EDUCATION AS THERAPY IN ANTHROPOSOPHY CONCEPTION OF PERSONALITY DEVELOPMENT

  • O.A. Fediy Poltava State Pedagogical University named by V.G. Korolenko
Keywords: therapeutic potential of pedagogical process; therapeutic education; soul balance of personality; pedagogical and therapeutic instruments; medical euruthmic

Abstract

This article introduces therapeutic aspect of social and educational influence on the personality in Rudolf Schtainer’s and his followers anthroposophy. Author defines the main therapeutic instruments of valdorfian pedagogic and their meaning in self-education and socialization of personality.

References

1. Гебель В., Глеклер М. Ребенок. От младенчества к совершеннолетию / Пер. с нем. - М., 1998. – 592 с.
2. Антропософські школи Р. Штейнера // Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. - К.: Академвидав, 2004. – С. 114-130.
3. Вальдорфская педагогика Р. Штайнера // Педагогические технологии. / Под общ. ред. В.С. Кукушина. – Ростов н/Д: Март, 2002. –С. 233-235.
4. Штейнер Р. Воспитание ребенка с точки зрения духовной науки. / Пер. с нем. – М.: Парсифаль, 1993. – 40с.
5. Штайнер Р. Философия свободы. Основные черты современного мировоззрения. – Ереван: Ной, 1993. – 256 c.
6. Штейнер Р. Общее учение о человеке как основа педагогики: Пер. с нем. – М.: Парсифаль, 2005. – 193 с.
7. Вейс Й. Томас Как помочь ребенку? Опыт лечебной педагогики в Кэмпхилл-общинах. / Пер. с нем. – М.: Теревинф, 1992. – 168 с.
Published
2007-05-14
How to Cite
Fediy, O. (2007). EDUCATION AS THERAPY IN ANTHROPOSOPHY CONCEPTION OF PERSONALITY DEVELOPMENT. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 222-229. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1855