CREATIVE SELF-EXPRESSION OF CHILDREN IN ARTISTIC-PRACTICAL ACTIVITY: SYNERGETIC APPROACH

  • L. M. Shulga Municipal Institution “Zaporizhzhia Regional Institute of Continuing Pedagogical Education” of Zaporizhzhia Regional Council
Keywords: synergetic approach, creative self-expression, artistic and practical activities, preschool children, junior high school students, continuity

Abstract

The article analyzes the problems of introducing pedagogical approaches to the creative self-expression of preschool and young school age children in artistic and practical activities. It is stated that the educational process of artistic and production activities of children in preschool and primary schools is mainly focused on mastering basic visual aids, formation of technical skills, training of development specialists, as well as existing approaches to the organization of creative expression in artistic and practical activities. imperfection, do not fully meet modern requirements and do not provide continuity. It is substantiated that the theoretical basis of pedagogical synergetic can be the scientific and methodological basis for further development of the educational space of the artistic direction, taking into account the continuity and positions of openness, co-creation, and focus on self-development of each child. The essence of the synergetic approach in the organization of artistic and practical activities of children in art classes in preschool and art lessons in primary school, which provides an opportunity to choose one of many ways of development and enhances the creative potential of the child for holistic, open knowledge of reality. Five stages of the organization of the process of creative self-expression in artistic and practical activity on the basis of a synergetic approach are characterized: motivational; sensory-cognitive; artistic and communicative; creative activity; reflexive-value. It is noted that the synergetic approach to the organization of artistic and creative self-expression of children is aimed at ensuring self-development, creativity and nonlinearity of thinking; inseparability of the process of cognition from experience and communication, the result of which is the active creation of knowledge by children, the acquisition of the necessary impressions, feelings, experience, skills and abilities of artistic and aesthetic activities; formation of a new type of relationship between teacher and child, mutual assistance and cooperation, joint, creative development of the world; dialogical communication with nature, art, the world around and the disclosure of their own development trends.

References

1. Базовий компонент дошкільної освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/ media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 14.01.21).
2. Вознюк О.В. Педагогічна синергетика: генеза, теорія і практика : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2012. 708 с.
3. Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 14.01.21).
4. Кремень В.Г. Синергетика i освіта : монографiя / За ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
5. Масол Л.М. Методика навчання у початковій школі : посібник для вчителів. Харків : Веста : Вид-во «Ранок», 2006. 256 с.
6. Новоселецька І.Е. Розвиток художньо-творчих здібностей дітей дошкільного віку в реаліях євроінтеграційних вимірів. Молодий вчений. 2017. № 10.2 (50.2). С. 60–64.
7. Онищук І.А. Інноваційні форми, методи і прийоми оптимізації художньо-творчої діяльності дошкільників. URL : https://nv-kogpi.ucoz.ua/vupysk3/Onischuk.htm (дата звернення: 09.01.21).
8. Піроженко Т.О. Становлення ціннісних орієнтацій дітей дошкільного віку в сучасному соціокультурному середовищі. Актуальні проблеми психології: Зб. наук. пр. психології імені Г.С. Костюка НАПН України / гол. ред. С.Д. Максименко. Київ : Срібна хвиля. 2012. Т. IV. Психологія розвитку дошкільника. Вип. 8. С. 212–223.
9. Шульга Л.М. Сучасні підходи до розкриття творчого потенціалу дитини дошкільного віку на заняттях із малювання. Наукові записки: збірник наукових праць Кропивницького РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, Вип. 158, 2017. С. 182–187.
Published
2021-04-29
How to Cite
Shulga, L. M. (2021). CREATIVE SELF-EXPRESSION OF CHILDREN IN ARTISTIC-PRACTICAL ACTIVITY: SYNERGETIC APPROACH. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 1(3), 182-188. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-1-28
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF UPBRINGING