MODERN APPROACHES TO PROFESSIONAL TRAINING OF COMPETENT PROFESSIONALS IN JOURNALISM AND SOCIAL COMMUNICATIONS

  • I. M. Diachenko Classic Private University
Keywords: bachelor, higher education, journalist, competence, master, future specialist, professional training, sphere of social communications

Abstract

The article reveals scientific approaches to the formation of competence of future specialists in journalism and social communications. The main aspects of professional training of future specialists of bachelor’s and master’s levels in the educational program are outlined: “Journalism and social communications”. It is emphasized that the state of modern journalism is largely determined by the professional competence of journalists, their understanding of their social role and socio-cultural mission, attitude to the profession. A true professional journalist must have not only a set of general and special professional abilities, but also the ability to respond creatively to political, economic, socio-cultural changes in the world and be competitive, competent in solving professional problems, which is increasingly the key to his success. in professional activity. It is noted that the formation of competence of future specialists in journalism and social communications, their readiness to apply the acquired knowledge, skills and abilities in professional situations is General competencies of a specialist in journalism and social communications: to translate professionallyoriented information into the state language, to argue the chosen solutions and to bear personal responsibility for them. The student must be taught to search, process and analyze information from various sources, the ability to find areas of self-development, improving their skills and abilities. A graduate of the university majoring in 061 “Journalism” must have developed the ability to analyze socially significant problems and processes occurring in society, and predict their possible development in the future. the acquisition by students of integrated, general and special competencies. It is necessary to form skills of using information and communication technologies; awareness of the dangers and threats that arise in the process of professional activity in the media. Future professionals in journalism and social communications must have computer skills as a means of information management in global social networks and means of its protection; ability to work in an international context. A special role belongs to the formation of the ability to group interaction in solving problems; ability to make independent decisions in unpredictable conditions. Important are: the ability to analyze and determine the effectiveness of modern areas of information projects; ability to clearly communicate conclusions and explanations to the audience; ability to organize and conduct professional activities in the field of social communications; ability to generate information content; ability to create an information product; the ability to effectively promote the created media product; the ability to conduct research to effectively promote a media product.

References

1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія : підручник. Київ : Либідь, 1998. 560 с.
2. Здоровега В. Європейський вибір: що брати з минулого, а чого вчитися українським ЗМІ. Про журналістику і журналістів: статті, есе, виступи. Львів : ВЦ ЛНУ ім. І. Франка, 2004. № 3 (27). 141 с.
3. Клепко С.Ф. Філософія освіти в європейському контексті : монографія. Полтава : ПОІППО, 2006. 328 c.
4. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : К.І.С., 2004. 112 c.
5. Освітньо-професійна програма вищої освіти першого (бакалаврського) рівня галузі знань 06 «Журналістика» спеціальності 061 «Журналістика». Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2018. URL: http://virtuni.education.zp.ua/info_cpu/node/2742 (дата звернення: 05.12.2020).
6. Освітньо-професійна програма вищої освіти другого (магістерського) рівня галузі знань 06 «Журналістика» спеціальності 061 «Журналістика». Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2018. URL: http://virtuni.education.zp.ua/info_cpu/node/2742 (дата звернення: 05.12.2020). .
7. Рогова Т.В. Розвиток професійно-педагогічної компетентності вчителя: методичний аспект. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. Xарків, 2004. Вип. 21. С. 197–206.
8. Сорокіна Г. Формування функціональних компетентностей майбутніх фахівців зв’язку. Вища освіта. 2009. № 12. С. 34–39.
9. Сысоев В.В., Сысоев И.В. Теоретические основы психологии управления : учебное пособие. Москва : Изд-во СГУ, 2006. С. 394.
10. Таизова О.С. (2015). Компетенция (основные смысловые напряжения). URL: http://gcon.pstu.ac.ru/pedsovet/ programm/–section=13_8.htm (дата обращения: 07.12.2020).
11. Ягупов В.В., Свистун В.І. Компетентісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Наукові записки. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. Київ : Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія», 2007. Т. 71. С. 3–8.
12. Turning Education Structures in Europe. URL: http://tuning. unideusto.org. (Last accessed: 08.12.2020).
Published
2021-04-29
How to Cite
Diachenko, I. M. (2021). MODERN APPROACHES TO PROFESSIONAL TRAINING OF COMPETENT PROFESSIONALS IN JOURNALISM AND SOCIAL COMMUNICATIONS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 44-49. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-06
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION