ВОДНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА БЕЗПЕКИ ТА ВИЖИВАННЯ: ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ В ЕКСТРЕНИХ СИТУАЦІЯХ НА ВОДІ
Анотація
Стаття досліджує концепцію "Водної компетентності" та її важливість як основи для безпеки та виживання у водному середовищі. Пропонується інтегрований підхід до навчання, що включає в себе розвиток базових плавальних навичок, біоповедінкову адаптацію, техніки безпеки та надання першої допомоги в екстрених ситуаціях на воді. Вказується на важливості розширення навчальної програми для включення елементів, спрямованих на навчання ефективним діям у кризових ситуаціях,що робить навчання більш інтегрованим та повноцінним. Зокрема, висвітлєно, як такий підхід сприяє розвитку відповідальності, самодопомоги та важливих навичок реагування на небезпеку. Мета роботи – здійснити аналіз фахової літератури та розробити концепцію "Водної компетентності". Об’єкт дослідження – процес навчання плаванню. Предмет дослідження – засоби навчання плаванню. Методи дослідження. Під час роботи використано методи теоретичного рівня дослідження: аналіз, синтез, порівняння, бібліосемантичний метод, метод системного підходу та узагальнення даних науково-методичної літератури та контенту мережі Інтернет, що спрямовані на виявлення проблем і суперечностей, пов'язаних із інтерактивним навчанням у плаванні. Результати дослідження. Термін «Водна компетентність» надає специфічність і точність в описі рівня навичок і вмінь у воді, та чітко вказує на здатність особи ефективно володіти навичками та уміннями у воді. Його використання надає більше точності та конкретності, ніж загальні терміни, такі як "плавання" чи "водні навички". Зосереджено фокус на базових навичках, та уточнює, що мова йде саме про фундаментальні уміння, які є основою для безпечного перебування у воді. Такий підхід наголошує на важливість основних плавальних навичок. Відмінність від більш складних навичок полягає в тому, що "водна компетентність" розглядається як біоповедінкове припущення щодо навчання, відрізняючись від більш складних і спеціалізованих водних навичок, та ставить "водну компетентність" в контекст ширшого спектру навчання та формування плавальних умінь. Висновки. Узагальнено, шо термін "водна компетентність" зумовлює науковий підхід до вивчення плавальних навичок, розглядаючи їх як багатоаспектний та біоповедінковий процес, що базується на основних елементах безпечного та ефективного перебування у воді. Підкреслено, що водна компетентність стає ключовим елементом навчання, який не лише забезпечує безпеку на воді, але й формує учасників програми як готових до дій та взаємодопомоги в будь-яких ситуаціях. Таким чином, термін "водна компетентність" відповідає нашому бажанню передати концепцію основних навичок і безпечного поводження у воді.
Посилання
2. Глухов І., Пітин М. Система навчання студентів плаванню у фізичному вихованні закладів вищої освіти : перспективи дослідження. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Вінниця, 2020. № 9(28). С. 14–20.
3. Дробот К. В. Інтерактивне навчання плавання дітей старшого дошкільного віку : дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт, 01 – Освіта/Педагогіка, Запорізький національний університет, Запоріжжя, 2022. 305 с.
4. Платонов В. М. Плавание. Київ : Олимпийская литература, 2000. 493 с.
5. Ivanenko S., Tyshchenko V., Pityn M., Hlukhov I., Drobot K., Dyadechko I., Zhuravlоv I., Omelianenko H., Sokolova O. Analysis of the Indicators of Athletes of Leading Sports Schools in Swimming. Journal of Physical Education and Sport, 2020. Vol. 20(4). Art 233. P. 1721–1726.
6. Langendorfer Ph D S. J., Moran Ph D K., Stallman Ph D R. K. Guiding principles: Applying water competence to drowning prevention. International Journal of Aquatic Research and Education. 2018. Т. 11. No. 2. С. 22.
7. Ortiz Olivar A. I. Creativity, Experience, and Reflection: One Magic Formula to Develop Preventive Water Competences. International Journal of Aquatic Research and Education. 2019. Т. 12. No. 2. P. 1.
8. Pictorial scale of perceived water competence (PSPWC) testing manual. / Morgado, L.D.S., De Martelaer, K., D'Hondt, E., Barnett, L.M., Costa, A.M., Howells, K., Sääkslahti, A. and Jidovtseff, B. Testing manual. University of Liege. 2020. P. 1–26.
9. Pinto, R. F., & Moreno Murcia, J. A. (2023). Towards a globalised vision of aquatic competence. International journal of aquatic research and education, Vol. 14. Art 1. P. 11–19.