ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВИЩІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ПЕРІОДИЗАЦІЇ

  • Л. Ю. Лічман
Ключові слова: іншомовна компетентність, компетентнісний підхід, генезис, генеративізм

Анотація

У статті розглядається проблема періодизації ідей формування іншомовної компетентності в лінгводидактиці України. Особлива увага приділяється тому факту, що в умовах термінологічної хиткості обґрунтування етапів впровадження компетентнісно спрямованого навчання іноземної мови багато в чому залежить від точного визначення поняття «компетентнісний підхід». Встановлюється, що принципи історизму, генеративної наступності і детермінізму є основою вирішення досліджуваної проблематики.

Посилання

1. What is competence? What is competency? [Electronic resource] / Reader “Competences” Working Group 3 “New Goals” // Stockholm (Sweden), 2-3 November 2016 – Available at: http://media.ehea.info/file/New_goals/90/7/WG3_2016_11_02_Reader_Compences_648907.pdf (access date: 08.01.2017).
2. Mulder M., Weigel T. & Collins K. The concept of competence concept in the development of vocational education and training in selected EU member states. A critical analysis [Electronic resource] / M. Mulder, T. Weigel, K. Collins // Journal of Vocational Education and Training – 2006. – Vol. 59, No. 1. – Р. 67–88. – Available at: www.mmulder.nl/wp-content/uploads/2011/11/2007-01-19-Mulder-Weigel-Collins-JVET.pdf (access date: 08.01.2017).
3. Plato. The Being of the Beautiful: Platoʼs Theaetetus, Sophist, and Statesman [Text] / Plato // Chicago: University of Chicago Press, 2008. – 592 p.
4. Leontyev A. N. Activity as a Basis of Personality [Electronic resource] / A. N. Leontyev // Activity and Consciousness. ‒ Available at: www.marxists.org/archive/leontev/works/activity-consciousness.pdf (access date: 08.01.2017).
5. Longman Dictionary of Contemporary English [Electronic resource]. – Available at: http://www.ldoceonline.com/dictionary/approach (access date: 08.01.2017).
6. Longman Dictionary of Contemporary English [Electronic resource]. – Available at: www.ldoceonline.com/dictionary/method#method__4 (access date: 08.01.2017).
7. Олійник Т. С. Реалізація компетентністного підходу в навчальному процесі на перекладацькому відділенні факультету іноземних мов ТНПУ ім. В. Гнатюка / Т. С. Олійник // Професійні компетенції та компетентність вчителя : матеріали регіонального наук.-практ. семінару. – Тернопіль, 2006. – С.69 – 71 (in Ukrainian).
8. Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування / Н. М. Бібік // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. – К. : К.І.С., 2004. – С. 47–52 (in Ukrainian).
9. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия [Електронний ресурс] / И. А. Зимняя. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. ‒ 42 с. ‒ Режим доступу : file:///C:/Users/SuperUser/Downloads/klyuchevie_kompetentnosti%20(2).pdf (access date: 08.01.2017) (in Russian).
10. Hager Paul and Gonczi Andrew. ʼCompetency-based standards: a boon for continuing professional education? [Electronic resource] / Paul Hager, Andrew Gonczi // Studies in Continuing Education – 1991. – Vol. 13, No. 1. – P. 24 – 40. – Available at: http://www.clinteach.com.au/assets/Competency-Based-Standards.pdf (access date: 08.01.2017).
11. Плахотнік О. В. Компетентністний підхід у ВНЗ: проблеми і перспективи [Електроний ресурс] / О. В. Плахотнік, О. О. Безносюк // Наукові записки, 2013. – Вип. 121(ІІ). –- Серія: Педагогічні науки. – С.202 – 207. – Режим доступу : file:///C:/Users/SuperUser/Downloads/Nz_p_2013_121(2)__49%20(1).pdf (access date: 08.01.2017) (in Ukrainian).
12. Сень Л. В. Розвиток компетентнісно орієнтованого навчання за кордоном [Електронний ресурс] / Л. В. Сень // Матеріали регіонального науково-практичного семінару “Професійні компетенції та компетентності вчителя”, 28-29 листопада 2006 р. – Тернопіль : Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2006 – С. 14 – 17. – Режим доступу : http://lib.znate.ru/docs/index-255925.html?page=2. (access date: 08.01.2017) (in Ukrainian).
13. Глушаниця Н. В. Ретроспективний аналіз дослідження проблеми формування іншомовної професійно-комунікативної компетенції вітчизняними та зарубіжними вченими [Електронний ресурс] / Н. В. Глушаниця // Педагогіка і психологія професійної освіти: Науково-методичний журнал. – 2011. – № 3. – С. 194 – 202. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Pippo/2011_3/Glushan.htm. (access date: 08.01.2017) (in Ukrainian).
14. Гаркуша С. В. Використання компетентністного підходу в сучасній системі вищої освіти [Електронний ресурс] / С. В. Гаркуша. ‒ Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Vchdpu/2012_102_2/Garku.pdf (access date: 08.01.2017) (in Ukrainian).
15. Буркова Л. В. Соціономічні професії: інноваційна підготовка спеціалістів у вищих навчальних закладах : монографія / Л. В.Буркова. – К. : Інформаційні системи, 2010. – 278 с. (in Ukrainian).
16. Барабаш О. Становлення компетентністного підходу [Електронний ресурс] / О. Барабаш. – Режим доступу : www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19590-stanovlennya-kompetentnisnogo-pidxodu-u-suchasnij-osviti.html (access date: 08.01.2017) (in Ukrainian).
17. Кубенко І. М. Що таке компетентність і як її розуміють в освіті [Електронний ресурс] / І. М. Кубенко // Додаток до електронного журналу «Теорія та методика управління освітою». ‒ Вип. № 1, 2010. ‒ 13 с. ‒Режим доступу : http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/1_2010/kubenko.pdf (access date: 08.01.2017) (in Ukrainian).
18. Степанець Н. П. Поєднання сучасних дидактичних підходів як умова ефективної професійно-орієнтованої освіти / Н. П. Степанець // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: зб. наук. праць. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – Вип. 23 (33). – С. 35 – 38 (in Ukrainian).
Опубліковано
2016-12-26
Як цитувати
Лічман, Л. Ю. (2016). ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВИЩІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ПЕРІОДИЗАЦІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 47-55. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1205