WAYS TO ACHIEVE EFFECTIVE CONDITIONS FOR FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN COLLEGE

  • P. A. Vasilieva Zaporizhzhya National University
Keywords: pedagogical conditions, foreign language communicative competence, future primary school teachers, college

Abstract

In the conditions of euro integration of Ukraine with world community, in a world fight against a pandemic and introduction of the controlled distance education, new requirements become actual to education and science, including strengthening of communicative mutual relations in the distance, that opens prospects for further researches. For the formation of foreign communicative competence of the future teachers of primary school in a college it is recommended the application of short reports in a foreign language on practical classes after professional preparation; creation of archive of audio-materials of foreign native speakers for the use of primary school of audio-records for future teachers during independent classes; use of resources of centers of independent language preparation and other technical facilities of studies of foreign languages; encouraging the communication by means of communication facilities of the computer programs (English-language the chats, English-language forums). The article contains findings about main trends of foreign language communicative competence development of future primary school teachers in college. Also, the article considers the essence of pedagogical conditions for the formation of foreign language communicative competence of future primary school teachers in college, analyzes different approaches to the interpretation of the concept of pedagogical conditions for the formation of foreign language communicative competence. Based on the analysis of the approaches of domestic and foreign researchers on the pedagogical conditions for the formation of foreign language communicative competence of future primary school teachers in the college, five main conditions are identified, namely: strengthening personal interest in effective English communication in professional activities; involvement of future primary school teachers in the international English-language communication environment; modeling of group communication activities with the use of mandatory feedback «teacher-student»; introduction of English-language counseling on the use of cloud technologies and electronic platforms (coaching and tutoring); introduction of the subject «Foreign language» in the list of mandatory at the stage of external assessment for school graduates who wish to enter the specialty Primary Education. The author defines the essence of foreign language communicative competence and the conditions of its formation.

References

1. Бегека Д.А. Підготовка майбутніх магістрів іноземної філології до формування фахової комунікативної компетентності студентів педагогічного університету : автореф дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2015. 20 с. С. 15.
2. Волошина О.С. Підготовка майбутнього вчителя початкових класів до формування іншомовної компетенції учнів. Інноваційна педагогіка. 2008. № 3. С. 96–99. С. 98.
3. Вяхк, І.А. Педагогічні умови формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. 2013. Вінниця, 227 с. С. 60.
4. Галецький С.М. Формування комунікативної компетентності викладачів іноземних мов засобами інформаційно-комунікативних технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. 2020. Житомир, 292 с. С. 81.
5. Герасимчук Т.В. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх інженерів автомобільно-дорожньої галузі з використанням інформаційних технологій : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Херсон, 2016. С. 10.
6. Дурманенко О. Теоретичний аналіз поняття «педагогічні умови» в контексті моніторингу виховної роботи у вищому навчальному закладі. Молодь і ринок. 2012. № 7(90). С. 135–138.
7. Жарко О.О. Формування комунікативної компетенції у студентів немовних спеціальностей при вивченні іноземної мови у закладах вищої освіти І–ІІ рівнів акредитації. Молодий вчений. 2018. № 10(1). С. 54–59.
8. Ковальова О.А. Психологічні особливості розвитку соціально-комунікативної компетентності вчителів : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Переяслав-Хмельницький, 2018. 203 с. С. 135, 137.
9. Крикун В.Д. Формування іншомовної професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ. 251 с. С. 119.
10. Липчанко-Ковачик О.В. Формування іншомовної комунікативної компетентності майбутнього фахівця як педагогічна проблема. Вісник Національного університету оборони України. 2013. № 5(36). С. 63–67.
11. Літвінчук А.Т. Формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх інженерів-технологів у процесі гуманітарної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04, 2018. Рівне, 283 с. С. 146.
12. Овчаренко Л.Р. Формування іншомовної комунікативної компетентності студентів немовних спеціальностей. Професійна освіта: проблеми та перспективи. 2016. № 11. С. 104–110.
13. Рейдало В.С. Педагогічні умови формування педагогічної компетентності майбутніх викладачів української мови. Наука і освіта. 2004. № 5. С. 266–271.
14. Чеботарьова І.О. Формування комунікативної компетентності майбутніх керівників закладів освіти в умовах магістратури : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2018. 243 с. С. 125.
15. Чорна О.О. Особливості та практика формування іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. 2013. № 22. С. 230–237.
16. Шафранська Т.Ю. Формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя. С. 9.
Published
2021-04-29
How to Cite
Vasilieva, P. A. (2021). WAYS TO ACHIEVE EFFECTIVE CONDITIONS FOR FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN COLLEGE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 21-28. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-03
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION