METHODOLOGICAL ASPECTS OF PREPARATION OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART FOR EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN BY MEANS OF BELL RINGING

  • L. P. Ilchuk Taras Shevchenko Regional Humanitarian-Pedagogical Academy of Kremenets
Keywords: professional training, scientific and methodological approaches, students, bell ringing art

Abstract

The article describes the theoretical and methodological aspects of professional training of future teachers of music to education of schoolchildren by means of bell-ringing. The necessity of formation of the specified readiness of future teachers-musicians from positions of the person-oriented, culturological, ethnopedagogical activity, competence, synergetic and axiological approaches is defined. It was found that the personality-oriented approach promotes the development of individual cognitive abilities and abilities of future teachers, helps to know themselves better, self-actualization and self-realization in the profession. The basis of the activity approach is the social and educational aspect of the future professional activity of students aimed at learning bell ringing, the study of its national characteristics, a variety of manifestations. The culturological approach orients the process of professional training of future music teachers to a certain semantic content, enriched with information about the bell-ringing culture, which contributes to the formation of universal and national-cultural values of the individual. The ethnopedagogical approach orients the educational process in higher education to the national traditions and mental features of the Ukrainian nation, its culture, national and ethnic rites and customs related to bellringing as an important sign of the people's identity. In line with the competence approach, the formation of a highly competent professional who has general and special knowledge, skills and abilities to use the educational potential of bellringing in working with students is determined. The synergetic approach involves openness, nonlinearity of education of future teachers, recognition of their individual needs and opportunities. The use of the axiological approach forms in students value orientations, respect for the art of bell-ringing, determines the content of education of students on the basis of pedagogical values and moralspiritual, aesthetic-cognitive potential of bell-ringing. It is established that the integrated use of these scientific approaches will help resolve the contradictions that accompany the process of professional training of future music teachers to education of schoolchildren by means of bell-ringing.

References

1. Аніщенко В., Падалка О. Культурологічний підхід у професійній підготовці вчителя. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: зб. наук. праць Ін-ту пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. Ніжин : Видавець П.П. Лисенко М.М., 2013. Вип. 6. 289 с.
2. Бех І.Д. Виховання особистості: у 2 кн. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Либідь, 2003. 280 с.
3. Глузман О.В. Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості. Педагогіка і психологія. Київ, 2009. № 2. С. 51–61.
4. Дубасенюк О.А. Розвиток системних досліджень у науковому знанні: історія, досвід, перспективи. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження: монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 12–28.
5. Ільчук Л.П. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання підлітків засобами дзвонарства: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника». Івано-Франківськ, 2018. 288 с.
6. Коробченко А.А. Проблеми особистісно орієнтованого навчання у вищих навчальних закладах. Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2005. № 4. 210 с.
7. Овчаренко Н.А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / ДВНЗ «Криворізький національний університет». Кривий Ріг, 2016. 547 с.
8. Олексюк О.М. Музична педагогіка : навч. посіб. Київ : КНУКіМ, 2006. 188 с.
9. Савченко О.П. Культурологічний підхід до підготовки майбутніх учителів. Наук і освіта. Одеса, 2012. № 8. С. 146–148.
10. Тихонова Т.В. Особистісно-діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутнього вчителя інформатики. Наукові праці Чорном. держ. ун-ту ім. П. Могили. Миколаїв, 2000. Т. 7. С. 102–105.
Published
2021-04-29
How to Cite
Ilchuk, L. P. (2021). METHODOLOGICAL ASPECTS OF PREPARATION OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART FOR EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN BY MEANS OF BELL RINGING. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 62-67. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-09
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION