ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ НОВОЇ ЗЕЛАНДІЇ
Анотація
У статті розглянуто проблему виникнення, становлення та розвитку вищої освіти Нової Зеландії. Метою статті є з’ясування фактів та обставин зародження, розвитку та реформування університетської освіти Нової Зеландії. У статті встановлено, що першим університетом Нової Зеландії став університет Отаго у 1869 році. Важливим етапом розвитку вищої освіти було створення Федерального університету Нової Зеландії, який став органом, що проводив оцінювання та здійснював присвоєння наукових ступенів для всіх університетів Нової Зеландії до 1961 року. До початку Першої світової війни в країні було створено п’ять університетів з восьми нині існуючих. З’ясовано, що Нова Зеландія була однією з перших країн, що надавали можливість отримання вищої освіти жінкам. Встановлено, що наукові дослідження в університетах стали активно проводитися тільки після Другої світової війни. Звернено увагу, що зміна переконань щодо ролі вищої освіти як для особистості, так і для суспільства призвела до двох значущих фаз реформ, які відбулись після виборів четвертого лейбористського уряду в 1984. Значну увагу приділено реформам лейбористського уряду, які призвели до оновлення системи освіти. З’ясовано, що основними рушійними силами реформи вищої освіти стали невдоволення високим рівнем безробіття внаслідок перебудови економіки. Розглянута роль Університетського комітету з надання грантів. Увага приділена роботі та функціонуванню Комітету з державного фінансування університетської освіти. Стаття розглядає існування унікальних освітніх установ “Wanaga Maori”, які були засновані як заклади вищої освіти, але втратили статус університету. Встановлено, що на початку XXI століття в Новій Зеландії велика увага приділяється альтернативним формам вищої освіти, пошуку шляхів допомоги студентам у навчанні після отримання обов’язкової освіти та можливостей переміщення студентів між різними гілками системи вищої освіти. З’ясовано, що третина студентів є іноземцями. Зроблено висновок про те, що протягом свого існування сектор вищої освіти Нової Зеландії пройшов складний шлях, на розвиток якого великий вплив мала низка багатьох зовнішніх сил, таких як політичний розвиток країни, мінливі вимоги студентів, бізнесу та промисловості.
Посилання
2. Ставцева В.Ф. Система освіти Нової Зеландії (загальна характеристика. Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Філологія, педагогіка, психологія. 2010. Вип. 20. С. 109–116.
3. Ставцева В. Tрансформаційні процеси 80-х рр. ХХ століття в університетській ланці освіти Нової Зеландії. URL: https://oldconf.neasmo.org.ua/node/934 (дата звернення: 10.01.21).
4. Швець Д.Є. Концептуалізація моделі управління вищою освітою в Австралії і Новій Зеландії. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право : збірник наукових праць. 2011. № 4 (12). С. 131–135.
5. Butterworth R., Tarling N. A shakeup anyway. Government and the Universities in New Zealand in a Decade of Reform. Auckland University Press. 1994. 268 p.
6. Мalcolm W., Tarling N.. Crisis of identity? The mission and management of Universities in New Zealand. Dunmore Publishing Ltd., 2007. 256 p.
7. McLaughlin M. Tertiary Education Policy In New Zealand. URL: https://www.fulbright.org.nz/wp-content/uploads/2011/12/axford2002_mclaughlin.pdf (дата звернення: 20.12.20).
8. Ministry of Education. URL: http.//www.minedu.govt.nz/ (дата звернення: 28.12.20).
9. Olssen M. The restructuring of tertiary education in New Zealand: governmentality, neo-liberalism, democracy. McGill Journal of Education 2002. Vol. 37(001). P. 57–86.
10. Patterson G. New Zealand Universities under the Fourth Labour Government. An analysis of events affecting the New Zealand university system 1984–1990. Massey University Printery, 1991. 204 p.
11. Short history of New Zealand Universities. URL: https://www.universitiesnz.ac.nz/about-universitysector/ brief-history (дата звернення: 15.12.20).
12. Tearney F. History of education in New Zealand. The McGuinness Institute. Working Paper. 2016. Vol. 3. 57 p.