ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЇ, ТЕОРЕТИЧНОЇ ТА ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 014.11 СЕРЕДНЯ ОСВІТА (ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА)

Ключові слова: вища освіта, компетентність, практика, учителі, фізичне виховання, спорт.

Анотація

Формування сучасної системи освіти у сфері фізичного виховання і спорту потребує аналізу підходів до підготовки майбутніх фахівців, що сприятиме окресленню нагальних завдань щодо її покращення. Для цього необхідно комплексно оцінити напрями становлення та розвитку майбутнього фахівця в період навчання в закладі освіти. Здійснення констатувального аналізу сучасного стану процесу підготовки майбутніх вчителів фізичної культури потребує вивчення актуальних досліджень науково- методичного характеру, отриманих із відкритих джерел. За результатами проведеного дослідження визначено проблематику підготовки майбутніх учителів фізичної культури спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура), яка полягає в необхідності безперервного формування професійної компетентності протягом навчання в закладі вищої освіти. Виявлено, що вагоме значення для набуття професійної компетентності має розвиток мотиваційного складника, яка починається з рішення вступити на конкретну спеціальність і розвивається протягом усього періоду навчання. Доведено, що від мотивації залежить ступінь опанування ключових компетентностей учителя фізичної культури теоретичного й практичного характеру. Визначено, що теоретичний блок підготовки майбутніх учителів фізичної культури передбачає поступове опанування основ і специфіки фізичного виховання різних вікових груп. Установлено, що основна увага має бути приділена формуванню теоретичної підготовленості до роботи з контингентом тих, хто навчається в закладах загальної середньої освіти. Виявлено, що практичний блок підготовки має передбачати безперервність процесу розвитку практичних навичок протягом усього періоду навчання студента в закладі освіти. Стверджується важливість педагогічної практики для формування практичної підготовленості майбутніх учителів фізичної культури. Отже, процес формування професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури має здійснюватися комплексно, з урахуванням своєчасного оцінювання стану підготовленості за ключовими ознаками, що характеризують формування професійної компетентності здобувачів освіти спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура).

Посилання

1. Башавець Н., Фаріонов В., Романенко В., Білогур В., Штурба В. Особливості фахової підготовки майбутнього вчителя з фізичної культури. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 13(27). С. 438–450. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-13(27)-438-450 (дата звернення: 20.03.2024).
2. Бігун В., Буренко М., Бабаліч В. До питання оновлення змісту форм та методів підготовки майбутніх фахівців у галузі фізичного виховання та спорту України до умов сьогодення: тренди, інноваційні технології. Вісник науки та освіти. 2023. № 9(15). С. 310–324. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-9(15)-310-324 (дата звернення: 30.03.2024).
3. Власюк Р. Теоретична підготовка майбутнього вчителя фізичної культури на засадах диференційованого підходу. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. 2022. № 3–4. С. 58–63. URL: http://doi.org/10.31891/pcs.2022.3-4.8 (дата звернення: 27.03.2024).
4. Демченко В. В. Шляхи формування мотивації до професійного самовдосконалення майбутніх учителів фізичного виховання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2020. № 189. С. 212–218. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-189-212-218 (дата звернення: 22.03.2024).
5. Котова О. В., Непша О. В. Структурні компоненти підготовки майбутніх вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах. Науковий вісник Херсонського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 1(81). С. 164–168. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/2050/1/%
D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9D%D0%B5%D0%BF%D1%88%D0%B0_2018.pdf (дата звернення: 20.03.2024).
6. Котова О. В., Сопотницька О. В. Теоретичні та методичні засади системи професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до педагогічної діяльності. Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2020. № 1(332). С. 237–247. URL: https://doi.
org/10.12958/2227-2844-2020-1(332)-237-247 (дата звернення: 25.03.2024).
7. Мороз Ю. М. Сутність педагогічного компоненту в підготовці фахівців з фізичного виховання. Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку: матеріали XXXVIII Міжнародної науково-практичної конференції (м. Брно, Чехія, 07 листопада 2023 р.). Брно, 2023. С. 164–167. URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/conferency/conf-38.pdf#page=165 (дата звернення: 26.03.2024).
8. Сопотницька О. В., Котова О. В. Стимулювання професійно спрямованої мотивації на основі особистісно орієнтованого середовища у майбутніх учителів фізичної культури до тренерської діяльності з ігрових видів спорту. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2022. № 3(351). С. 356–365. URL:
https://doi.org/10.12958/2227-2844-2022-3(351)-356-365 (дата звернення: 20.03.2024).
9. Пензай С. Робота з фаховою термінологією у системі підготовки вчителя фізичної культури в закладах вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 13(27). С. 791–800. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-13(27)-791-800 (дата звернення: 29.03.2024).
10. Проценко А. А. Роль педагогічної практики у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів фізичної культури. Інноваційна педагогіка. 2020. № 3(21). С. 92–96. URL: https://doi.org/10.32843/2663–6085/2019.21.3-19 (дата звернення: 20.03.2024).
11. Проценко А. А., Котова О. В., Кирієнко О. Г., Суханова Г. П. Педагогічна практика майбутнього вчителя фізичної культури як основа і критерій його професійної підготовленості. Actual scientific research in the modern world. 2022. № 5(4). С. 156–160. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/12972/1/ilovepdf_merged%20%281%29.pdf (дата звернення: 30.03.2024).
12. Троценко В., Долінін Г. Сучасні підходи до розробки моделі професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 2 (16). С. 397–406. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-2(16)-397-406 (дата звернення: 20.03.2024).
13. Черненко С., Долинний Ю., Олійник О., Гордєєва К. Особливості формування навчальної мотивації у студентів 1–4 курсів за спеціальністю «Фізична культура і спорт». Гуманізація навчально-виховного процесу. 2023. № 1(103). С. 91–100. URL: http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/284534 (дата звернення: 22.03.2024).
14. Чистякова М., Козак Є., Петров А., Авінов В., Гурман Л., Ладиняк А., Воронецький В. Формування мотивації студентів до саморозвитку та самоосвіти. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2021. № 20.
С. 57–60. URL: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-20.57-60 (дата звернення: 24.03.2024).
15. Шевченко О. В., Мельнік А. О. Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури в процесі виробничої практики. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 3K (131). С. 432–435. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35588 (дата
звернення: 28.03.2024).
Опубліковано
2024-06-14
Як цитувати
Лівак, П. Є. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЇ, ТЕОРЕТИЧНОЇ ТА ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 014.11 СЕРЕДНЯ ОСВІТА (ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА). Фізичне виховання та спорт, (1), 67-73. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-09
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ