наведено аналіз сучасних педагогічних підходів та методів викладання медико-біологічних дисциплін в онлайн середовищі, а також обговорено переваги та недоліки цього підходу. Висвітлено практичні рекомендації щодо покращення якості навчання майбутніх учителів фізичної культури в умовах дистанційного навчання, зокрема, розвиток віртуальних лабораторій, інтерактивних вправ та мультимедійних засобів навчання. Дослідження підкреслює необхідність адаптації педагогічного процесу до сучасних вимог та реалій, щоб забезпечити якісну підготовку майбутніх учителів фізичної культури в умовах дистанційного навчання. Розглянуто дистанційну форму навчання, її появу, розвиток, значення у сучасному світі. Описано необхідність проведення очного навчання під час лабораторних та практичних занять з медико-біологічних дисциплін. Констатовано низьку ефективність дистанційного навчання в Україні за останні три роки. Зауважено доцільність рекомендацій від МОН України щодо проведення освітнього процесу у 2023–2024 роках. Зазначено позитивні результати використання інтерактивного методу подавання інформації. Розглянуто переваги змішаної форми навчання. Рекомендовано по можливості проводити освітній процес аудиторно. Дослідження підкреслює необхідність адаптації педагогічного процесу до сучасних вимог та реалій, щоб забезпечити якісну підготовку майбутніх учителів фізичної культури в умовах дистанційного навчання, що стає все більш актуальним в сучасному освітньому середовищі.

Посилання

1. Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів : навч. посіб. / В. Вишнівський та ін. Київ, 2014. 140 с.
2. Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи : навч. посіб. / упоряд.: І. Воротникова, Н. Чайковська. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 456 с.
3. Топузов О. Дистанційне навчання в умовах карантину: досвіди та перспективи. Київ : Пед. думка, 2021. 192 с.
4. Ягупов В., Петренко Л., Кравець С. Г. Дистанційне навчання в системі професійно-технічної освіти : монографія. Житомир : Полісся, 2019. 234 с.
5. Брижата І., Грицай С. Медико-біологічна підготовка фахівців фізичної культури і спорту : монографія. Суми, 2017. 160 с.
6. Педагогічна діагностика в системі фізичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів : колект. монографія / ред. А. В. Цьось. Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 240 с.
7. МОН України. Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.
2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/metodichni-rekomendaciyi (дата звернення: 01.09.2023).
8. Анатомія, фізіологія, патологія дітей з основами генетики : навч. посіб. для студентів пед. ф-тів /Л. І. Прокопенко та ін. Черкаси, 2011.
9. Черненко С. О., Олійник О. М., Сорокін Ю. С. Вступ до спеціальностей галузі «Фізичне виховання і спорт» : навч. посіб. Краматорськ : ДДМА, 2019. 96 с.
10. МОН України. Новий навчальний рік: виклики, плани, рішення. 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/novij-navchalnij-rik-vikliki-plani-rishennya (дата звернення: 10.08.2023).
11. Карасєвич С. А. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-спортивної діяльності у закладах загальної середньої освіти : монографія. Умань : ВПЦ «Візаві», 2018. 204 с.
12. МОН України. Про стан травматизму серед здобувачів освіти та працівників закладів освіти за 2022 рік Лист МОН № 1/3567-23 від 13.03.23 року. Освіта.ua. 2023. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/88666/ (дата звернення: 10.08.2023).
13. Безкопильний О. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі: теорія і методика : монографія. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельн., 2020. 52 с.
14. МОН України, Бердянський економіко-гуманітарний коледж Бердянського держ. пед. ун-ту. Програма навчальної дисципліни «Анатомія людини». 2017. 18 с. URL: https://begk.com.ua/images/FW/priroda-nauka/anatomia/FP.NP-anatomia.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
15. Фізіологія людини : навч. посіб. / Є. Яремко та ін. Львів, 2013. 208 с.
16. Андрєєва Р. Біомеханіка і основи метрології : навч.-метод. посіб. Херсон : ПП Вишем. В. С., 2015. 224 с.
17. Кулішов В. Дидактика вищої школи : навч.-метод. посіб. Біла Церква, 2022. 142 с.
Опубліковано
2023-12-15
Як цитувати
Лівак, П. Є. (2023). ПРОБЛЕМА ВИКЛАДАННЯ МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІМ УЧИТЕЛЯМ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Фізичне виховання та спорт, (3), 20-27. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-03
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ