МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО АНАЛІЗУ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ ЗАСОБОМ ПРИВАТ-ДОЦЕНТУРИ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
Анотація
У статті зазначено, що поняття «концепція дослідження» базується на наукових підходах, які визначають стратегію дослідницької та практичної діяльності, а термін «підхід» певною мірою зумовлений соціальним контекстом, що визначає зміст та спрямованість такої діяльності. Виокремлено методологічні принципи, що забезпечують системну спрямованість наукового дослідження і практичного пізнання об’єкта (цілісності, примату цілого над складовими частинами, ієрархічності, структурності, самоорганізації, взаємозв’язку із зовнішнім середовищем). Акцентовано увагу на тому, що предметом цивілізаційного підходу є сукупність усіх форм життєдіяльності суспільства (матеріальних, ідейних, культурних, релігійних, моральних) у їхньому історичному розвитку й наступності. Висвітлено систематизацію парадигмальних підходів С. Бобришева (парадигмально-педагогічний, поліпарадигмальний, цивілізаційний, культурологічний, аксіологічний), в основу яких покладено концепції та теорії, що визначають детермінації суспільного розвитку людства. Підкреслено, що цивілізаційні підходи дозволяють відтворити провідні виміри історико-педагогічного процесу (власне історичний, соціокультурний, історичного розвитку освіти, педагогічного знання). Розглянуто особливості реалізації системного, цивілізаційного та парадигмального методологічних підходів у контексті аналізу системи підготовки науково-педагогічних кадрів засобом приват- доцентури в університетах України другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Системний підхід сприяв тому, щоб виявити цільову, змістову, процесуальну, організаційну та технологічну цілісність у системі підготовки науково-педагогічних кадрів. Парадигмальний підхід дозволив дослідити зміну домінантних освітніх установок у підготовці науково-педагогічних кадрів у вітчизняних університетах України крізь призму провідних освітніх парадигм. Цивілізаційний підхід спрямував на виявлення передумов процесу запровадження кадрового інституту приват-доцентів у системі вищої освіти.
Посилання
2. Беляев В.И. Современные подходы в историко-педагогических исследованиях. Педагогика. Москва, 1999. № 6. С. 19–25.
3. Бибик С.П., Сюта Г.М. Словник іншомовних слів : тлумачення, словотворення та слововживання. Харків : Фоліо, 2006. 623 с.
4. Бобрышов С.В. Методология историко-педагогического исследования развития педагогического знания : автореф. дисс. … д-ра. пед. наук : 13.00.01. Санкт-Петербург, 2007. 45 с.
5. Вознюк О.В. Нова парадигма моделювання та розвитку історико-педагогічного процесу. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 550 с.
6. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : «Либідь», 1997. 374 с.
7. Загородній Ю.І., Курило В.С., Савченко С.В. Політична соціалізація студентської молоді в Україні : досвід, тенденції, проблеми. Київ : Ґенеза, 2004. 144 с.
8. Зеленська Л.Д. Учені ради у системі діяльності університетів України ХІХ століття : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01. Харків, 2012. 612с.
9. Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. Київ : ВД «Професіонал», 2004. 216 с.
10. Козловський Ю.М. Методологія педагогічного дослідження : навчальний посібник. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2018. 196 с.
11. Корнетов Г.Б. Педагогика : теория и история. Москва : Изд-во УРАО, 2003. 296 с.
12. Кохановский В.П. Философия и методология науки. Ростов-на-Дону : Феникс, 1999. 576 с.
13. Мокляк В.М. Розвиток автономії в університетах України (ХІХ – початок ХХ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Полтава, 2019. 641 с.
14. Новикова Л.И. Цивилизация как идея и как объяснительный принцип исторического процесса. Цивилизация. Москва : Наука, 1992. Вып. 1. 231 с.
15. Образцов П.И. Методы и методология психолого-педагогического исследования. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 268 с.
16. Павко А.І., Курило Л.Ф. Вітчизняна університетська педагогічна освіта в імперську добу : історіографічні та методологічні аспекти : монографія. Київ : Знання України, 2005. 120 с.
17. Парадигмальний підхід як концептуальна основа вищої педагогічної освіти. Професійна освіта: ціннісні орієнтири сучасності : зб. наук. праць. Київ, Харків : НТУ «ХПІ», 2009. С. 172–179.
18. Поздняков Э.А. Формационный и цивилизационный подходы. Мировая экономика и международные отношения. 1990. № 5. С. 46–59.
19. Прєдборська І.М. Методологічні засади історії педагогіки. Історія педагогіки у структурі професійної підготовки вчителя. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету. Серія соціально-педагогічна. Вип. 3. Т. 2. Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2003. С. 3–8.
20. Регейло І.Ю. Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в Україні у ХХ – на початку ХХІ століття : монографія. Київ : Освіта України, 2014. 704 с.
21. Руденко В.Н., Гукаленко О.В. Цивилизационно-культурологическая парадигма развития университетского образования. Педагогика. Москва, 2003. № 6. С. 32–40.
22. Сергеев А.Н. Технологическая подготовка будущих учителей в контексте парадигмальной трансформации образования (на примере специальности: 050502.65 – технология и предпринимательство) : дисс. … д-ра пед. наук : 13.00.08. Тула, 2010. 49 с.
23. Сисоєва С.О., Кристопчук Т.Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.
24. Скалкова Я. Методология и методика педагогического исследования. Москва : Педагогика, 1989. 224 с.
25. Таможська І.В. Теоретичні і методичні засади підготовки науково-педагогічних кадрів в університетах України (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) : дис. …д-ра пед. наук : 13.00.01. Полтава, 2020. 654 с.
26. Философский энциклопедический словарь / гл. редакция: Л.Ф. Ильичев, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалев, В.Г. Панов. Москва : Советская энциклопедия, 1983. 840 с.
27. Хриков Є.М., Адаменко О.В., Курило В.С., Савченко С.В., Ваховський Л.Ц., Лобода С.М., Сташевська І.О. Методологічні засади педагогічного дослідження : монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. 248 с.
28. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. Київ : «Знання», 2008. 310 с.
29. Энтов Р. Что может дать цивилизационный подход? Мировая экономика и международные отношения. Москва, 1991. № 5. С. 19–21.