ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ТРЕНУВАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ВЕСЛЯРІВ-АКАДЕМІСТІВ КАТЕГОРІЇ ЮНІОРИ ДО 19 РОКІВ

Ключові слова: інформаційні технології, веслування академічне, інтегральна підготовка, програмування спортивного тренування

Анотація

У статті проаналізовано особливості використання інформаційних технологій у тренувальному процесі веслярів-академістів категорії юніори до 19 років. Мета статті – на основі наукового аналізу сучасного стану проблеми особливостей застосування інформаційних технологій у тренувальному процесі веслярів-академістів уточнити основні засоби оцінювання, моніторингу, оптимізації, обробки та передачі даних показників компонентів інтегральної підготовленості веслярів-академістів категорії юніори до 19 років із застосуванням інформаційних технологій. Проаналізовано найбільш ефективні технології для аналізу, моніторингу та обробки даних показників інтегральної підготовленості веслярів-академістів із застосуванням інформаційних технологій. Використано методи аналізу та узагальнення літературних джерел. Проаналізовано та обґрунтовано застосування інформаційних технологій у тренувальному процесі веслярів-академістів категорії юніори до 19 років. Проаналізовано дослідження із застосуванням інформаційних технологій у веслуванні академічному. Науковці поділяють спільне бачення щодо доцільності впровадження інформаційних технологій у тренувальний процес веслярів-академістів, проте існують певні відмінності в підходах до їх практичного застосування. Зокрема, розбіжності стосуються використання віртуальних симуляторів, біомеханічних сенсорів та електроміографії у щоденній підготовці веслярів-академістів. Проаналізовано закордонні дослідження, які доводять ефективність систем моніторингу в реальному часі, таких як WiRMS, що дають змогу вимірювати кутові характеристики весел, потужність гребка, прискорення човна та м’язову активність під час тренувальних занять на воді, накопичувати, обробляти для подальшого аналізу засобами інформаційних технологій. Водночас вітчизняні науковці переважно орієнтується на інтеграцію ергометричних тренажерів Concept 2 із програмним забезпеченням для збору статистичних даних. Особливу увагу приділено методам збереження та аналізу тренувальних показників із застосуванням хмарних сервісів та відкритих форматів даних, що сприяють більш точному контролю, оцінюванню прогресу ефективності тренувального процесу та зниженню ризику перенавантаження у змагальному періоді. Зазначено, доцільність застосування інформаційних технологій під час проведення експериментальних досліджень щодо визначення ефективності та подальших перспектив у процесі інтегральної підготовки веслярів-академістів категорії юніори до 19 років.

Посилання

1. Agung B., Syaefulloh S., Ridwan I.M., Mamun A.M.H., Sumpena D., Zakiah Q.Y. Google Form-Based Learning Assessment // 3rd Asian Education Symposium (AES 2018). 2019. P. 529–531.
2. Almeida-Neto P.F.D., Silva L.F.D., Matos D.G.D., Jeffreys I., Cesario T.D.M., Neto R.B., Cabral B.G.D.A.T. Equation for analyzing the peak power in aquatic environment: An alternative for olympic rowing athletes // PLoS One. 2020. Vol. 15(12). e0243157.
3. Bateman B., Basak S., Joseph T., So W. The Pandas Workshop. Packt Publishing, 2022. 744 p.
4. Baumann E., Schmid M.J. Insights from expert coaches on technical performance evaluation in rowing: A pilot study // Front Sports Act Living. 2024. Vol. 6. Article ID: 1448797.
5. Budig M., Keiner M., Stoohs R., Hoffmeister M., Höltke V. Heart rate and distance measurement of two multisport activity trackers and a cellphone app in different sports: A cross-sectional validation and comparison field study // Sensors. 2022. Vol. 22(1). 180.
6. Cosoli G., Antognoli L., Veroli V., Scalise L. Accuracy and precision of wearable devices for real-time monitoring of swimming athletes // Sensors. 2022. Vol. 22(13). 4726.
7. Hohmuth R., Schwensow D., Malberg H., Schmidt M. A wireless rowing measurement system for improving the rowing performance of athletes // Sensors. 2023. Vol. 23(3). 1060.
8. Holt A.C., Hopkins W.G., Aughey R.J., Siegel R., Rouillard V., Ball K. Concurrent validity of power from three on-water rowing instrumentation systems and a Concept2 ergometer // Frontiers in Physiology. 2021. Vol. 12. 758015.
9. Liu Y., Barker A.R., Li M., Gu Y., Williams C.A. Validation of polar verity sense for heart rate monitoring during school-based high-intensity interval training in adolescents // Journal of Sports Sciences. 2025. P. 1–9.
10. Parton B.J., Neumann D.L. The effects of competitiveness and challenge level on virtual reality rowing performance // Psychology of Sport and Exercise. 2019. Vol. 41. P. 191–199.
11. Penichet-Tomás A., Jimenez-Olmedo J.M., Olaya-Cuartero J., Calavia-Carbajal S. Comparative analysis of heart rate response in traditional rowing during short-and long-distance competitions. 2024.
12. Podstawski R., Borysławski K., Ihász F., Gronek P. International Standards for the 12-Minute Cooper Test on a Concept 2 Rowing Ergometer: Validity and Reliability of the Test // Journal of Human Kinetics. 2025. Vol. 98.
13. Shoib N.A., Sunar M.S., Nor N.N.M., Azman A., Jamaludin M.N., Latip H.F.M. Rowing simulation using rower machine in virtual reality // 2020 6th International Conference on Interactive Digital Media (ICIDM). IEEE, 2020. P. 1–6.
14. Urichianu-Toma S. Learning proper rowing technique by using ergometers // Conference proceedings of «eLearning and Software for Education» (eLSE). 2017. Vol. 13(1). P. 221–226.
15. Watts S P., Binnie M.J., Goods P.S., Doyle M.M., Hewlett J., Peeling P. Garmin wearable device offers reliable alternative for on-water stroke rate and velocity measurement in rowing // Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part P: Journal of Sports Engineering and Technology. 2024. Vol. 238(3). P. 242–250.
16. Zakwandi R., Wulansari P., Maula A.R., Hasan S., Anditya N. Learning reflection during COVID-19 pandemic: teacher perception toward google form based test // International Journal of Education and Teaching Zone. 2022. Vol. 1(2). P. 123–131.
17. Веслування академічне: навчальна програма для ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ та СНЗСП / уклад. О.А. Шинкарук та ін. Київ, 2011. 116 с.
18. Применение комплекса специальных упражнений для коррекции хронического утомления у гребцов высокой квалификации / В.Е. Виноградов и др. Спортивна медицина. 2016. № 1. С. 44–50.
19. Гамалій В.В., Бондар А.А. Особливості кутових положень біоланок тіла спортсменок при виконанні гребної локомоції у веслуванні академічному. Спортивна наука України. 2015. № 4. С. 67–71.
20. Го Пенчен, Кун Сянлінь, Довгодько Н., Дяченко А., Го Ріхао. Системний підхід до організації функціональної підготовки спортсменів високого класу. Спортивна наука та здоров’я людини. 2022. № 1(7). С. 28–45.
21. Горбань Г.В., Кандиба І.О., Фісун М.Т. Первинна обробка даних результатів спортивних тренувань студентів на веслувальних тренажерах Concept2 для подальшого аналізу за допомогою бібліотеки Pandas. Таврійський науковий вісник. Серія «Технічні науки». 2023. № 2. С. 33–44. DOI: 10.32782/tnv-tech.2023.2.4.
22. Дяченко А.Ю., Кіприч С.В., Довгодько Н.І. Ергометрія в системі функціональної підготовки спортсменів у циклічних видах спорту. Полтава, 2022. С. 107–113.
23. Омельченко О.С., Сідак М.В. Особливості показників висококваліфікованих веслярів при проходженні змагальної дистанції на тренажері Concept-2. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2020. № 16. С. 42–46. DOI: 10.32626/2309-8082.2020-16.42-46.
24. Peculiarities of shock microcycles in the training process of athletes using the Concept-2 ergometer / О. Омельченко та ін. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. № 2(174). С. 111–118.
25. Concept2. https://www.concept2.com/
26. Платонов В.М. Сучасна система спортивного тренування. Київ : Перша друкарня, 2021. 672 с.
Опубліковано
2025-10-03
Як цитувати
Клопов, Р. В., Меснянкін, Д. Г., & Міфтахутдінова, Д. А. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ТРЕНУВАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ВЕСЛЯРІВ-АКАДЕМІСТІВ КАТЕГОРІЇ ЮНІОРИ ДО 19 РОКІВ. Фізичне виховання та спорт, (2), 108-115. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-2-14
Розділ
РОЗДІЛ ІІ. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ