METHODS OF CONDUCTING TACTICAL AND MILITARY CLASSES WITH FUTURE OFFICERS OF THE STATE BORDER SERVICE

  • L. O. Balagur National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky
  • D. L. Karasev National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky
  • V. V. Grinchenko National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky
  • D. A. Oleshko National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky
Keywords: higher military education, tactical and combat training, methods, border service, future border officers

Abstract

The content of the article analyses the problem of the content of higher military education in Ukraine, in particular the content of the methods of tactical combat training. The purpose of the article was to reveal the specifics of such a technique in a higher military educational institution of the border department. The authors carried out a theoretical analysis on the basis of those scientific works devoted to the proposed problem (mostly military teachers-border guards). In order to reveal the specifics of the methodology of tactical combat training, the interpretation of the basic concepts was carried out: tactical training, tactical training, tactical combat training. According to the Regulations on the educational process in the Academy of Border Guard Service, all types of tactical and military training conducted by the scientific and pedagogical staff of the Academy are presented: regular, joint and control. In the future, the author’s team analysed the content of the methodology of tactical combat training at the Academy of Border Guard Service: requirements, duration and features of training. On the example of the discipline "Tactics of the Border Guard Service" the specific features of tactical and military exercises of the border department are presented. The main research methods were problem-targeted and retrospective methods; content analysis of the curriculum; systematization of the received information. The main results of this work are to determine the content of the methodology of tactical combat training for future border guards. The main conclusion of the study is the statement about the positive impact of tactical and military training on the formation of the personality of the future officer of the border service. The author’s team drew attention to promising areas of further research: the formulation of guidelines for tactical and military training, the use of a wider arsenal of pedagogical methods and techniques in combination with exercises, explanations and demonstrations.

References

1. Березюк В.П. Особливості проведення практичних занять з тактики прикордонної служби. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія : педагогічні та психологічні науки / [гол. ред. В. В. Райко]. мельницький : Видавництво НАДПСУ, 2013. 4(69). С. 26–33.
2. Дем'янюк Ю.А. Формування військово-організаторських умінь у майбутніх офіцерів Державної прикордонної служби України: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2010. 20 с.
3. Іщенко Д.В., Філіпов А.Ф. Основи військової педагогіки. Хмельницький : Вид-во Нац. акад. ПВУ, 2002. 106 с
4. Кубіцький С.О. Система оцінювання готовності майбутніх офіцерів до професійної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти. К., 2002. 19 с.
5. Мисик А.Б., Клочак А.М., Фігура О.В. Методика підготовки та проведення комплексних практичних занять з тактики та фізичної підготовки з підрозділами Державної прикордонної служби України : навчально-методичний посібник. Хмельницький : Видавництво АДПСУ, 2004. 188 с
6. Про державний кордон України : Закон України від 4 листоп. 1991 р. № 1777-ХІІ. Комп’ютерна інформаційно-правова система «Ліга». URL: www.liga.net (дата звернення: 11.09.2020).
7. Про Державну прикордонну службу України : Закон України від 3 квіт. 2003 р. № 661-ІV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 27. Ст. 208. Зі змінами ; ост. ред. 13 січ. 2011 р.
8. Про національну безпеку України : проект закону України від 28.02.2018. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63531 (дата звернення: 20.09.2020).
9. Райко В.В. Методика підготовки та проведення тактико-стройових занять з майбутніми офіцерами запасу. Збірник наукових праць № 56. Серія: педагогічні та психологічні науки / голов. ред. Л.М. Романишина. Хмельницький : Вид-во НАДПСУ, 2010. С. 111–114.
Published
2021-04-29
How to Cite
Balagur, L. O., Karasev, D. L., Grinchenko, V. V., & Oleshko, D. A. (2021). METHODS OF CONDUCTING TACTICAL AND MILITARY CLASSES WITH FUTURE OFFICERS OF THE STATE BORDER SERVICE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 7-12. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-01
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION