ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ХУДОЖНЬОЇ ГІМНАСТИКИ ЯК ЗАСІБ ВПЛИВУ НА РУХОВУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ключові слова: старший дошкільний вік, діти 5–6-ти років, рухова підготовленість, дошкільники, техніка, якісні показники.

Анотація

Найсприятливішим періодом для розвитку особистості дитини, фізичних та рухових якостей є дошкільний вік. Одним із завдань роботи з дітьми старшого дошкільного віку є підготувати їх до успішного переходу до систематичного організованого шкільного навчання. Фізична та рухова готовність дітей до навчання характеризує функціональні можливості і стан їхнього здоров’я. Одними з головних показників фізичної та рухової готовності дітей до навчання є рівень розвитку фізичних якостей та техніка виконання рухових дій. Мета дослідження – визначити вплив засобів художньої гімнастики на рівень рухової підготовленості дітей 5–6-ти років. Методи дослідження: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, даних мережі Інтернет, педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, тестування технічної підготовленості дітей 5–6-ти років, методи математичної статистики. У дослідженні брали участь 80 дітей, які були поділені на 2 групи, експериментальну (24 дівчинки і 16 хлопчиків) і контрольну (22 дівчинки і 18 хлопчиків) по 40 осіб у кожній. Поділ дітей на групи здійснювався з урахуванням вікових особливостей досліджуваного контингенту, особливостей організації освітнього процесу та фізкультурно-оздоровчої роботи дітей старшого дошкільного віку в режимі дня закладів дошкільної освіти (ЗДО). Дослідження проводилось у ЗДО м. Дніпра № 355 «Мрія» та № 123 «Казковий». Початковий рівень рухової підготовленості майже в половини дітей як контрольної, так і експериментальної груп був на низькому рівні. Після експерименту відсотковий приріст рухової підготовленості був вірогідно кращим (p<0,05) в експериментальній групі (13,9%), аніж у контрольній (5,6%). Так, показники в експериментальній групі зросли з низького рівня до середнього у 10,0% дітей, а в контрольній групі цей показник становив 12,5%. Натомість підвищення показників із середнього до високого рівнів відбулося у 12,5% дітей з експериментальної групи, тоді як у дітей із контрольної – лише на 5,0%.

Посилання

1. Валецький Ю. М. Фізична культура для дітей у дошкільному закладі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2013. № 2. С. 62–67.
2. Вільчковський Є. С., Денисенко Н. Ф. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець, 2011. 128 с.
3. Гончар Л. В., Борисова Ю. Ю. Аналіз показників фізичної та рухової підготовленості дітей старшого дошкільного віку. Спортивний вісник Придніпров'я. 2019. № 3. С. 87–94. URL: https//doi:10.32540/2071-1476-2019-3-087
4. Єфименко М. М. Моніторинг стану фізичного розвитку дошкільнят. Журнал «Дошкільне виховання». 2017. № 4. С. 2–5.
5. Круцевич Т. Ю., Пангелова Н. Є. Зміст і засоби програми інтегрованого розвитку рухових та моральних якостей дітей старшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2012. № 3. С. 157–162.
6. Масляк І. П., Шепель А. П., Веретельникова Ю. А. Оцінка рухової підготовленості дітей старшого дошкільного віку : ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. Харків, 2017. С. 111–123.
7. Пангелова Н. Є. Сутність поняття «гармонійно розвинена особистість дитини дошкільного віку» духовні та фізичні компоненти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2017. № 3. С. 119–123.
8. Пасічник В. М. Удосконалення системи контролю фізичної підготовленості дітей дошкільного віку (теоретичний аналіз): Фізична культура, спорт і здоров’я нації: зб. наук. праць. 2017. № 3 (22). С. 599–606.
9. Ротерс Т. Т. Ритмічна розвиток особистості школяра (аналіз взаємодії фізичного та естетичного виховання). Луганськ : Знання, 1998. 170 с.
10. Effect of joint physical activity on the physical condition of parents and children. Journal of Human Sport and Exercise / M. Cueto-Martín et al. 2018. Vol. 13. № 2. Р. 415–429. DOI: https://doi.org/10.14198/jhse.2018.132.12
11. Khudolii O.M., Iermakov S.S. Prusik K. Classification of motor fitness of 7-9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport. 2015. Vol. 15. № 2. Р. 245–253. DOI: https//doi:10.7752/jpes.2015.02038
12. Physical condition of pupils of pre-school educational establishments of different types. Pedagogy of Physical Culture and Sports / N. Moskalenko et al. 2020. Vol. 24. № 2. P. 77–84. DOI: https//doi:10.15561/26649837.2020.0205
13. Influence of a physical education plan on psychomotor development profiles of preschool children. Journal of Human Sport and Exercise / H.J. Teixeira Costa et. al. 2015. Vol. 10. № 1. P. 126–140. DOI: https://doi.org/10.14198/jhse.2015.101.11
Опубліковано
2024-06-13
Як цитувати
Гончар, Л. В., Афанасьєв, С. М., Сидорчук, Т. В., & Яковенко, А. В. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ХУДОЖНЬОЇ ГІМНАСТИКИ ЯК ЗАСІБ ВПЛИВУ НА РУХОВУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Фізичне виховання та спорт, (1), 36-43. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-05
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ