MODELING OF THE INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE PROCESS OF TRAINING OF THE PUBLISHING AND POLYGRAPHIC INDUSTRY’S FUTURE PROFESSIONALS TO THE FORMATION OF MEDIA SPACE

  • M. D. Dіachenko Classic Private University
Keywords: higher education, infographics, information educational environment, future specialist of publishing and printing industry, pedagogical condition, professional training, formation

Abstract

The article highlights the scientific views on the professional education of future specialists in the publishing and printing industry, reveals the importance of information educational environment as the main pedagogical condition for their preparation for the formation of the media space. It is noted that the publishing and printing industry is one of the important factors in the development of modern society, the socio-economic component of the process of state building and strengthening its authority in the international arena. The publishing and printing industry provides personal and production needs of citizens in a variety of publishing products. Specialists in this field contribute to raising the cultural and educational level of the nation, free access of everyone to universal values. It is noted that in the field of publishing and printing there are three types of professions: “man – man”, “man – sign system”, “man – artistic image”. It is emphasized that the main object in the activities of any specialist in publishing and printing is a printed product as a product that must be qualified to prepare, prepare, publish, successfully market and meet the needs of society. Emphasis is placed on the fact that the problem of high-quality professional training of printing specialists in modern conditions of growing role of information and information and communication technologies, occupies a special place in vocational education. The expansion of the range of printing products is indicated. It is emphasized that one of the key pedagogical conditions for high-quality professional training of future specialists in the publishing and printing industry is the creation of an informational educational environment. Modern information systems allow to integrate educational resources and means of presentation of educational content with multimedia effects, which intensifies the processes of acquainting students with theoretical material in different ways, allows to use software to perform practical (laboratory) work, develop creative projects, infographics. Intensive development of the information society increases the requirements for specialists in publishing and printing. This leads to the search for new ways and methods in their training and opens up prospects for new research.

References

1. Боженко О.М. Підготовка фахівців для видавничо-поліграфічного комплексу в Українській академії друкарства: досягнення, проблеми, перспективи. Поліграфія і видавнича справа. 2002. № 39. С. 198–203.
2. Величко О.М., Мамонов Ю.П. Впевнений поступ у майбутнє. Технологія і техніка друкарства. 2010. № 2. С. 208–212. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Titd_2010_2_34 (дата звернення: 15. 12. 2020).
3. Денисенко С.М. Професійна підготовка фахівців видавництва і поліграфії у ВНЗ: стан, проблеми, шляхи вдосконалення. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2017. № 56–57. С. 49–57.
4. Котляревський Я. Удосконалення системи підготовки кадрів для видавничо-поліграфічної діяльності. Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. пр. 2014. Вип. 24.5. С. 384–389.
5. Кравченко В.М. Модернізація професійної підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури: теорія і практика : монографія. Запоріжжя : КПУ, 2016. 435 с.
6. Литунов С.Н., Обухова Е.Б. Анализ подготовки трудовых ресурсов для полиграфии в ОмПИ-ОмГТУ. Известия Тульского государственного университета. Технические науки. 2013. № 3. С. 214–222.
7. Матросова И.Г. Проблемы подготовки будущих специалистов полиграфического профиля в условиях информационного общества. Педагогический альманах. 2013. № 20. С. 123–129.
8. Пушкар О.І., Сергієнко О.В. Підготовка інноваційних фахівців спеціальності «Технології електронних мультимедійних видань». Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2013. № 40/41. С. 228–235.
9. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE : методичний посібник / Ю.В. Триус, І.В. Герасименко, В.М. Франчук. Черкаси. 220 с.
10. Федорова М.А. Педагогическая синергетика как основа моделирования и реализации деятельности преподавателя высшей школы : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. Ставрополь, 2004. 169 с.
11. Шпак В.І. Розвиток видавничої справи України в 1990–2010 рр. : автореф. дис. ... канд. іст. наук. : 07.00.01. Переяслав-Хмельницький, 2011. 20 с.
12. Юденкова О.П. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій як педагогічна умова підготовки кваліфікованих робітників для видавничо-поліграфічної галузі. Теорія і методика електронного навчання. 2010. № 1. С. 256–262.
Published
2021-04-29
How to Cite
DіachenkoM. D. (2021). MODELING OF THE INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE PROCESS OF TRAINING OF THE PUBLISHING AND POLYGRAPHIC INDUSTRY’S FUTURE PROFESSIONALS TO THE FORMATION OF MEDIA SPACE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 50-55. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-07
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION