INTER-SUBJECT INTEGRATION AS BASIS FOR THE REALIZATION OF HUMANISTIC PARADIGM IN EDUCATION

  • I.A. Gashenko Zaporozhye regional institute of post-diploma pedagogical education
  • M.G. Apanasenko Zaporozhye regional institute of post-diploma pedagogical education
Keywords: integration, humanistic pedagogical paradigm, integral humanitarian educational space, didactic principles

Abstract

The article touches upon the historical analysis of the development of the concept “integration” as didactic principle and the modern experience of the transfer from the education on integrated base to the scientific and theoretical comprehension of functional laws and principles of integration regarding the realization of humanistic paradigm of education. It enabled to put into practice the pedagogic projection of integrated educational space in the context of humanistic pedagogic paradigm in the consequence: history –methodology – theory – practice.

References

1. Богуславський М.В.,Корнетов Г.Б. О педагогических парадигмах // Магистр. - 1992. – Май. – С.16-17.
2. Данилюк А.Я. Теория интеграции образования. – Ростов-на–Дону: Изд. Рост. пед. ун-та, 2000. – 383 с.
3. Зверев И.Д. Интеграция и “интегрированный” предмет // Биология в школе. – 1991. – № 5. – С. 46-49.
4. Колесникова И.А. Педагогические цивилизации и их парадигмы // Педагогика. – 1995. – № 6. – С.84-89.
5. Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Пестолоцци И.Г. Педагогическое наследие. – М.: Просвещение,1989. – 451 с.
6. Культурологія: теорія та історія культури: Навчальний посібник / За ред. І.І. Тюрменко. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 367с.
7. Мартинюк М.Т. Вивчення фізики і астрономії в основній школі (теоретичні і методичні засади). – К.:Новий світ, 1998. – 274с.
8. Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті. – К.: Шкільний світ, 2001. – 12с.
9. Писарчук Е.А., Щербан О.В. Еще раз о концепции интеграции естественно-научных знаний // Биология в школе. – 1991. – № 1. – С. 53-55.
10. Словарь иностранных слов/ Под.ред. И.В.Лёхина и др. – М.: Сов. Энциклопедия, 1964. – 488 с.
11. Тарасов Л.В. Необходимость перестройки преподавания естественных предметов на основе интегративно-гуманитарного подхода // Физика в школе. – 1989. – № 4 – С. 32-44.
12. Федорец Г.Ф. Межпредметные связи в процессе обучения. – М.: Народное образование, 1983. – 83 с.
Published
2007-05-14
How to Cite
Gashenko, I., & Apanasenko, M. (2007). INTER-SUBJECT INTEGRATION AS BASIS FOR THE REALIZATION OF HUMANISTIC PARADIGM IN EDUCATION. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (1), 46-56. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1795