ВПЛИВ ДОСВІДУ ТЕХНІЧНОГО ПРОГРЕСУ НА РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ ХІХ–ХХ СТОЛІТЬ: ЗВ’ЯЗОК ІЗ СЬОГОДЕННЯМ

  • Ю. М. Бабій Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Ключові слова: Австрійська імперія, система шкільництва, фахова освіта, громадські товариства, «опромислювання»

Анотація

Для розбудови держави потрібно діяти в напрямі створення нових робочих місць, а отже, має вдосконалюватися та якісно функціонувати система освіти. Наявні новітні ідеї та розробки здебільшого продукують неякісні механізми інновацій у сучасну освітню систему України. Отже, це створює потребу аналізу здобутого досвіду. Гострою проблемою розвитку професійної освіти західноукраїнських земель кінця ХІХ – початку ХХ ст. був вплив технічного прогресу на потребу в розробленні нових навчальних галузей. Таке ж завдання постає в сучасному світі, тому реорганізація закладів професійної освіти є проблемою сьогодення. Автор розкриває складнощі цього процесу під час правління Австрійської імперії, зокрема вплив таких взаємопов’язаних чинників, як: особливості історичного, політичного та соціально-економічного розвитку, відкриття державних та приватних закладів, діяльність різноманітних товариств, боротьба українців за створення україномовних шкіл та запровадження української мови в уже наявних. Акцентується увага на діяльності громадських організацій (товариств), таких як «Просвіта», «Рідна школа», «Сільський господар» тощо, які активно займалися пробудженням національної свідомості українського народу, формуванням потреби у здобутті освіти та її реорганізацією; аналізуються найважливіші напрями роботи цих товариств. У статті розглядається структура системи шкільництва Галичини, висвітлена науковицею І. Курляк, що повністю зображує систему Буковини та Закарпаття в досліджуваний період. Наведено інформацію про історичний період, в якому існувала система освіти, головні проблеми, з якими стикались освітні заклади, та позитивні риси в освіті. З’ясовано питання контролю та звітності в Австро-Угорській імперії, а також безпосереднього впливу української інтелігенції на розвиток освіти і педагогічної думки. Проаналізований історичний досвід дає можливість виявляти недоліки та переваги фахової освітньої системи, розробляти нові навчальні галузі з урахуванням здобутків національної педагогіки, а також ґрунтуючись на засадах духовності, культури і традицій.

Посилання

1. Вараниця А.О. Учителі народних шкіл Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ століття : дис... канд. іст. наук : 07.00.01 / Інститут українознавства імені Івана Крип’якевича Інститут народознавства. Львів, 2018. 316 с.
2. Курляк І.Є. Українська гімназійна освіта у Галичині (1864–1918 рр.) : монографія. Львів, 1997. 222 с.
3. Мисак Н.Ф. Середня освіта як важливий чинник у формуванні української інтелігенції в Галичині наприкінці ХІХ – початку ХХ століття / Україна–Польща: історична спадщина і суспільна свідомість. 2015. Вип. 8. С. 100–117.
4. Пенішкевич О.І. Розвиток українського шкільництва на Буковині (XVIII – початок XX ст.): монографія. Чернівецький національний ун-т ім. Юрія Федьковича. – Чернівці : Рута, 2002. 520 с.
5. Ріккарді Г. Становище українського шкільництва у Східній Галичині в 60-х рр. ХІХ ст. – поч. ХХ ст.: спроба історичного аналізу / Галичина. Науковий і культурно-просвітницький краєзнавчий часопис / [Редкол. М. Кугутяк та ін.]; Міністерство освіти і науки України, ВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”. Івано-Франківськ, 2015. Число 27. С. 353–358.
6. Сеньків М.В. «Сільський господар»: пропаганда агротехнічних знань серед західноукраїнського селянства у 1919–1939 роках. Вісник Львівської комерційної академії. Серія : Гуманітарні науки. 2013. Вип. 11. С. 55–59.
7. Стинська В.В. Система шкільництва в Галичині (кінець XIX – початок ХХ ст.) : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Прикарпатський ун-т ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2004. 243 с.
8. Субтельна Г.В. Підвищення рівня фахової підготовки у професійному шкільництві Галичини: історико-педагогічний аспект : навч. посіб. / за ред. Я. Г. Камінецького. Львів : Норма, 2014. 134 с.
Опубліковано
2021-04-29
Як цитувати
Бабій, Ю. М. (2021). ВПЛИВ ДОСВІДУ ТЕХНІЧНОГО ПРОГРЕСУ НА РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ ХІХ–ХХ СТОЛІТЬ: ЗВ’ЯЗОК ІЗ СЬОГОДЕННЯМ. Педагогічні науки: теорія та практика, 1(3), 7-12. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-1-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ