ПРАВИЛЬНІСТЬ ФІКСАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТУ ПІД ЧАС ПРИЙОМУ СИЛОВИХ НОРМАТИВІВ У СТУДЕНТІВ ЗВО
Анотація
У статті розглянуто ключові аспекти правильності фіксації результатів під час прийому силових нормативів у студентів закладів вищої освіти (ЗВО). Проаналізовано питання, пов’язані із засвоєнням теоретико-методичних знань оздоровчого та прикладного спрямування щодо занять фізичною культурою і спортом, системи забезпечення працездатності та її відновлення засобами фізичної культури. Зазначено, що силові види тренувань включають великий вибір напрямів. Усі вони різняться специфікою й тонкістю вправ, мають явні зовнішні відмінності, але основною їхньою метою є збільшення витривалості й фізичної сили, а також створення красивого рельєфного тіла. Заняття силовими видами спорту сприяють зміцненню здоров’я, підвищенню працездатності. Зазначено, що легкоатлетичні вправи для розвитку сили – це комплекс занять, спрямованих на зміцнення м’язів, підвищення витривалості та покращення фізичної форми. Силові вправи важливі для розвитку базових фізичних якостей спортсмена. Для правильності фіксації результату під час прийому силових нормативів у студентів закладів вищої освіти вибрано декілька основних випробувань. Наприклад, для рук – це підтягування на поперечині, згинання-розгинання рук в упорі лежачи, згинання-розгинання рук в упорі на брусах, для черевного пресу – піднімання в сід за 1 хв та підйом ніг до поперечини. Для оцінювання сили ніг використовують як вправи з «вибуховим» компонентом-стрибки з місця у довжину і вгору, так і вправи статично ізокінетичного характеру, такі як присідання на одній нозі або навіть присідання зі штангою на плечах. Силовим випробуванням, що дає комплексну оцінку, можна вважати підйом із переворотом. Наголошено на тому, що установам, які відповідають за фізичну культуру в системі освіти, варто звернути увагу на чіткішу стандартизацію у питанні фіксації результату, силових випробувань, довівши згадані стандарти до кожного вчителя фізкультури через роз’яснення. Студенти закладів вищої освіти повинні отримати детальні пояснення щодо методики виконання вправи, вимог та критеріїв оцінки. Дотримання цих рекомендацій забезпечить об’єктивність, точність і надійність фіксації результатів під час прийому силових нормативів у студентів ЗВО.
Посилання
2. Дутчак М.В. Реалії та перспективи трансформації масового спортивного руху в Україні. Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в Україні. 2003. Вип. 3. Ч. 2. С. 200–212.
3. Дутчак М.В. Спорт для всіх в Україні: теорія і практика. Київ : Олімп. літ., 2009. 279 с.
4. Про фізичну культуру і спорт : Закон України від 24.12.1993 № 3809- XII. URL: http://surl.li/ugecp
5. Іващенко В.П., Безкопильний О.П. Теорія і методика фізичного виховання : навчальний посібник. Черкаси : АНТЕЇ, 2005. 263 с.
6. Канунов Р.А., Півень О.Б., Джим В.Ю. Аналіз технічних помилок при виконанні ривка класичного юними важкоатлетами на етапі попередньо-базової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2023. № 4 (163). С. 98–104. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.04(163).19
7. Кемкіна В.І., Сокирко О.С., Понаморьов В.О., Кемкін В.В. Теорія та методика підготовки спортсменів : навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНТУ, 2014. 148 с.
8. Основи здорового способу життя : підручник / М.В. Кручаниця та ін. Ужгород : РІК-У, 2016. 263 с.
9. Куроченко І.П. Правові, організаційні та методичні засади фізичної культури і спорту в Україні : навчальний практикум. Ірпінь : НУ ДПС України, 2016. 612 с.
10. Кучеренко І.О. Фізична культура і спорт : інформаційно-методичний довідник із питань фізичної культури і спорту. Київ, 2004. 1184 с.
11. Олексієнко Я.І., Дудник І.О., Курінна В.В. Основні чинники здорового способу життя молоді : навчально-методичний посібник. Черкаси : ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2014. 175 с.
12. Сергієнко Л.П. Практикум з теорії і методики фізичного виховання. Харків : ОВС, 2007. 271 с.
13. Столяров В.І., Биховський І.М., Лубишева Л.І. Концепція фізичної культури і фізичного виховання (інноваційний підхід). Київ, 2015.
14. Тимошенко О.В. Моделювання і прогнозування у фізичному вихованні та спорті : методичний посібник. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2014. 194 с.
15. Шкребтій Ю.М. Напрями реформування системи фізичної культури і спорту в Україні. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту. 2004. № 4. С. 5–10.